افزایش بهره مندی از آب باران برای فراوری برنج ارزان تر در گیلان

به گزارش مجله پیامک مسعود، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: 60 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان تاکنون به همت شالیکاران با استفاده از آب بارندگی ها شخم زده شد.

افزایش بهره مندی از آب باران برای فراوری برنج ارزان تر در گیلان

مسعود الماسی در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و به همت شالیکاران تا امروز 60 هزار و 341 هکتار از شالیزار های گیلان با استفاده از آب بارندگی ها شخم زده شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از آب باران های موجود موجب کاهش قیمت تمام شده برنج به دلیل صرفه جویی در مصرف آب فراوری این محصول می گردد، اضافه نمود: سال گذشته در این زمان 53 هزار هکتار شخم اول شالیزار های گیلان یعنی معادل 22 درصد شخم زده شده بود و سال جاری بالغ بر 3 درصد نسبت به سال گذشته جلوتر هستیم.

الماسی گفت: پیش بینی می گردد با توجه به بارش های روز های اخیر و مناسب بودن شرایط، شخم اول شالیزار ها اواسط اسفند به خاتمه برسد.

وی توضیح داد: از آنجایی که معمولاً در شرق گیلان کشاورزان زودتر از مرکز و یا غرب استان شالیزارهایشان را شخم می زنند، در حال حاضر نیز شخم زمستانه بیشتر در شالیزارهای شرق گیلان اجرا شده است.

معاون فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان توضیح داد: از بین رفتن کانون های زادآوری کرم ساقه خوار، استفاده بهینه از آب بارندگی ها و استفاده بهینه در وقت از مزایای شخم اول شالیزارهاست.

وی با اشاره به اینکه شالیکاران گیلانی سالانه 750 هزار تن برنج فراوری می نمایند، گفت: گیلان دومین فراوری نماینده برنج در ایران است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 64

به "افزایش بهره مندی از آب باران برای فراوری برنج ارزان تر در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش بهره مندی از آب باران برای فراوری برنج ارزان تر در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید