شروع ثبت سفارش کتاب های درسی از 27 فروردین
به گزارش مجله پیامک مسعود، ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب های درسی سال تحصیلی 1403-1402 برای تمام پایه ها و رشته های تحصیلی - به جز پایه های ورودی- از روز 27 فروردین امسال شروع می گردد.
به گزارش ایسنا، ثبت سفارش کتاب های درسی سال تحصیلی 1403-1402 دوره های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و کتاب های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش آموزان استعداد های درخشان و بعلاوه کتاب های درسی دانش آموزان استثنایی از چند روز آینده شروع می گردد.
برای گروه میان پایه (پایه های تحصیلی دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم) از 27 فروردین تا 26 خردادماه فرصت ثبت سفارش وجود دارد و برای پایه های ورودی اول، هفتم و دهم نیز از پنج تیر تا 10 شهریور ماه انجام می گردد.
ثبت سفارش کتب درسی به صورت اینترنتی و به وسیله سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com، برابر جدول تقویم زمانی زیر صورت می پذیرد:
مخاطبان می توانند به وسیله یکی از دو شیوه فردی یا گروهی نسبت به سفارش کتاب های درسی اقدام کنند.
1ـ با توجه به اینکه ثبت سفارش و توزیع کتاب درسی دانش آموزان براساس اطلاعات موجود در سامانه سیدا انجام می گردد، مدارس می بایست آخرین شرایط اطلاعات شناسنامه ای و تحصیلی دانش آموزان را در سامانه سیدا به روزرسانی و در اولین فرصت، دانش آموزان را برای سال تحصیلی 1403-1402 ثبت نام کنند.
2ـ دانش آموزان و اولیای آنها، در صورت تمایل می توانند به وسیله سامانه مذکور برای ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند. نام کاربری برای ورود به سامانه، کد ملی دانش آموز و رمز عبور آن ها شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش آموز است.
3ـ مدیران مدارس موظفند به وسیله سامانه مربوطه پس از ثبت نام بسته اصلی دانش آموز، نسبت به ثبت سفارش گروهی دانش آموزان جهت کتاب های درسی انتخابی، هدیه های آسمان (ویژه اقلیت های دینی)، ضمیمه پیغام های آسمان (ویژه اهل سنت) و استعداد درخشان اقدام کنند.
4ـ بهای کتاب های درسی برای ثبت سفارش گروهی، صرفاً بر اساس قیمت های پشت جلد کتاب (ثبت شده در سامانه) است و دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.
5ـ کتاب های درسی دانش آموزان تمامی دوره های تحصیلی، به وسیله مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش آموز قید شده توزیع می گردد.
6ـ در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل دانش آموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، امکان اصلاح سفارش به وسیله سامانه، به توضیح ذیل وجود دارد:
- در صورت جا به جایی دانش آموز در سطح مدارس همان استان و ثبت اطلاعات در مدرسه های مبداء و مقصد، اطلاعات محل تحویل کتاب دانش آموز به طور اتوماتیک در سامانه اصلاح و کتاب های درسی دانش آموز در مدرسه نو تحویل می گردد.
- در صورت جابه جایی دانش آموز به مدارس استان دیگر و ثبت اطلاعات در مدرسه های مبداء و مقصد، مدرسه مقصد و یا دانش آموز ملزم به اصلاح سفارش است، کتاب های درسی دانش آموز، در صورت اصلاح سفارش، در مدرسه نو تحویل می گردد.
7ـ در صورت تغییر پایه یا رشته تحصیلی دانش آموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، مدرسه و یا دانش آموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتاب های درسی دانش آموز متناسب با پایه و رشته تحصیلی نو دانش آموز به مدرسه فراهم گردد.
8ـ در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل یا پایه یا رشته تحصیلی دانش آموز بعد از صدور حواله از منطقه به مدرسه، به توضیح ذیل اقدام گردد:
- مدرسه (مبداء) ملزم به ثبت حواله مرجوعی به منطقه و تحویل کتاب به منطقه است.
- منطقه ملزم به آنالیز و تایید حواله مرجوعی از مدرسه است.
- پس از تایید منطقه، مدرسه محل تحصیل (مقصد) و یا دانش آموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتاب های درسی دانش آموز متناسب با پایه یا رشته تحصیلی یا مدرسه نو دانش آموز، به مدرسه فراهم گردد.
9ـ معلمان و دبیران، می توانند از تاریخ 15 مهر و دانش آموزانی که فقط به تعدادی از کتاب های درسی احتیاج دارند از تاریخ اول آبان، فرآیند سفارش کتاب های درسی را از منوی سفارش تک جلدی کتاب های درسی و بسته های آموزشی در سامانه ثبت کنند تا به وسیله شرکت پست به آنها تحویل گردد، این خدمت تا30 بهمن ادامه خواهد داشت.
10ـ توزیع کتاب های هنرجویان شاخه فنی و حرفه ای به هنرجویان شاخه کاردانش ممنوع بوده و مسئولیت کمبود کتاب به دلیل توزیع نامناسب در استان و منطقه به عهده اداره کل آموزش و پرورش استان و منطقه می باشد.
11ـ تمامی عوامل توزیع استان، منطقه و مدرسه می بایست مواد آموزشی را مطابق با تقویم زمانی اعلامی و اطلاعات مندرج در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی توزیع کنند.
اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی به وسیله شماره های مندرج در بخش پشتیبانی سامانه و دورنگار 88309266 آماده دریافت پیشنهادات و پاسخگویی به سؤالات مربوط است.
منبع: فرارو