خبرنگاران چالش آموزش از راه دور دانش آموزان اروپایی در دوران کرونا

به گزارش مجله پیامک مسعود، لندن - خبرنگاران - در پی افزایش آمار جهانی ابتلا به ویروس کرونا و اعمال مقررات منع رفت و آمد در بیشتر کشورهای اروپایی، وزرا و مسئولین آموزش در حالی به تدریس شیوه های نوین و برگزاری امتحانات آنلاین روی آورده که کمتر به چالش های آن توجه نموده اند.

خبرنگاران چالش آموزش از راه دور دانش آموزان اروپایی در دوران کرونا

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

تا به امروز بسیاری از کشورهای جهان مدارس و مراکز آموزش عالی خود را تعطیل نموده اند. بنابه گزارش های منتشر شده اکنون نزدیک به نیم میلیارد دانش آموز و دانشجو باید از راه دور تحصیلات خود را ادامه دهند. این در سراسر جهان و همچنین در اروپا تاثیرات عمیقی روی آینده نظام آموزشی خواهد گذاشت.

در محیط های دانشگاهی علاوه بر تعطیلی کلاس های درس، آزمون ها و کنفرانس ها و سایر رویدادهای عمومی نیز معلق شده اند. بدین ترتیب تکلیف سال تحصیلی آینده و پذیرش دانشجوی جدید در دانشگاه ها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

اتحادیه دانشگاهای اروپایی EUA، کنفرانس سالانه خود در 16 آوریل (28 فروردین) را به صورت وبینار برگزار خواهد نمود. این اتحادیه همچنین تمام رویدادهای عمومی خود تا 30 آوریل، (11 اردیبهشت) را در نگرانی از گسترش بیماری کووید 19 تعطیل نموده است.

پیامدهای ناخواسته تعطیلی مدارس

تعطیلی مدارس در سطح اروپا می تواند عواقب ناخواسته اجتماعی فراتر از مسائل آموزشی داشته باشد.

نگهداری از بچه ها برای خانواده های شاغل می تواند موجب خانه نشین شدن لااقل یکی از والدین شود. بسیاری از خانواده های فقیر نیازمند تغذیه رایگان بوده و در تعطیلی مدارس این بچه ها در معرض سوء تغذیه قرار خواهند گرفت.

بسیاری از خانواده ها امکانات و مهارت های لازم برای آموزش بچه ها در خانه را ندارند. به ویژه اینکه بسیار از خانواده ها از نابرابری دیجیتال به معنی عدم دسترسی به اینترنت و کامپیوتر رنج می برند.

ایتالیا به عنوان اولین کشور اروپایی صدمه دیده از ویروس کرونا مدارس را از روز 5 مارس، (15 اسفند 1398) تعطیل کرد. بلافاصله پس از ایتالیا، آلبانی، یونان، جمهوری چک و رومانی مدارس خود را تعطیل کردند.

تا 16 ماه مارس (26 اسفند 1398) همه کشورهای اروپایی مدارس خود را تعطیل نموده بودند. در این میان سوئد و آیسلند فقط مدارس متوسطه و بالاتر را تعطیل نموده اند. انگلیس به عنوان آخرین کشور اروپایی، مدارس خود را از 20 مارس، (یکم فروردین 1399) تعطیل خاطرنشان کرد.

در آلمان اولین ایالت این کشور در 5 مارس دستور بسته شدن مدارس را صادر کردو با رسیدن به 16 مارس، همه مدارس تعطیل شده بودند. این کشور حدود 400 هزار دانشجوی خارجی دارد که اکنون در بلاتکیلفی به سر می برند.

اگرچه دانشگاه های آلمان عملاً از حدود 20 آوریل (اول اردیبهشت) برای تعطیلات تابستانی بسته می شوند اما به نظر می رسد اساتید باید خود را برای آموزش از راه دور در سال آینده آماده نمایند. از اساتید خواسته شده در طول تابستان متحوای درسی خود را به منظور آموزش آنلاین و از راه دور آماده نمایند.

نام کشور تاریخ آغاز تعطیلی مدارس تاریخ سرانجام تعطیلی مدارس
ایتالیا 15 اسفند 24 فروردین
جمهوری چک 21 اسفند تا اطلاع ثانوی
لهستان 22 اسفند 25 فروردین
بلژیک 26 اسفند 31 فروردین
دانمارک 26 اسفند 25 فروردین
آلمان 26 اسفند 31 فروردین
اسپانیا 26 اسفند تا اطلاع ثانوی
فرانسه 26 اسفند تا اطلاع ثانوی
هلند 26 اسفند 14 اردیبهشت
انگلیس یک فروردین تا اطلاع ثانوی

پروژه های آموزش از راه دور

کمیسیون اتحادیه اروپا ابزارهای آنلاین گوناگونی برای یاری به دانش آموزان و آموزگاران معرفی نموده است.

از جمله می توان به محتوای آموزشی آنلاین پروژه اراسموس اشاره نمود. اراسموس به عنوان یک پروژه اروپایی تبادل دانشجو بعضی از برنامه های خود را به صورت آنلاین برگزار خواهد نمود.

از جمله منافع مفید معرفی شده برای آموزش علوم می توان به پروژه خلاقیت در آدرس creations-project.euاشاره نمود.

شبکه بی بی سی نیز پروژه جدیدی را تحت عنوان بیت سایز راه اندازی نموده تا به این ترتیب محتوای آموزشی روزانه را برای دانش اموزان تمام مقاطع از ابتدایی تا متوسطه ارائه کند. این پروژه روز 20 آوریل (یک اردیبهشت) رسما راه اندازی خواهد شد و یک شبکه تلویزیونی تحت همین نام روی آنتن پخش خواهد شد.

تونی هال مدیر کل بی بی سی مدعی شد: این پروژه بزرگترین تلاشی است که بی بی سی در حوزه آموزش صورت داده و طرحی است که فقط ما قادر به ارائه آن هستیم. وی اضافه نمود، این شبکه مفتخر در حالی این پروژه را ارائه کند که کشور در دوران ابهام به سر می برد.

برگزاری آزمون آنلاین در دانشگاه ایمپریال کالج لندن

در همین حال دانشکده علوم پزشکی ایمپریال کالج لندن نیز دست به ابتکار نوینی زده و به وسیله برگزاری آزمون های آنلاین ادعا نموده که در جهان اقدام بی سابقه را تجربه نموده است.

گاردین چندی پیش گزارش داد که دانشجویان سال آخر دانشکده علوم پزشکی در آزمون آنلاین شرکت کردند. در این آزمون شرکت نمایندگان درجه معلومات خود را درباره تشخیص شرایط یک بیمار با مطالعه اطلاعات پزشکی ارائه شده به بوته آزمایش گذاشتند. آنها در سه ساعت فرصت داشتند که به 150 سئوال پاسخ دهند.

بر اساس این گزارش، دانشگاه های آکسفورد، ادینبرو، بریستول و یوسی ال نیز در صدد برگزاری امتحانات به صورت آنلاین هستند. با این وجود بعضی دانشجویان پیشنهاد نموده اند که نمرات آنها براساس حدس و گمان اساتید ثبت شده و یا پس از بازگشایی دانشگاه ها در امتحان شرکت نمایند.

زنگ خطر آموزش از راه دور

اصلی ترین چالش اجرای طرح آموزش و آزمون آنلاین به دسترسی افراد و خانواده ها به رایانه و اینترنت بر می شود.

جف بارتون از مدیران انجمن مدیران مدارس و دانشگاه های انگلیس پیش از تعطیلی مداری انگلیس هشدار داد که این تصمیم زنگ خطری برای آموزگاران و مسئولانی است که به فنآوری آموزش از راه دور دسترسی ندارند.

وی با بیان اینکه مدارس بهترین جا برای بچه ها و آموزگاران سالم است توضیح داد که تعطیلی مدارس در دراز مدت جهان را با یک کابوس روبرو خواهد نمود.

چندی پیش دولت انگلیس خاطرنشان کرد که نتیجه امتحانات امسال تحصیلی دانش آموزان، بر اساس حدس و گمان آموزگاران مدارس ثبت خواهد شد.

روزنامه تایمز در گزارشی در همین رابطه نوشت آموزگاران مدارس انگلیس بر اساس عملکرد دانش آموزان و نتیجه امتحانات میان ترم، نمره آنها را معین خواهند کرد. در اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی به عنوان اجزای تشکیل دهنده انگلستان نیز نظام مشابهی در رابطه با معین نمرات دانش آموزان به اجرا گذاشته خواهد شد.

این نشریه انگلیسی اضافه نمود که دولت برای دانش اموزانی که از نمرات خود رضایت ندارند این امکان را در نظر گرفته که به محض بازگشایی مدارس در امتحانات شرکت نمایند. با این حال مقام های وزارت آموزش انگلیس امیدوار هستند که تعداد کمی از دانش اموزان خواهان معین نمرات خود بر اساس نتیجه امتحانات شوند.

بعضی کشورها مانند فرانسه درصدد اجرای طرح ملی آموزش از راه دور هستند اما کارشناسان درباره آمادگی کشور برای اجرای طرح آموزش از راه دور تردید دارد.

فرانسه ووپینو رئیس اتحادیه آموزگاران فرانسه در گفت وگو با نشریه لوکال در این باره گفت: سازمان دهی کلاس های مجازی نیازمند این است که تمام افراد به رایانه دسترسی داشته باشند. این یک فرآینده پیچیده است که تمام ابزار آن را در اختیار نداریم و آموزگاران هم برای این شیوه آموزش لازم را ندیده اند.

در ایتالیا که مردم حدود یک ماه است با مقررات منع رفت وامد دست وپنجه نرم می نمایند اوضاع کمی متفاوت است. فرآیند آموزش از راه دور اینک از مرحله هیجان عبور نموده و مسائل آن بیشتر نمایان شده است.

لیزی ویتنر یک آموزگار ایتالیایی در یادداشتی برای نشریه گاردین نوشت: شاید در ابتدا دانش اموزان شیوه آموزش از راه دور را دوست داشتند اما به تدریج مسائل آن برای خانواده هایی که به فنآوری و یا مکان مناسب برای تحصیل دسترسی ندارد ظاهر می شود.

او با اشاره به اینکه در یک واحد آپارتمانی 40 متری ساکن است شرح داد که برای ضبط برنامه های آموزشی و ارتباط با دانش آموزان به ناچار اتاق نشیمن را به استودیو و آشپزخانه اش را به اتاق کار تبدیل نموده است.

این آموزگار ایتالیایی درباره تداوم این شرایط هشدار داد و گفت زندگی خصوصی و کاری او دیگر جدا نیست و این مساله می تواند برای تمام افرادی که شرایط مشابهی را تجربه می نمایند، به بروز اختلالات روانی منجر شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 799

به "خبرنگاران چالش آموزش از راه دور دانش آموزان اروپایی در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چالش آموزش از راه دور دانش آموزان اروپایی در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید