رونمایی از ثبت نان کُرنون در جشن سپید چادران عشایر برگزار می گردد

به گزارش مجله پیامک مسعود، از ثبت نان کُرنون همزمان با برگزاری دو جشنواره در زادگاه اردشیر بابک، رونمایی می گردد.

رونمایی از ثبت نان کُرنون در جشن سپید چادران عشایر برگزار می گردد

محمدرضا حسانی، دبیر برگزاری جشنواره، با اشاره به این که مراسم رونمایی از ثبت نان کُرنون در دهستان خَبر شهرستان شهر بابک استان کرمان، از اول تا سوم خردادماه 1395 و برای نخستین بار در منطقه مذکور که زادگاه اردشیر بابکان است، برگزار می گردد، بیان نمود:

در حالی که این محدوده از جاذبه های کم نظیر گردشگری برخوردار می باشد و در کنار معادن مس و فیروزه شهر بابک و راه آهن واقع شده ولی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی، با شرح این که رویداد فرهنگی مذکور از سوی فرمانداری شهر بابک، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سایر دستگاه های اجرایی و موسسه گردشگری اکوسیستم بابک و در راستای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، بعلاوه معرفی ظرفیت های این منطقه در زمینه گردشگری صورت پذیرفته است، گفت که سپیدچادران عشایر شهر بابک در این جشنواره کم نظیر، جاذبه های بی بدیل و متفاوتشان را که تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته است، به رخ خواهند کشید.

حسانی با بیان این که در اغلب نقاط کشور، عشایر را با سیاه چادرهایشان می شناسند، در مورد رنگ متفاوت چادر عشایر این منطقه، گفت که رنگ سپید چادر عشایر منطقه به آن علت است که عشایر به جای پرورش بز به پرورش گوسفند می پردازند و چادرهایشان را با موی بز نمی بافند.

معاون اسبق صنایع دستی استان کرمان، از نون کُرنون به عنوان نان محلی متفاوت کشور نام برد که تنها در منطقه بورجال شهر بابک تهیه می گردد.

وی درباره نحوه پخت این نان گفت:

این نان که با آرد گندم خالص تهیه می گردد، دارای قطری ضخیم است که با ایجاد گودالی 80 سانتی متری در زمین پخته می گردد.

حسانی از نمایش زنده زندگی عشایر منطقه و برنامه های شاد سنتی مانند بازی های بومی و صنایع دستی متفاوت، عشایر به عنوان جاذبه های دیگر جشنواره نام برد و گفت که بازدیدکنندگان می توانند با حضور در این منطقه، با جاذبه های کم نظیر آن مانند دشت ریواس، تپه های مارنی مَسینان، دریاچه نمک استبرق، غار ایوب به عنوان بزرگ ترین غار آهکی کشور نیز آشنا شوند.

وی، با تأکید بر این که جاده میراث جهانی که قرار است محدوده تاریخی میمند را به پاسارگاد متصل کند از این منطقه عبور خواهد نمود، اضافه نمود:

با احداث این جاده گریزی از توجه به محدوده یادشده و عشایرِ متفاوت آن نیست.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1816

به "رونمایی از ثبت نان کُرنون در جشن سپید چادران عشایر برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از ثبت نان کُرنون در جشن سپید چادران عشایر برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید