ایفای مسئولیت اجتماعی باید به خلق اثرات پایدار برای جامعه منجر گردد

به گزارش مجله پیامک مسعود، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ایفای مسئولیت اجتماعی در بخش خصوصی باید به سمت کوشش هایی سوق پیدا کند که اثرات بلندمدت و توسعه پایدار را برای جامعه به ارمغان می آورند.

ایفای مسئولیت اجتماعی باید به خلق اثرات پایدار برای جامعه منجر گردد

غلامحسین شافعی در دهمین جلسه کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق مشهد، اضافه نمود: توسعه یک جامعه، در گرو توسعه انسانی آن است. انسانی که اندیشه متعالی دارد، میراث ماندگار خلق می نماید.

او ادامه داد: نام هایی در گذر ایام ماندگار شدند که میراثی برای تعالی انسان از خود به جای گذاشتند. از میان آن همه صاحبان قدرت و مکنت در تاریخ که سال ها حکومت کردند، امیرکبیر در خاطره جمعی یک ملت دوام یافت چون جهت توسعه علم و دانش را برای جامعه بنا گذاشت یا از میان آن همه ورزشکاران نامدار با مدال های رنگین، مرحوم غلامرضا تختی به پهلوانی در یاد مردمان ثبت شد.

رئیس مجلس بخش خصوصی ایران گفت: در بخش فراوری و اقتصاد نیز مدیرانی که میان مسئولیت کاری و اجتماعی، میان انسان و ماشین، میان انتفاع سازمانی و منافع اجتماعی تناسبی ایجاد نموده و بیشترین ماندگاری و اثرگذاری را خلق می نمایند.

او توضیح داد: در حال حاضر مسئولیت اجتماعی بنگاه ها به عنوان یک مؤلفه شاخص در تحقق توسعه پایدار جوامع مطرح است و در کارنامه شرکت های نامدار بین المللی، ایفای این مسئولیت در کنار رسالت فراوری و خلق ثروت، جایگاه برجسته ای دارد؛ به عبارتی، فعالان مالی همیشه در کوشش های خیرانه پیشرو بوده اند.

شافعی ادامه داد: صنعت و بازار از گذشته تا به امروز، رسالت اجتماعی را در چهارچوب یاری رسانی و حمایت از اقشار آسیب دیده ایفا نموده است اما در حال حاضر باید به مدد ارکانی همانند کمیسیون مسئولیت اجتماعی در اتاق بازرگانی، کوشش شود تا روینمودهای جدیدی در جهت ایفای مسئولیت های اجتماعی تعریف شود که به اثرات پایدار و بهره وری بهتر برای جامعه، منتج می شوند.

شافعی در این نشست یاد مرحوم مجتبی کاشانی از مدیران و صنعتگران برجسته مالی کشور را گرامی داشت و مطرح کرد: او در دهه 60 و در نمایشگاهی در تهران با یک شعار متفاوت بر غرفه شرکتی خارجی موسوم به اشکودا روبرو می شود. این شعار تبلیغاتی یک معادله در ظاهر عاشقانه بوده که برند این شرکت را تلفیق از عشق با بهره هوشی معرفی می کرد. درواقع مدیران این شرکت برای احیای انگیزه کارکنان خود، این شعار را انتخاب نموده بودند تا یادآوری نمایند که انسان همه سرمایه یک سازمان است و انگیزه، باور و علاقه اوست که کیفیت و توان فراوری را رقم می زند.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: این مسئله برای مرحوم کاشانی تجاربی ازاین دست در عرصه مدیریتی، بسیار ارزشمند بود و بعدها بهانه نگارش کتابی از سوی او شد. این خیر مالی که نامش با جامعه یاوری (نهاد خیریه تحت پوشش اتاق مشهد) پیوند خورده، باور داشت کسانی که دلشان می خواهد کیفیـت را بهبـود ببخشند (عاشـق کیفیـت هستند) بیشـتر از کسانی کـه می توانند کیفیت را بهبود بخشند (متخصص کیفیت هستند)، باعث ارتقای کیفی فراوریات می شوند.

وی ادامه داد: کونوسوکه ماتسوشیتا بنیان گذار گروه صنعتی ماتسوشیتا الکتریک (ناسیونال و پاناسونیک) هم نمونه بین المللی از کارآفرینان پیروز و مدیران برجسته ای بود که رویکردی انسانی به صنعت، فراوری و عرصه مدیریت داشت و توجه او به مسئولیت های اجتماعی بنگاه های مالی بعدها به معیاری در این حوزه تبدیل شد. از او که به عنوان یکی از معماران ژاپن امروز یاد می شود، این جمله را نقل می نمایند که؛ شرکت ما انسان می سازد، البته کالاهای الکتریکی هم فراوری می نماید. درواقع باور او به جایگاه ارزشمند مسائل انسانی و اولویت یافتن این بحث بر منافع سازمانی بود.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه، مجلس بخش خصوصی یکی از راهبردهای اصلی خود را ترویج مسئولیت اجتماعی در میان فعالان و بنگاه های مالی تعریف نموده، از کوشش های مجموعه های خیرانه وابسته به اتاق مشهد (جامعه یاوری) و اتاق ایران (جامعه ابرار) به عنوان مصداقی در این حوزه یاد کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1811

به "ایفای مسئولیت اجتماعی باید به خلق اثرات پایدار برای جامعه منجر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایفای مسئولیت اجتماعی باید به خلق اثرات پایدار برای جامعه منجر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید