تدارک ارتش آمریکا برای فراوری فلزات خاکی کمیاب و عدم وابستگی به چین

به گزارش مجله پیامک مسعود، طبق گزارش رسانه غربی، ارتش آمریکا به دنبال طرحی برای تامین اقتصادی احداث تاسیسات فرآوری فلزات خاکی کمیاب است تا از تامین مواد اولیه ساخت تسلیحات نظامی و الکترونیکی خودش اطمینان حاصل کند.

تدارک ارتش آمریکا برای فراوری فلزات خاکی کمیاب و عدم وابستگی به چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رویترز در خبری اختصاصی گزارش داده که یک سند دولت آمریکا را درباره طرح ارتش این کشور برای سرمایه گذاری در زمینه تاسیسات فرآوری فلزات خاکی کمیاب رویت نموده است.

در گزارش این رسانه غربی آمده است: ارتش ایالات متحده در نظر دارد که احداث تاسیسات فراوری فلزات خاکی کمیاب را تامین اقتصادی کند اقدامی که بخشی از کوشش عاجل واشنگتن برای اطمینان حاصل کردن از تامین مواد معدنی مورد احتیاج برای ساختن تسلیحات نظامی و الکترونیکی ارتش در داخل این کشور محسوب می گردد.

طبق گزارش رویترز، این اقدام، اولین سرمایه گذاری ارتش آمریکا در سطح تجاری در زمینه فراوری فلزات خاکی کمیاب از زمان پروژه منهتن در جنگ دنیای دوم برای ساختن اولین بمب اتمی است.

تدارک ارتش آمریکا برای احداث تاسیسات فراوری فلزات خاکی کمیاب در شرایط انجام می گردد که سال گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به ارتش دستور داد، زنجیره تامین خود را به روز رسانی کند و درباره اتکای آمریکا به دیگر کشورها برای مواد معدنی استراتژیک هشدار داده بود.

چین که بیشترین ذخایر فلزات خاکی کمیاب دنیا را در اختیار دارد و از قدرت انحصاری در زمینه این فلزات برخوردار است، به دنبال تنش های شدید و جنگ تجاری بین این کشور با آمریکا، واشنگتن را به توقف صادرات فلزات کمیاب تهدید نموده است.

طبق سند دولت آمریکا که رویترز مدعی شده آن را رویت نموده است، یک واحد از ارتش آمریکا ماه گذشته از معدنچیان این کشور خواسته پیشنهادات خود را درباره هزینه مورد احتیاج برای احداث یک نیروگاه به منظور فراوری فلزات خاکی کمیاب از نوع سنگین به ارتش بگویند. از فلزات خاکی کمیاب نوع سنگین در ساخت تسلیحات استفاده می شوند.

طبق گزارش رویترز، ارتش آمریکا به دنبال ان است که دو سوم از هزینه های تاسیسات فراوری فلزات خاکی کمیاب را تامین کند و همچنین حداقل یک پروژه و احتمالا پروژه های بیشتیر را تامین اقتصادی کند اما یکی از شروط مهم ارتش برای تامین اقتصادی این پروژه ها آن است که شرکت های معدنی آمریکایی ضمن تشریح کامل طرح تجاری خودشان، به طور صریح منبع تامین سنگ معدنی خودشان را بیان نمایند.

تنش بین آمریکا و چین در زمینه فلزات خاکی کمیاب تنش تازه ای نیست. در سال 2010 وقتی چین بعد از بروز یک اختلاف دیپلماتیک با ژاپن صادرات این فلزات را محدود کرد و سبب افزایش شدید بهای مواد مورد استفاده در تراشه ها شد، ارتش آمریکا درباره احتمال تکرار چنین اقدامی از سوی چین علیه آمریکا ابراز نگرانی نموده بود.

رویترز بعد از انتشار خبر رویت سند دولت آمریکا درباره تدارک واشنگتن برای تامین اقتصادی تاسیسات فراوری فلزات خاکی کمیاب، به سراغ ارتش این کشور رفته و از آنها خواسته درباره این گزارش اختصاصی نظر بدهند اما ارتش ایالات متحده از هر گونه اظهارنظر در این باره اجتناب نموده است.

تحرکات آمریکا برای بی احتیاج شدن احتاقتصادی این کشور از فلزات کمیاب خاکی چین در شرایط صورت می گیرد که دو کشور علاوه بر درگیر بودن در زمینه جنگ تعرفه ای و تجاری، در زمینه مسائل استراتژیک مهمی از قبیل ناآرامی ها در هنگ کنگ و تحرکات بعضی گروه های در تایوان برای جدا شدن رسمی از دولت مرکزی چین تنش های زیادی با هم دارند.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 444

به "تدارک ارتش آمریکا برای فراوری فلزات خاکی کمیاب و عدم وابستگی به چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدارک ارتش آمریکا برای فراوری فلزات خاکی کمیاب و عدم وابستگی به چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید