آب شرب سنندج از آب های سالم در کشور است، سلامت آب؛ خط قرمز تصفیه خانه سنندج

به گزارش مجله پیامک مسعود، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان گفت: آب شرب سنندج به لحاظ پارامترهای فیزیکی و شیمیایی یکی از آب های سالم در کشور است هرچند در این مقطع سال شاید در طعم و بوی آب تغییراتی ایجاد گردد اما در کیفیت آب تأثیری ندارد.

آب شرب سنندج از آب های سالم در کشور است، سلامت آب؛ خط قرمز تصفیه خانه سنندج

به گزارش خبرنگاران، در پی اعلام نارضایتی و گلایه مردم سنندج از طعم و بوی بد آب شرب سطح شهر و انتشار این گلایه ها در خبرگزاری های استان از جمله انتشار گزارش خبرنگاران در تاریخ 22 مهرماه، با تیتر گلایه بعضی سنندجی ها از بو و طعم بد آب شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان امروز ، دوم آبان ماه با حضور مدیرعامل شرکت آب های استان از تصفیه خانه شماره یک و دو سنندج بازدید کردند تا هم از نزدیک مشکل را جویا شوند و هم اطلاع رسانی لازم در خصوص سالم بودن آب و کاهش نگرانی های مردم صورت گیرد.

محمد سعید محمدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان در این بازدید و در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان اظهار کرد: هرساله از شهریور تا آبان ماه معمولاً با عوارضی در بحث تصفیه آب روبرو می شویم که این امر به دلیل بار جلبکی بالای آب و جابجایی لایه آب سد بوده است.

وی اضافه کرد: برای برطرف این موارد ما باید فرایندی را به مراحل تصفیه آب اضافه کنیم که یکی از این فرایندها استفاده از کربن فعال به عنوان یک جاذب و پرمنگنات به عنوان مواد شیمیایی که می تواند کار اکسیداسیون را انجام دهد، بوده است.

محمدی با اشاره به اینکه این فرایند فقط در این مقطع زمانی و برای کاهش بار جلبکی به تصفیه آب اضافه می گردد، بیان نمود: تمام راهکارهای مقابله با این امر از اکسیداسیون، اُزون زنی، استفاده از جاذب کربن فعال و پرمنگنات برای تصفیه آب در تصفیه خانه سنندج انجام می گردد.

30 درصد از طعم و بوی بد آب قابل حذف نیست

وی سیستم تصفیه خانه آب سنندج را سیستم تصفیه متعارفی دانست و تأکید کرد: نباید هیچ گاه اجازه داد که منابع آبی استان طعم و بو بگیرد چراکه در صورت داشتن طعم آب با استفاده از انجام تمام این مراحل فقط می توان 70 درصد آن را حذف کرد و 30 درصد آن باقی می ماند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان گفت: براین اساس ضروری است که کارگروه های سلامت و کیفیت استان، زمینه حفاظت و ایمنی منابع آب سطحی و زیرزمینی استان را فراهم نمایند و بر اساس قانون تمام ارگان ها در این امر نقش مؤثری دارند.

وی ادامه داد: هر سه روز یک بار یک تن کربن فعال جاذب برای جلوگیری از طعم و بوی بد آب استفاده می گردد که ارزش هر تن آن 35 میلیون تومان بوده است.

محمدی گفت: آب شرب سنندج به لحاظ پارامترهای فیزیکی و شیمیایی یکی از آب های سالم در کشور است هرچند در این مقطع از سال شاید در طعم و بوی آب تغییراتی ایجاد گردد اما در کیفیت آب تأثیری ندارد.

بیشتر تجهیزات تصفیه خانه سنندج فراوری داخلی است

وی در شرح تأثیر تحریم ها بر کیفیت فعالیت تصفیه خانه اضافه کرد: ما در حال حاضر در بخش تجهیزات هیچ گونه مسئله ای نداریم چراکه تجهیزات لازم از قبل تهیه شده است و در حال حاضر قطعات یدکی آن نیز موجود است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان توضیح داد: بیشتر تجهیزات تصفیه خانه شامل پمپ آلات، موتورهای برق، تجهیزات فرایند فراوری، ایرانی و فراوری داخل بوده است و مواد منعقدشده نیز فراوری داخلی است.

وی با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری ازلحاظ اقتصادی نیز هیچ گونه مسئله ای اعتباری ندارد، اضافه کرد: تمام هزینه های لازم برای تصفیه آب سنندج بدون هیچ مسئله ای تأمین خواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه طعم و بو جزء استانداردهای ثانویه بوده است، اضافه کرد: استانداردهای اولیه شامل بهداشت و سلامت آب به لحاظ میکروبی، فیزیکی، شیمیایی در تصفیه خانه سنندج به طور کامل رعایت می گردد.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان نیز در ادامه بابیان اینکه مواد شیمیایی استفاده شده برای تصفیه آب به اندازه مناسب به آب تزریق می گردد، مطرح نمود: تمام مراحل لازم برای دریافت طعم و بوی آب در تصفیه خانه شماره یک و دو سنندج مورداستفاده قرار می گیرد.

محمد فرهاد، در بازدید خبرنگاران از واحد کلاریفایر تصفیه خانه آب سنندج اضافه کرد: این واحد دارای هشت واحد فلوکولاتور اولیه، 16 واحد فلوکولاتور ثانویه، 16 واحد گالری فلوکولاسیون ثالثه، 16 مخزن ته نشین است که در این مرحله مواد منعقد نماینده و مواد حذف طعم و بو توسط میکسرها مخلوط تا با آب اختلاط پیدا کند و بعد وارد واحد ته نشینی می گردد و سپس به واحد فیلتراسیون و درنهایت به واحد کلرزنی و پمپاژ راهنمایی می گردد.

وی با اشاره به اینکه در فیلترها ضخامت و دانه بندی بسیار مؤثر است اضافه کرد: ضخامت فیلترها یک متر، و دانه بندی ها در لایه های پایین یک تا دو میلی متر و در سطح بالا یک دهم تا هشت دهم میلی متر است که هیچ مواد زائدی از آن ها نمی تواند رد گردد و همیشه این فیلترها مورد کنترل قرار می گیرند.

فراوری 50 میلیون مترمکعب آب در تصفیه خانه سنندج

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان به فراوری سالانه 50 میلیون مترمکعب آب در تصفیه خانه سنندج اشاره و بیان نمود: مجتمع تصفیه خانه آب شهر سنندج شامل دو تصفیه خانه شماره یک با ظرفیت 730 لیتر در ثانیه بوده که در سال 1362 به بهره برداری رسید و تصفیه خانه شماره دو با یک هزار و 200 لیتر در ثانیه در سال 94 با افزایش جمعیت شهر سنندج وارد مدار شد.

فرهاد خروجی تصفیه خانه سنندج را آبی کاملاً سالم و بهداشتی دانست و گفت: این امر نیز به دلیل انجام تمام فرآیندهای لازم تصفیه آب در تصفیه خانه سنندج بوده است که توسط آزمایشگاه های مجهز و به روز تصفیه خانه سنندج پایش و ارزیابی می گردد.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم سلامت و بهداشت مردم با سلامت آب تأکید کرد: در این راستا شرکت آب و فاضلاب شهری استان نهایت کوشش خود را برای تأمین، تصفیه و توزیع آب شرب بهداشتی و سالم انجام می دهد.

معاون بهره برداری آبفا کردستان بابیان اینکه هرسال فقط یک بار مخازن تصفیه خانه شستشو داده می گردد، ادامه داد: سال جاری به دلیل وجود گلایه های مردم و وجود طعم و بو در آب مخازن تصفیه خانه دو بار شستشو داده شده و برای اطمینان بیشتر یک بار دیگر شستشو داده می گردد.

شستشوی سه بار مخازن تصفیه خانه سنندج

وی با اشاره به اینکه تاکنون 45 هزار مترمکعب از مخازن تصفیه خانه شستشو داده شده است، مطرح نمود: زیر 20 هزار مترمکعب مخزن شستشو داده شده است و در حال حاضر پنج هزار مخزن دیگر در حال شستشو هستند.

آرین عاملی، مدیر تصفیه خانه سنندج در ادامه گزارشی از فعالیت تصفیه خانه شماره دو سنندج ارائه داد و گفت: در این تصفیه خانه در هر ثانیه هزار و 200 لیتر آب تصفیه می نماید.

وی به وجود طعم و بوی بد در آب سنندج اشاره و بیان نمود: وجود طعم و بوی بد در آب هرساله در این فصل سال مشاهده شده اما در سه سال اخیر به دلیل عدم حفاظت های لازم از سوی ارگان های دیگر وفور آن بیشتر شده است.

عاملی با اشاره به رشد بسیار بالای ماهی هایی از یک نوع در آب سد وحدت و ورود به تصفیه خانه سنندج بیان نمود: این امر نشان دهنده این است که در دریاچه جریاناتی رخ داده که این ماهی ها رشد و تکثیر بیشتری دارند.

هیچ گونه مشکل فلزات سنگین، میکروبی، سموم در آب سنندج وجود ندارد

وی به دستگاه انجام آزمایشات بر روی کیفیت آب اشاره و مطرح نمود: آزمایشات این دستگاه به صورت ثانیه ای بوده و نتایج این آزمایشات نشان می دهد که آب آلوده میکروبی وارد نمی کنیم و هیچ گونه مشکل فلزات سنگین، میکروبی، سموم در آب سنندج وجود ندارد.

مدیر تصفیه خانه سنندج اضافه کرد: در سطح کشور کمتر تصفیه خانه ای مجهز به واحد ازون زنی است که این تکنولوژی در تصفیه خانه شماره دو سنندج وجود دارد.

وی اشاره به اینکه سه روش برای حذف طعم و بو وجود دارد، اضافه کرد: استفاده از مواد اکسیدان، استفاده از مواد جاذب و روش هوادهی روش هایی برای کاهش و حذف طعم و بوی آب است.

عاملی با تأکید بر سالم بودن آب شرب سنندج گفت: بدون شک هر کار علمی و فنی برای سالم سازی آب لازم باشد، در تصفیه خانه سنندج انجام می گیرد.

سلامت آب خط قرمز تصفیه خانه سنندج است

وی با اشاره به اینکه روزانه 120 میلیون ریال در این تصفیه خانه مواد جدید تزریق می گردد، اضافه کرد: با توجه به اینکه در تصفیه خانه بحث سلامت مردم در میان است و سلامت آب خط قرمز ماست به طور یقین آب کاملاً سالم فراوری می گردد.

مدیر تصفیه خانه سنندج تأکید کرد: در صورت وجود آلودگی، مشکل فلزات سنگین و یا میکروبی ما هیچ تعارفی نداریم و آن را به مردم اعلام می کنیم تا از آب معدی استفاده نمایند.

وی با ابراز نارضایتی از شایعات اخیر اذعان کرد: وجود این شایعات موجب شده که مردم به آب قنات ها روی آورند و مبنای سلامتی آب قنات را روشن بودن آن می دانند درحالی که بیشتر آب قنات ها از سالم بودن برخوردار نیستند.

عاملی مطرح نمود: شاید از 15 شهریورماه تا 15 آبان ماه آب سنندج ازلحاظ گوارا بودن طعم مناسبی نداشته باشد، اما ازلحاظ کیفی سالم است.

وی یادآور شد: ما برای سالم سازی آب هیچ کوتاهی نمی کنیم و دستگاه های نظارتی هم این امر را از ما نمی پذیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 424

به "آب شرب سنندج از آب های سالم در کشور است، سلامت آب؛ خط قرمز تصفیه خانه سنندج" امتیاز دهید

1 کاربر به "آب شرب سنندج از آب های سالم در کشور است، سلامت آب؛ خط قرمز تصفیه خانه سنندج" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب شرب سنندج از آب های سالم در کشور است، سلامت آب؛ خط قرمز تصفیه خانه سنندج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید