گوگل توانست انسان ها را در تشخیص سرطان سینه شکست دهد

به گزارش مجله پیامک مسعود، به نقل از تحقیقی منتشر شده در نشریه Nature، گوگل در حال توسعه یک نوع از هوش مصنوعی است که می تواند به دکترها کمک کند تا فرایند تشخیص سرطان سینه، سریع تر شود. این مدل از اسکن تصاویر X-ray یا همان تصاویر ماموگرام استفاده می کند و آنطور که در اولین آزمایش ها معین شده، میزان خطا در تشخیص منفی بودن سرطان سینه، تا 9.4 درصد کاهش داشته در صورتی که پیش از این، این آمار به بیست درصد در آزمایش ها می رسید.

گوگل توانست انسان ها را در تشخیص سرطان سینه شکست دهد

امروزه، سرطان سینه دومین دلیل مرگ و میر زنان در سراسر دنیا است و رتبه اول، متعلق به سرطان ریه است. بهترین راه برای درمان سرطان سینه، تشخیص زودهنگام آن است. در حال حاضر تصاویر ماموگرام بهترین وسیله برای تشخیص سرطان سینه هستند اما همانطور که گفتیم، درصد خطای بالایی برای آن ها وجود دارد. Shravya Shetty، یک محقق گوگل که در نوشتن مقاله مربوطه نقش داشته، به وب سایت ورج گفته است که: تصاویر ماموگرام خیلی تاثیر گذار هستند اما هنوز یک مشکل بزرگ در این زمینه، تشخیص های اشتباه داشتن یا نداشتن سرطان سینه توسط همین تصاویر است.

در این تحقیق که گوگل روی آن سرمایه گذاری کرده است، محققین از بیش از 25 هزار تصویر ماموگرام ناشناس از افراد در بریتانیا و 3 هزار تصویر ماموگرام ناشناس از افراد در آمریکا، استفاده کرده اند. Shetty در این زمینه می گوید: ما سعی کردیم همان اصولی که رادیولوژیست ها رعایت می کنند را دنیال کنیم. تیم آن ها در ابتدا هوش مصنوعی را تمرین دادند تا بتواند تصاویر X-Ray را به خوبی اسکن کند و سپس به دنبال نشانه های سرطان سینه در این تصاویر بگردند. این تصاویر تغییرات سینه را در دوره های زمانی نشان می دادند. سپس داده های به دست آمده به کامپیوتر سپرده می شد تا بتواند تشخیص نهایی خود را اعلام کند.

در نهایت، آن ها توانستند درصد خطای تشخیص منفی بودن سرطان سینه را تا 9.4 درصد کاهش و درصد خطای تشخیص مثبت بودن سرطان سینه را تا 5.7 درصد در تصاویر مربوط به آمریکا کاهش دهند. در تصاویر مربوط به بریتانیا نیز دو رادیولوژیست نتایج را اصطلاحا دابل چک کرده اند و می گویند که هوش مصنوعی گوگل، توانسته درصد خطای تشخیص منفی بودن سرطان را 2.7 درصد کاهش و درصد خطای تشخیص مثبت بودن سرطان را 1.2 درصد کاهش دهد. آن ها می گویند که که این مدل ساخته شده توسط محققین گوگل، می تواند بهتر از رادیولوژیست ها عمل کند.

البته این سیستم بدون نقص هم نبوده است. اگرچه محققین فهمیدند که AI توانسته دکتر ها را در تشخیص سرطان سینه در بسکمک از موارد شکست دهد اما مواردی نیز بوده اند که دکتر ها به درستی سرطان را تشخیص داده اند اما هوش مصنوعی نتوانسته این کار را انجام دهد.

با این وجود، گوگل می گوید امیدوار است که این سیستم بتواند در شرایط بالینی هم مورد استفاده قرار بگیرد. Daniel Tse، مدیر محصول در گوگل و کسی که در نوشتن این مقاله پزشکی همکاری داشته، می گوید ما از این نتایج شگفت زده و تشویق شده ایم. او به ورج گفته که تیم آن ها در تلاش است تا بتوانند این سیستم را به صورت عمومی استفاده کنند.

گوگل در این تمام طول این پروژه تلاش کرده تا این سیستم را به عنوان یک کمک برای رادیولوژیست ها معرفی کند نه سیستمی که می خواهد جایگزین آ ن ها شود! Shetty در این زمینه می گوید: هر کدام [رادیولوژیست ها و هوش مصنوعی گوگل] توانایی های خود را می آورند و یکدیگر را تکمیل کنند. در تعداد کیس رادیولوژیست ها مواردی را پیدا کرده اند که هوش مصنوعی از دست داده بود و در مواردی دیگر برعکس این اتفاق رخ داده بود. آوردن این دو در کنار یکدیگر، می تواند در بهبود نتایج تاثیر زیادی داشته باشد.

این پروژه بخشی از تلاشی گوگل برای گسترش فعالیت های خود در زمینه سلامتی است. اوایل امسال، این غول دنیای تکنولوژی با Ascension قرارداد همکاری امضا کرد تا بتواند به داده های سلامتی میلیون ها شهروند آمریکا دسترسی داشته باشد. البته این همکاری چندان هم بی حاشیه نبوده و اخیرا یک افشاگر گفت این داده ها، ناشناس نیستند و مشخصات افراد هم در آن ها وجود دارد. اما برای این مورد خاص که درباره تشخیص سرطان سینه است، گوگل با محققان بالینی در آمریکا و بریتانیا همکاری کرد و از داده های مخصوص آن ها که فاقد هویت افراد بودند، استفاده کرد.

منبع: TheVerge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 616

به "گوگل توانست انسان ها را در تشخیص سرطان سینه شکست دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل توانست انسان ها را در تشخیص سرطان سینه شکست دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید