برگزیت عامل تشدید اختلافات بودجه ای در اتحادیه اروپا

به گزارش مجله پیامک مسعود، یک روزنامه آلمانی برگزیت را عامل تشدید و سخت شدن بحث های بودجه ای در اتحادیه اروپا دانسته و نوشت که در جریان این بحث ها فشارها بر آلمان افزایش می یابد.

برگزیت عامل تشدید اختلافات بودجه ای در اتحادیه اروپا

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه دی ولت آلمان، در جریان بحث ها درباره بودجه جدید اتحادیه اروپا بدون انگلیس درخواست ها برای سهم بالاتر آلمان در تامین بودجه آینده این اتحادیه افزایش می یابد.

به نوشته روزنامه دی ولت آلمان، اختلافات و مناقشات در این باره اجتناب ناپذیر است. در اواخر هفته آینده آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل با هم دیدار می نمایند. برلین و پاریس البته می خواهند در سطح اروپا به صورت قدرتمندانه تر با هم هماهنگ شوند اما این وحدت در زمینه بودجه ای وجود ندارد.

در این نشست همچنین به مسئله بودجه بیشتر اتحادیه اروپا پرداخته خواهد شد. بودجه بلند مدت اتحادیه اروپا باید بیش از یک تریلون یورو افزایش یابد و تنها فرانسه نیست که خواهان سهم بیشتر آلمان در تامین این بودجه است.

هر هفت سال یک بار در بروکسل درباره بودجه دراز مدت این اتحادیه مذاکراتی انجام می گردد و در حال حاضر برای دوره زمانی 2021 تا 2027 مذاکراتی در حال اجرا است. در هر دوره اختلافاتی در این راستا به وجود می آید، اما این بار این خطر وجود دارد که مذاکرات بودجه ای به صورت ویژه سخت گردد و این مسئله بخصوص از دید آلمان این گونه است.

بنابراین بعد از برگزیت باید 27 عضو باقی مانده در اتحادیه اروپا شکاف های میلیاردی حاصل از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را جبران نمایند. این کشور بعد از آلمان بزرگترین پرداخت نماینده بودجه به اتحادیه اروپا بود. اورزولا فون در لاین، رئیس جدید کمیسیون اروپایی بخصوص خواهان بودجه بیشتر برای محقق کردن اهداف جاه طلبانه خود در زمینه حفاظت از آب و هوا شده است.

برای ماکرون و کمیسیون اتحادیه اروپا برگزیت فرصتی است تا تخفیف سهم آلمان در تامین بودجه اتحادیه اروپا را لغو نمایند. علاوه بر انگلیس 5 کشور دیگرعضو اتحادیه اروپا از این تخفیف ها بهره مند هستند که عبارتند از کشورهای آلمان، دانمارک، سوئد، هلند و اتریش. آلمان و دیگر کشورهای بهره مند از این تخفیف های بودجه ای خواهان لغو آن نیستند.

حتی اگر این تخفیف ها لغو نگردد برگزیت شرایطی را ایجاد می نماید که سهم این کشورها در تامین بودجه اروپا افزایش یابد. در این شرایط دولت فدرال آلمان موضع آشکاری اتخاذ نموده و اعلام نموده که بودجه اتحادیه اروپا باید به یک درصد بازده اقتصادی این اتحادیه محدود گردد.

این شرط پیچیدگی های خاصی دارد. اتحادیه اروپا باید برای تامین اقتصادی مسئولیت های اضافی به صرفه جویی روی آورد. اما کمیسیون اروپایی این را غیر واقع بینانه دانسته و به جای آن درخواست می نماید که به جای 1 درصد بازده اقتصادی 1.11 درصد را به بروکسل منتقل نمایند. مجلس اروپایی هم سهم 1.3 درصدی را درخواست نموده است.

این وضعیت فشار بالایی را به آلمان وارد می نماید. اگر یک درصد بازده اقتصادی مد نظر قرار گیرد اما تخفیف سهم کشورها در بودجه از بین برود آلمان باید به صورت میانگین هر ساله 38 میلیارد یورو به بودجه اتحادیه اروپا اختصاص دهد که 10 میلیارد یورو بیشتر از سهم فعلی است.

اگر پیشنهاد کمیسیون برای پرداخت سهم 1.1 درصدی بازده اقتصادی به اروپا اجرایی گردد آلمان باید 45 میلیارد در سال پرداخت کند و اگر ایده مجلس اروپا اجرایی گردد سهم آلمان به 50 میلیارد یورو افزایش پیدا خواهد نمود.

در این وضعیت هیچ جای تعحب نیست که مذاکرات بر سر بودجه آینده اتحادیه اروپا سخت گردد. برلین در این راستا تحت فشار روزافزونی واقع شده است. فنلاند که در حال حاضر ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده دارد در هفته جاری یک پیشنهاد توافقی جدید را ارائه داده که بر اساس آن بودجه اتحادیه اروپا باید در آِینده 1.07 درصد بازده اقتصادی هر کشور را در برگیرد. این برای آلمان تحولی ناخوشلیند محسوب می گردد. این پیشنهاد بیشتر نزدیک به ایده مد نظر کمیسیون است تا برلین.

مجلس آلمان هم در این شرایط درباره این رویکرد دولت آلمان درباره بودجه اروپایی دلسرد است و خواهان اتخاذ موضع تعیین و شفافی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 445

به "برگزیت عامل تشدید اختلافات بودجه ای در اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزیت عامل تشدید اختلافات بودجه ای در اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید