با تنگه رغز در قلب استان فارس آشنا شوید

به گزارش مجله پیامک مسعود، رِغِز نام تنگه ای نزدیک داراب در استان فارس است که تعداد زیادی آبشار و حوضچه دارد. گاهی به سفر می رویم تا به استراحت و آرامش برسیم، گاهی هم برای تزریق هیجان به روزهای مان راهی سفر می شویم. تنگه رغز مقصد سفری از نوع دوم است! پریدن در حوضچه از ارتفاع زیاد، فرود در آبشار و شنا در آب زلال حوضچه، به مقدار چند ماه ماجراجویی دارد. برای رسیدن به آبشارهای تنگه رغز فعالیت بدنی زیادی ضروری است. میان دیواره های بلند این دره، به آبشارهای خروشان و آب های زلال حوضچه ها می رسید. اگر کنجکاو شدید بدانید تنگه رغز کجاست، با خبرنگاران تریپ همراه شوید.

با تنگه رغز در قلب استان فارس آشنا شوید

تنگه رغز کجاست؟

در میانه تنگه که بایستید و سرتان را بالا بگیرید، دور تا دورتان دیواره های بلند دره را می بینید که به آسمان ختم می شوند. کنارتان صدای شرشر دلپذیر آب در جریان است. ماهی های درشت در حوضچه ها شنا می نمایند و به سمت شما می آیند و آب در زلال ترین حالت ممکن است.

یکی از تماشایی ترین جاذبه های گردشگری طبیعی ایران، تنگه رغز است که در فاصله 35 کیلومتری شمال غربی داراب، در بخش فسارود، منطقه حسن آباد واقع شده است. واژه رغز به معنی راه بکر و لغزنده است. جالب است بدانید در تنگه رغز یا آن گونه که محلی ها می گویند، تنگه رودخیز 64 آبشار و حوضچه طبیعی جاری است. البته تعداد کمی یعنی 14 تا از این آبشارها مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این تنگه حدود چهار کیلومتر درازا دارد که از دره رغز شروع شده و به دره جنوب می رسد. در جایی که آخرین آبشار دره جنوبی قرار گرفته، تنگه رغز به بن بست می رسد.

اگر بخواهید فقط از منطقه سرچشمه بازدید کنید، بدون تجهیزات فنی می توانید دل به دریا بزنید و از چند حوضچه ابتدای راستا بگذرید. زمانی که به آبشاری به بلندای 23 متر برسید، دیگر با دست خالی نمی توانید به راه تان ادامه بدهید، بلکه به تجهیزات فنی و تخصص احتیاج دارید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.با گذشتن از حوضچه های اول، بقیه راستا با دره نوردی طی می گردد. باید به فرود و شیرجه مسلط باشید و در حد خوبی شنا بلد باشید.

از دشواری راستا که بگذریم پوشش گیاهی این ناحیه زیبا و چشم نواز است و می توانید گیاهانی مانند ارژن، برنوک، انار، کل خنگ، مرزنجوش، پونه و پر سیاوشون را در محدوده تنگ رغز ببینید.

آبشارهای معروف تنگه رغز کدامند؟

آبشار وداع یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که 46 متر بلندا دارد. حوضچه ی زیر این آبشار 10 متر است. برای فرود از این آبشار و چند آبشار دیگر به طناب مخصوص کوهنوردی احتیاج دارید. آبشار 65 متری آذرخش، آبشار نگین با بلندای 16 متر، آبشار کبوتر با بلندی 25 متر، آبشار بوم رنگ با بلندی 7 متر، آبشار مسعود، آبشار فتح، آبشار حوضچه، آبشار حکمت و آبشار جام تعدادی از معروف ترین آبشارهای این منطقه هستند.

چرا باید به تماشا تنگه رغز برویم؟

یک سفر ماجراجویانه تکرارنشدنی که پر است از شیرجه، دره نوردی، سنگ نوردی، شنا و هیجان، پیشنهادی است که نباید رد کرد. سفر به تنگه رغز هم ورزش است و هم سرگرمی. برای بازدید از این جاذبه طبیعی، می توانید همراه تور و در کنار راهنما سفر کنید. گزینه بعدی این است که درصورت داشتن تخصص و تجهیزات کامل همراه با راهنمای باتجربه به سفر بروید.

برترین فصل سفر به تنگه رغز چه زمانی است؟

از خرداد تا آخر مهر برترین زمان دره نوردی در تنگه رغز است. ولی در همین محدوده زمانی هم در برخی جاهای دره که تابش آفتاب محدود است، ممکن است آب حوضچه ها سرد باشد. پیش از سفر آنالیز کنید که احتمال بارش باران وجود نداشته باشد.

چه وسایلی همراه ببریم؟

برای سفر به آبشارهای دره مجبور هستید که دره نوردی را هم تجربه کنید، بنابراین ضمن این که باید تا حدی آموزش دره نوردی، سنگ نوردی و شنا دیده باشید، باید وسایل و تجهیزات کافی هم همراه ببرید. مهم تر از این ها، باید از لحاظ روحی و جسمی آمادگی کامل داشته باشید. ممکن است در جاهایی سرمای آب آزاردهنده باشد، یا فرود برای تان راحت نباشد و ایجاد استرس کند؛ پس ضروری است تحمل کافی داشته باشید تا بتوانید از شیرجه در آب، شنا و تماشای چشم انداز های بی نظیر میان دره لذت ببرید.

کوله یک روزه، چراغ قوه، کلاه، عینک آفتابی بنددار، آب، فلاسک چای، غذای سبک، ضد آفتاب، کیسه زباله، قلم دافع حشرات، یک دست کامل لباس اضافه و جعبه یاری های اولیه همراه داشته باشید. اما لوازم فنی هم لازم دارید. هارنس سنگ نوردی، ابزار فرود، طنابچه، کلاه ایمنی، جلیقه نجات، تسمه سنگ نوردی، لباس غواصی، کفش مناسب و صندل پشت و جلو بسته همراه ببرید. اگر قصد دارید شب در دره بمانید، چراغ قوه، بی واک و ملافه اضافه با خود بردارید.

بهتر است کوله پشتی ضد آب داشته باشید یا آ ن را آب بندی کنید. وسایل تان را در زیپ کیپ و بعد در دو، سه تا کیسه فریزر بگذارید. بعد همه را در یک کیسه بزرگ قرار دهید و در کوله بچینید. هوای داخل کیسه ها را حتما خالی کنید. بدون راهنما به آبشارها نروید. اگر از ارتفاع یا آب می ترسید، بهتر است در سرچشمه بمانید و به راستا ادامه ندهید. درصورت بارندگی، سفر را به زمان دیگری موکول کنید. و در انتها این که هنگام سنگ نوردی مراقب لانه کبوترها که تعدادشان زیاد است، باشید.

جاذبه های نزدیک تنگه رغز کدامند؟

در شهر داراب و حوالی آن تماشای های ارزشمندی وجود دارد. نقش شاپور، شهر باستانی دارابگرد و آتشکده آذرخش از جاهای تماشای داراب هستند.

کجا اقامت کنیم؟

اگر مایل نیستید شب را در طبیعت بگذرانید، به هتل نقش شاپور بروید که نوساز و 3 ستاره است. قیمت رزرو هتل نقش شاپور برای هر شب اقامت در اتاق یک تخته 98 هزار، در اتاق دو تخته 155 هزار و در سوئیت یک خوابه دو تخته 298 هزار تومان است.

راستا دسترسی به تنگه رغز کدام است؟

از هر جا که سفر کنید، خودتان را به برسانید. در 35 کیلومتری جاده شیراز به داراب، گردنه ای به نام دراکویه واقع شده است. از این جا به بعد راستا خاکی شروع می گردد. پیشنهاد می کنیم این راستا را با نیسان بروید. جاده خاکی شیراز حدود دو ساعت طول می کشد. سپس بخش پیاده روی شروع می گردد. با گذشتن از چشمه بیدک و ادامه راستا پاکوب، درنهایت به تنگه رغز خواهید رسید.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1793

به "با تنگه رغز در قلب استان فارس آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تنگه رغز در قلب استان فارس آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید