بازسازی راه پله

به گزارش مجله پیامک مسعود، نوسازی راه پله

همان طور که می دانید امروزه یکی از بخش های اصلی هر ساختمان اداری، تجاری، پزشکی و …، حتی ساختمان های مسکونی دارای راه پله هایی با اندازه ها و استاندراد های مختلف هستند.

بازسازی راه پله

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به همین دلیل اگر پلکانتان قدیمی است یا شکسته و با عبور از آن صداهای بدی می دهد، شما حتما باید برای نوسازی راه پله اقدام کنید زیرا ممکن است در دراز مدت خطرات جانی و اقتصادی جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

شاید در خصوص بازسازی راه پله و بازسازی ساختمان سوال هایی برایتان پیش بیاید که جواب آن را به طور قطعی و مطمئن نمی دانید. سوال هایی نظیر این که: اندازه استاندارد هر پله با دیگری چقدر است؟ ابعاد استاندارد پاگرد چقدر باید باشه؟ استفاده از درب و پنجره در راستا عبور راه پله امری صحیح است؟ نوسازی راه پله به چه معناست؟ بازسازی راه پله روی دکوراسیون و معماری ساختمان چه تاثیری دارد؟ و ….

در این مقاله به شرح کامل استاندارد های بازسازی راه پله و ایجاد راه پله های مدرن و جدید برای خانه های مسکونی، می پردازیم.

نوسازی راه پله

بازسازی راه پله

برای ساخت و ساز راه پله ها باید به تمامی اصول معماری اهمیت دهید تا مسئله ای برای مقاومت و استحکام و زیر ساخت های ساختمان پیش نیاید.

برای این که پلکان خوب و زیبا و استانداردی در ساختمان خود داشته باشید باید به نکات زیر توجه کنید:

  • برای بازسازی راه پله محل آغاز پله ها و اتمام آن باید به طور دقیق معین شده باشد.
  • مکان نصب و میزان ارتفاعی که قرار است پوشش دهد باید به طور دقیق اندازه گیری و آنالیز گردد.
  • طول و عرض و ارتفاع، راه پله بستگی به محل قرار گیری آن و تعداد طبقات هر ساختمان و نوع ساختمان (به عنوان مثال برای بیمارستان ها باید از پلکان های خیلی عریض و عظیم استفاده کرد) دارد.
  • عرض هر پله ای که فرد روی آن قرار می گیرد باید حدود 29 تا 30 سانتی متر باشد.

سوالات متداول بازسازی راه پله

1بهترین مکان برای ساخت راه پله در ساختمان کجاست؟

بهترین محلی که می توانید برای ساخت راه پله در نظر بگیرید، ارتفاع بین طبقات ساختمان می باشد، شما می توانید متناسب با نوع ساختمانتان، محلی را که دو طبقه را به هم متصل می نماید را به عنوان صندلی پلکان در نظر بگیرید.

2آیا می توان در پاگرد راه پله درهای ورودی و خروجی قرار داد؟

خیر، اگر فضای پاگرد شما کوچک باشد، قرار دریافت درب های ورودی و خروجی ممکن است باعث ازدحام فضایی گردد و با باز و بسته کردن آن به افراد که در حال عبور هستند، برخورد کند و خطراتی را نیز به دنبال دارد.اما شما می توانید از پنجره های عریض و نورگیر برای راه پله خود بهره ببرید تا مشکل روشنایی و تنفس در طول بالا رفتن نداشته باشد.

3برای نوسازی راه پله باید چه اقداماتی انجام داد؟

برای بازسازی راه پله شما نواقص و ایراداتی که وجود دارد را یادداشت می کنید، اگر با خرید مصالح مورد نظر و تعمیرات لازم، این مسائل بر طرف شد یعنی عملیات نوسازی را انجام داده اید.به عنوان مثال نوع سنگ یا چوبی که برای کف پله ها انتخاب می کنید، وجود نرده های محافظ در کنار راه پله یا نبود آن، استاندارد بودن ارتفاع هر پله با دیگری (که البته در امر بازسازی اغلب به این موضوع اهمیت می دهند) و … از مواردی است که در نوسازی راه پله باید به آن توجه کنید.

بازسازی راه پله

انواع مختلف راه پله

  1. راه پله های سر راست: این نوع از راه پله برای محل هایی به کار می رود که فاصله دو سطحی که پلکان بین آن ها قرار می گیرد زیاد نباشد و راه پله به صورت سر راست به محل مورد نظر شما را راهنمایی کند. این نوع از راه پله های پاگرد ندارند و دو محل را به طور مستقیم به هم وصل می نماید.

همچنین قابل ذکر است که این پله ها در محل هایی مورد استفاده قرار می گیرد که محدودیت فضایی وجود نداشته باشد زیرا طول زیادی را اشغال می نمایند.

  1. پله های مستقیم یک طرفه با پاگرد: اگر ارتفاع پلکان شما بیشتر از 2/75 باشد به دلیل این که طی کردن پله های زیاد ممکن است خسته نماینده باشد و همچنین برای جلوگیری از ازدحام در طول راستا، پاگردی را در اواسط راه ایجاد می نمایند.
  2. راه پله دو طرفه: این مدل از راه پله متداول ترین نوعی است که در بیشتر ساختمان ها و مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به این گونه که شما پس از طی کردن یک ردیف پله به پاگرد رسیده و با چرخش 180 درجه ادامه راستا خود را از پلکان مقابل ادامه می دهید.
  3. پله سه طرفه: این نوع از پلکان دارای دو پاگرد است و تقریبا بعد از رسیدن به هر پاگرد شما با یک چرخش نود درجه راستا خود را ادامه می دهید. معمولا از این نوع راه پله برای مکان هایی استفاده می گردد که محدودیت فضایی داریم و ارتفاع طبقات زیاد باشد، به همین دلیل نمی توان پله ها را به طور کاملا و یک راست در آن راستا ها قرار داد.
  4. پله پیچ کامل: از این نوع پلکان برای مکان هایی مانند فروشگاه ها، مغازه ها و … استفاده می گردد که فضا اهمیت زیادی دارد، به دلیل جمع و جور بودن این نوع راه پله، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.
  5. پله پیچ تزئینی: این نوع راه پله هم به دلیل زیبایی آن و طراحی جالبش، در هتل ها، رستوران ها، بعضی شرکت ها و به طور کلی در فضاهای بسیار لوکس استفاده می گردد.

انواع مختلف راه پله

طراحی راه پله

بازسازی راه پله تاثیر شگرفی در معماری و دکوراسیون داخلی هر خانه ای دارد که اگر قصد تخریب راه پله های قدیمی را دارید، حتما با یک طراح و نقشه کش و در نهایت با مهندسین سازه هماهنگ کنید تا بهترین نوع و مدل راه پله را با توجه به نوع ساختمان برایتان طراحی کند.

با توجه به این که پلکان نیز مانند بقیه مواردی که پیشرفت پشمگیری داشته اند، تغییر پیدا نموده اند و شما به راحتی می توانید با بازسازی پله های مدرن و استفاده از تنوع بالا راه پله ها، می توانید به راحتی نوع مورد نظرتان را پیدا کنید.

جمع بندی

اگر قصد بازسازی راه پله ساختمان خود را دارید، با مهندسین معماری و طراحان داخلی مشورت کنید، تا بدون هیچ عیب و نقصی بهترین پلکان دلخواه خود را در محل کار یا زندگیتان ایجاد کنید.

منبع: رویا مال
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1038

به "بازسازی راه پله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی راه پله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید