چین در آمریکای لاتین چه می نماید؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، مقامات منطقه ای هشدار دادند که کنار آمدن با چین به عنوان یک شریک مالی اصلی و سیاسی برای بسیاری از کشورها سخت یا ناراحت کننده است.

چین در آمریکای لاتین چه می نماید؟

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

دونالد ترامپ در طول دولت 4 ساله خود صراحتا به آمریکای لاتین بیان کرد: با چین تجارت نکنید!

پکن بیشتر از همواره تسلط خود را بر مناطق سرشار از منابع غنی آمریکای لاتین افزایش داده است و در این شرایط جوبایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا خود را برای ورود به کاخ سفید آماده می نماید. کشورهای آمریکای لاتین پیشتر حیاط خلوت سیاسی ایالات متحده آمریکا محسوب می شدند.

رویترز در گزارشی به موضوع نفوذ چین در آمریکای لاتین در دوران ترامپ و مواجهه بایدن با این مسئله در دولت جدید پرداخته است.

به گزارش خبرنگاران، مصاحبه رویترز با مقامات و مشاوران فعلی، پیشین و تجزیه و تحلیل داده های تجاری در دوران ریاست جمهوری ترامپ نشان می دهد که نفوذ ایالات متحده در آمریکای لاتین کم شده و چین در این ناحیه از آمریکا پیشی گرفته است.

این موضوع برای بایدن یک چالش است. بایدن متعهد شده که پس از سال ها سیاستِ اول آمریکای ترامپ، نقش رهبری جهانی را به واشنگتن بازگرداند و گفته است سقوط نفوذ ایالات متحده در آمریکای لاتین تهدیدی برای امنیت ملی کشور آمریکا محسوب می گردد. سیاست اول آمریکا به موضع گیری سیاست خارجی در ایالات متحده اشاره دارد که به طور کلی بر انزواگرایی آمریکا تاکید می نماید.

یک کامیون دانه های سویا را در کیسه های سیلو در یک زمین کشاورزی در چیویل کوی در حومه بونس ایرس آرژانتین جمع می نماید. چین خریدار شماره یک سویا از آرژانتین است. 8 آوریل 2020/ عکس: رویترز

بایدن حدود 9 ماه پیش به یک از فصل نامه آمریکایی گفت: بی توجهی و بی تدبیری ترامپ در آمریکای لاتین و کارائیب در روز اول دولت من انتها می یابد. با این وجود مدت ها پس از این مصاحبه، تیم بایدن حاضر به اظهار نظر بعدی در این باره نشد.

رویترز نوشت: اجرای این تعهد آسان نخواهد بود.

چین 2 سال پیش با پیشی دریافت از ایالات متحده آمریکا به بزرگترین شریک تجاری کشورهای لاتین بدل شد. (بدون احتساب مکزیک). این کشور آسیایی با سرعت و اشتیاق تجارت مس آندز، دانه های کشاورزی در آرژانتین و گوشت برزیل را با سرعت و اشتیاق از آن خود کرد. کشورهای آندز یا آندی به چند کشور آمریکای جنوبی گفته می گردد که بخشی از مساحت آن کشورها در محدوده رشته کوه آند قرار گرفته است.

پکن در مقابل با سرمایه گذاری و یاری به شکل وام های کم بهره از گسترش پروژه های انرژی، مزارع خورشیدی، بندر، بزرگراه ، سد و خطوط راه آهن در کشورهای آمریکای لاتین حمایت نموده است.

خورخه کوییروگا رئیس جمهور سابق بولیوی در اوایل امسال طی مصاحبه ای با رویترز در لاپاز پایتخت این کشور گفت که چین در کنار برزیل مهمترین شریک تجاری این کشور است.

کوییروگا اضافه کرد: مردم از من می پرسند کدام یک را ترجیح می دهم، ایالات متحده آمریکا یا اروپا؟ من می گویم برزیل.

او گفت: در پاسخ به دومین شریک تجاری، نظر من چین است. این واقعیت آمریکای جنوبی است.

ترامپ هیچ علاقه ای نشان نمی داد

میلیاردها دلار چین برای کشورهای در حال ظهورِ بدهکار، رگه های اساسی و حیاتی ایجاد نموده و این احتیاج با توجه به همه گیری ویروس کرونا بیشتر شده است.

یکی از مقامات دولت آرژانتین در این باره به رویترز گفت: فکر می کنم علاقه چین به آرژانتین از علاقه از علاقه آمریکا به آرژانتین بیشتر است.

---

از نگاه بسیاری از کشورهای منطقه دولت ترامپ کاری بیش از خط ونشان با انگشت اشاره به همتایان آمریکای لاتین خود برای نزدیک شدن به چین انجام نداده است.

---

وی اضافه کرد: ترامپ هیچ علاقه ای به این موضوعات نشان نداد و امیدوارم بایدن نیز همین کار را کند.

اکنون چین شریک تجاری شماره یک برزیل، شیلی، پرو، اروگوئه و دیگر کشورهای آمریکای جنوبی است و در تجارت با آرژانتین از آمریکا پیشی گرفته است.

براساس تجزیه و تحلیل تجاری از پایگاه کام ترید سازمان ملل، تجارت چین با منطقه آمریکای جنوبی در سال 2019 به بیش از 223 میلیارد دلار رسید. تجارت آمریکا و کشورهای منطقه در همان سال بیش از 198 میلیارد دلار برآورد شد. آمار مربوط به کشور مکزیک در این تبادلات ذکر نشده است.

اگر آمار تجاری کشور مکزیک را در این تعاملات تجاری لحاظ کنیم، حجم تعاملات ایالات متحده آمریکا با کشورهای آمریکای جنوبی افزایش می یابد.

از نگاه بسیاری از کشورهای منطقه دولت ترامپ کاری بیش از خط ونشان با انگشت اشاره به همتایان آمریکای لاتین خود برای نزدیک شدن به چین انجام نداده است.

مارک فایراشتاین که به باراک اوباما رئیس جمهور سابق مشاوره می داد، در این باره گفت: عدم تعامل ترامپ و خروج او بلوک پیمان تجاری ترنس- پسفیک خلایی را در این منطقه ایجاد و چین سریعا آن را پر کرد. او گفت: بایدن باید این موضوع را تغییر دهد.

فایراشتاین اضافه کرد: کاری که ترامپ نموده این است که چین شریک بهتری به نظر می رسد و همه اینها تغییر خواهد نمود.

مزیت استراتژیک

به گفته این تحلیلگر و مشاور پیشین کاخ سفید، بایدن دموکرات اولویت بیشتری برای آمریکای لاتین قائل خواهد شد و این موضوع با بهبود بیماری همه گیر کرونا و از سرگیری روابط با اروپا و آسیا بیشتر شبیه یک تردستی در روابط خارجی آمریکا می ماند.

جنت ناپولیتانو وزیر سابق امنیت داخلی در دوران اوباما در باره تجربه کاری اش با بایدن گفت که رئیس جمهور منتخب داشتن روابط بسیار قوی در سراسر آمریکای مرکزی و جنوبی را مزیت استراتژیک می داند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، بایدن هشدارهای مشابه ترامپ را برای نزدیکی کشورهای آمریکای لاتین به چین ادامه خواهد داد اما او احتمالا این کار را با انگیزه های مالی بیشتر و بازگشت به یاری های بشردوستانه که ترامپ بسیاری از آنها را قطع نموده است؛ ادامه خواهد داد.

بنجامین گدان یکی از مقامات سابق شورای امنیت ملی در زمان اوباما و یکی از محققان کنونی مرکز تحقیقاتی ویلسون می گوید: دولت بایدن وابستگی بازارهای آمریکای جنوبی به چین را تشخیص داده و کوشش دارد با انرژی و سخاوت بیشتر در این زمینه برنامه ریزی کند.

دیپلماسی مالی

چین در هنگام شیوع همه گیری کرونا، فرصت را غنیمت شمرد و روابط خود در سراسر آمریکای لاتین را عمیق کرد. این کشور با ارسال تجهیزات پزشکی مانند ونتیلاتور و ماسک به مبارزه با کووید-19 در این کشورها رفت.

دولت آرژانتین در ماه های اخیر بیان کرد که در ابتکارات جدید و گسترده برای آزمایش واکسن، افزایش مبادله ارزی، همکاری در امور فضایی و برگزاری دوره مطالعات نظامی برای دانشجویان کالج دفاع ملی با چین همکاری می نماید.

مارگارت مایرز مدیر برنامه های چین در آمریکای لاتین در گفت و گویی گفت: در حالیکه اعطای وام از سوی چین کمی افت نموده است اما فایننس های تجاری بانک ها به کشورهای آمریکای لاتین هنوز وجود دارند.

وی با اشاره به وام 2.4 میلیارد دلاری بانک اگزیم چین به کشور اکوادور اضافه کرد: دیپلماسی مالی چین چه به وسیله تجارت و از چه از نظر مالی درهای بزرگی را در این مناطق باز نموده است.

به نظر می رسد ایالات متحده در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته در خصوص روابط خود با کشورهای آمریکای لاتین تغییر راستا داده و برای رقابت با چین کوشش نموده است. کوششی که بسیاری آن را دیرهنگام عنوان می نمایند.

فرانسیس فانون دستیار وزیر امورخارجه در امور منابع، که به تازگی از برزیل، شیلی، اکوادور و پاناما بازگشته است در این باره گفت: خطر بیمار همه گیری کشورهای منطقه را به سمت شرکایی مانند چین در شرق سوق داده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1257

به "چین در آمریکای لاتین چه می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین در آمریکای لاتین چه می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید