اهمیت دیجیتالی شدن دفترچه ملاحظات گردشگری در ایران

به گزارش مجله پیامک مسعود، همان طور که در خبرها آمده بود، در راستای ارتقای سطح آگاهی و شناخت گردشگران خارجی که قصد سفر به ایران را دارند، دفترچه هایی به عنوان همراه سفر، به زبان های مختلف توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان تهیه شده تا به وسیله نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، در اختیار عاشقان سفر به ایران قرار بگیرد. این همراه سفر، درواقع یک دفترچه کوچکی است که می کوشد تا تمامی ملاحظاتی که گردشگران خارجی هنگام ورود به ایران باید در نظر داشته و آن ها را در طول سفر رعایت نمایند، آموزش دهد. با خبرنگاران همراه باشید.

اهمیت دیجیتالی شدن دفترچه ملاحظات گردشگری در ایران

این برای نخستین بار است که دست اندرکاران دولتی صنعت گردشگری کشورمان، به ارائه راهنمای مکتوب چندزبانه درباره ملاحظات سفر به ایران برای گردشگران خارجی پرداخته اند. اخیرا، مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان صنایع دستی و گردشگری کشورمان درباره این دفترچه جزییاتی ارائه کرد که جالب توجه بود. این دستورالعمل، مجموعه ای تحت عنوان توصیه های سفر به ایران یا Travel Advisers است که سعی و اهتمامش بر اطلاع رسانی درباره آنچه گردشگری خارجی در سفر به ایران احتیاج دارد، متمرکز شد. 26 بخش مختلف و متنوع در دفترچه سفر به ایران گنجانده شده است که از اطلاعاتی درباره جاذبه های گردشگری، راهنمای گردشگری، آب وهوا در ایران، فرهنگ ها و سنت ها و مهمان نوازی ایران تا گردشگری در ماه های خاص و شیوه پوشش و قوانین عرفی و قانونی در کشورمان، شامل می گردد. کالاهای مجاز، رعایت قوانین گمرکی، حقوقی، انتظامی، پوششی و مسائل عمومی و ایمنی، ازجمله دیگر مسائلی است که در این کتابچه مورد اشاره نهاده شد.

این دفترچه دستورالعمل ملاحظات گردشگران، فعلا به زبان فارسی آماده شده و قرار است در گام اول به پنج زبان انگلیسی، عربی، فرانسه، اسپانیایی و چینی یا ژاپنی، ترجمه گردد. همچنین این مجموعه در اختیار وزارت امور خارجه نهاده شده است تا روی وب سایت همه سفارتخانه ها و کنسولی های ایران در کشورهای مختلف گذاشته گردد. علاوه بر این، این مجموعه قرار است روی پورتال جامع گردشگری نیز قرار بگیرد. اگرچه در دولت های قبلی نیز اهتمام زیادی به اطلاع رسانی درباره ظرفیت های گردشگری کشور در رسانه های مختلف صورت گرفت، اما تهیه و توزیع راهنمای مکتوب چندزبانه که به موضوعات مهم مربوط به سفر گردشگران خارجی به کشورمان اشاره کند، مسبوق به سابقه در این سطح نبوده است. فراوری چنین هدایت را قطعا باید به فال نیک گرفت و از آن به عنوان گامی جدی در ارتقای سطح آگاهی مشتاقان سفر به ایران نام برد که شمار آن ها روزبه روز خوشبختانه در حال افزایش است. صنعت گردشگری به عنوان صنعتی فعال در عرصه توسعه پایدار و تضمین نماینده امنیت و اقتصاد یک کشور، در کشور چهارفصل و پر پتانسیل ایران، باید یک صنعت راهبردی تلقی گردد. چراکه بر اساس سند چشم انداز 20 ساله کشور که در این پرتال www.vision1404.ir/fa در دسترس است، ایران باید در سال 1404 یا 2025 میلادی، میزبان 20 میلیون گردشگر با درآمدی معادل 25 تا 30 میلیارد دلار باشد. اگر درباره سند چشم انداز چیزی نشنیده اید، خلاصه بخش هایی از آن به این توضیح است چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و تلاش برنامه ریزی شده و مدبرانه جمعی و در راستا تحقق آرمان ها و اصول قانون اساسی، در چشم انداز بیست ساله: ایران کشوری است توسعه یافته با صندلی اول مالی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل.

جامعه ایرانی در افق این چشم انداز، چنین ویژگی هایی خواهد داشت: توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی، با تأکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان ها و بهره مند از امنیت اجتماعی و قضایی. برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در فراوری علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در فراوری ملی. امن، مستقل و مقتدر با سازمان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت. برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت قضایی، تأمین اجتماعی، فرصت های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دوراز فقر، فساد، تبعیض و بهره مند از محیط زیست مطلوب. فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن. بر اساس سند راهبردی بیست ساله کشور - که 10 سال از آن نیز سپری شده است - ایران می بایست تنها تا 10 سال آینده به قدرت اول مالی و عملی در سطح منطقه تبدیل گردد.

ناگفته پیداست که چنین جهشی، با تقویت اقتصاد گردشگری که مالی سبز و حامی توسعه پایدار نیز تلقی می گردد، امکان پذیر است. طبق گفته های اخیر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان، تا به امروز 10 سال از دوره سند چشم انداز گذشته است و تعداد گردشگران ورودی کشورمان 5 میلیون نفر با درآمدی معادل 7 تا 7.5 میلیارد دلار است، بنابراین اعداد و ارقام، ما 50 درصد از برنامه سند چشم انداز عقب هستیم. وی اخیرا اعلام نموده است که در دوران پساتحریم که احتمالا از دی ماه امسال شروع گردد، 1500 پروژه در صنعت گردشگری به ارزش 30 میلیارد دلار طراحی شده اند که به علاقه مندان به سرمایه گذاری در صنعت پرسود گردشگری ایران پیشنهاد می گردد. همه این موارد، نشان دهنده عزم دولت برای گسترش ظرفیت ها و ساختارهای عرصه گردشگری کشورمان است که باید به آن همه بخش های مرتبط و غیر مرتبط توجه نمایند و راستا برای حضور فعال و پررنگ بخش خصوصی نیز فراهم گردد. گام هایی که دولت برای توسعه فضای اطلاع رسانی قابلیت های گردشگری کشورمان انجام می دهد، بهتر است نسخه دیجیتالی نیز داشته باشد. بسیاری از پروژه های گردشگری و حتی ظرفیت های گردشگری ایران، به وسیله رسانه های مکتوب و حتی جمعی غیر دیجیتالی، به سرعت نمی توانند در اختیار مخاطبان قرار بگیرند.

همین دفترچه همراه که اخیرا ارائه شده است، می بایست نسخه دیجیتالی و حتی اپلیکیشن موبایلی آن نیز در اختیار گردشگران خارجی قرا بگیرد تا با نصب و استفاده از آن، همیشه یک مشاور الکترونیکی امن در طول سفر به ایران داشته باشند. بعید است که گردشگری به ایران سفر کند و موبایل هوشمند نداشته باشد یا نحوه استفاده از اینترنت را نداند. وقتی چنین تجهیزاتی در اختیار گردشگران عاشق سفر به ایران است، بهتر است مسئولان گردشگری کشورمان نیز از قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات بهتر استفاده نمایند. روش هایی که می توان به کار برد، عبارت اند از: 1- ارائه نسخه دیجیتالی و PDF راهنمای سفر به ایران. 2- انتشار این دفترچه همراه در کلیه پرتال های دولتی و رسمی جمهوری اسلامی در فضای مجازی. 3- معرفی و تبلیغ این دفترچه و راهنمای اینترنتی آن در رسانه های عمومی و مجازی گردشگری خارجی. 4- طراحی اپلیکیشن اندروید و IOS دفترچه همراه ملاحظات سفر به ایران که قابلیت نصب رایگان داشته باشد. 5- امکان تعامل این نرم افزار با مشاوران گردشگری کشور که به صورت آنلاین، اطلاعات گردشگری به مخاطبان خارجی بدهند. 6- امکان دانلود نسخه دیجیتالی و اپلیکیشنی دفترچه همراه گردشگر در سایت های گردشگری ایرانی. 7- ارائه این دفترچه به زبان های زنده جهان (حتی المقدور زبان های رسمی سازمان ملل متحد).

8- ارائه نسخه ویدئویی آموزش ملاحظات پوششی و رفتاری و گردشگری خارجی ها در سفر به ایران. 9- انتشار نسخه های ویدئویی آموزشی دفترچه راهنما در شبکه های مجازی. 10- راه اندازی پرتال اختصاصی جامع برای این دفترچه راهنما، تا هزاران لینک و اطلاعات تکمیلی این دفترچه توسط این سامانه الکترونیکی در اختیار گردشگران بین المللی قرار بگیرد. به نظر می رسد نکات ده گانه بالا، گام مهمی برای انتشار، تشویق و ترغیب گردشگران به استفاده از این دفترچه و فواید مرتبط باشد. دیجیتالی شدن همه صنایع به خصوص صنعت گردشگری و خرده صنایع مرتبط، مسئله مهمی است که در دهکده جهانی باید به آن توجه داشت. همه گردشگران خارجی، علاقه مند هستند در هنگام سفر به ایران و نقاط مختلف کشور، اپلیکیشن مترو، اتوبوس و حتی اتوبوس های برون شهری را حداقل به زبان انگلیسی دانلود و نصب نمایند تا به راحتی از خدمات اطلاع رسانی این ابزارهای خدماتی و حمل ونقل استفاده نمایند. استفاده از قابلیت ها و ظرفیت های موبایل های هوشمند (Smart Phones) نباید دست کم گرفته گردد. اکنون صنعت گردشگری مجازی (e-tourism) نقش راهبردی در توسعه این صنعت در جهان دارد و باید در ایران نیز به اهمیت آن بیش از قبل پی برد و برای نهادینه کردن آن، برنامه ریزی کرد. خیلی چیزها را باید در فضای گردشگری به جهانی دیجیتال مرتبط کرد تا اطلاع رسانی، تبلیغ و بازاریابی و درنهایت درآمدزایی مراکز گردشگری افزایش یابد. مردم جهان، امروز سلفی باز، اینستاباز و آنلاین در شبکه های اجتماعی هستند و هر چیزی را از قالب فضای دیجیتالی دنبال می نمایند. به اشتراک گذاری اطلاعات و تبادل ارتباطات و محتوا در این شبکه ها سریع، آسان و رایگان است. این فرصت ممتاز برای صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران است که بتواند بخشی از قابلیت های جهانی گردشگری خود را در فضای شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد. به همین خاطر است که پیشنهاد می کنیم تا هر نسخه از ویرایش های زبانی، اطلاعاتی و محتوایی این دفترچه راهنمای مفید و ارزنده، پس از انتشار، به صورت نسخه های دیجیتالی طراحی و در شبکه های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشته گردد. خیلی ها علاقه مند دریافت این راهنمای مکتوب و ارزنده هستند، اما به زبان موردعلاقه آن ها و به فرمت مورداحتیاجشان در دسترس نیست و شاید هم به راحتی این دفترچه به دست آن ها نرسد. حتی اگر هم برسد، برای کسب اطلاعات بیشتر، راه چاره های سنتی و مکتوب جواب گو نیستند. یکی از بهترین شیوه ها برای تبلیغ بهتر این دفترچه و ارتقای کارایی آن، ارائه نسخه دیجیتالی و به اشتراک گذاری گسترده در فضای مجازی است.

چنین رویکردی، به طور ناخودآگاه، گردشگران بالقوه علاقه مند به ایران را بالفعل نموده و زمینه اطلاع رسانی قوانین، شرایط و ظرفیت های حاکم بر صنعت گردشگری و سفر در ایران را به میلیون ها مخاطب منتقل می نماید. چنین فرصت آفرینی در فضای گردشگری مجازی و در مختصات کارآفرینی دیجیتالی (digital entrepreneurship) نباید فراموش گردد. توسعه ساختار گردشگری مجازی ایران، هم توسعه صنعت گردشگری کشور را به همراه می آورد و هم اشتغال زایی عرصه فناوری اطلاعات ایران را به دنبال خواهد داشت. موضوعی که باید به صورت جدی تری دنبال گردد. هزاران طراح اپلیکیشن موبایلی و نرم افزار و پرتال در ایران وجود دارند که آماده طراحی، نصب و راه اندازی هوشمندترین و پیچیده ترین شیوه های اطلاع رسانی الکترونیکی برای فعالان صنعت گردشگری کشور هستند تا کسب وکار خود را گسترش دهند. وقتی یک سوم جمعیت جهان، کاربر اینترنت و به قولی شهروندان آنلاین دهکده جهانی امروز هستند، نباید این فرصت ممتاز را به سادگی از دست داد. به راحتی می توان کوچک ترین اپلیکیشن های اطلاع رسانی یک موزه، کاخ، مرکز گردشگری و سفر و حتی کتاب های گردشگری و آموزشی گردشگران را به وسیله نرم افزار موبایل، بر روی تلفن صدها میلیون نفر نصب کرد و از فواید آن بهره برد. حفظ ارتباط با گردشگران و پیاده سازی ساختارهای هوشمندانه و هدفمند برای تعامل بهینه آنان با دیگر کاربران و گردشگران و مدیران صنعت گردشگری کشور، مقوله کمی نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم.

امیدواریم مسئولان محترم صنعت گردشگری کشورمان، به ارائه نسخه های دیجیتالی و در حقیقت پیوست دیجیتالی هر گزارش، برنامه، دستورالعمل، شیوه نامه، برنامه آموزشی و اطلاع رسانی مربوط به صنعت گردشگری کشورمان اقدام و آن را در فضای مجازی منتشر نمایند. تبلیغ چنین نسخه های دیجیتالی نیز باید در دستور کار باشد و قطعا شبکه های اجتماعی در این حوزه تأثیرگذار خواهد بود. انتظار می رود، معاونت فناوری اطلاعات سازمان گردشگری کشورمان در تعامل با نهادهای رسمی و مؤثر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، در راستای توسعه ظرفیت های صنعت گردشگری ایران در فضای مجازی بیش از گذشته همکاری کند. تشکیل کارگروه مشترکی بین این معاونت با دیگر ارگان ها برای تسریع فعالیت های مورداحتیاج در این عرصه و حمایت از استارت آپ ها و سرمایه گذاری های مرتبط با توسعه گردشگری مجازی و کارآفرینی دیجیتالی در این حوزه، مسئله ای است که باید به آن توجه کرد. پرتال تخصصی سفر و تفریح خبرنگاران آمادگی دارد تا در زمینه اطلاع رسانی و معرفی ظرفیت های فعالان صنعت گردشگری کشورمان در فضای مجازی، در قالب های مختلف و مالتی مدیا، اقدام کند تا این توانمندی ها به اطلاع علاقه مندان و متخصصان این صنعت قرار بگیرد. همیشه جهانی گردشگری ایران و جهان را با پرتال خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: کجارو
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 590

به "اهمیت دیجیتالی شدن دفترچه ملاحظات گردشگری در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت دیجیتالی شدن دفترچه ملاحظات گردشگری در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید