سرگردانی کنکوری ها میان تصمیم های متغیر؛ راه چاره جبران چیست؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، روز های کرونایی اوضاع داوطلبان کنکور و دانش آموزان را برای شرکت در بزرگترین ماراتن علمی کشور بلاتکلیف نموده است، اما راه چاره چیست؟

سرگردانی کنکوری ها میان تصمیم های متغیر؛ راه چاره جبران چیست؟

به گزارش خبرنگار ، تعطیلی اجباری مدارس و دانشگاه ها بعد از شیوع کرونا و ادامه دار بودن این فرایند تا مدت نامعلوم بلاتکلیفی را برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور به دنبال دارد هرچند که این بلاتکلیفی منحصر به محصلان نیست و کل کشور و حتی جهان را در بر گرفته است، اما آنچه در این میان به شدت باید مورد توجه قرار گیرد نوع مواجهه با این شرایط است تا کمترین آسیبی برای دینفعان داشته باشد.

در اوضاع و احوالی که شاید بتوان شرایط دانشجویان را بهتر توصیف کرد که حداقل معین تکلیف انتها ترم برایشان معین است، دانش آموزان هیچ برنامه ای درباره امتحان نهایی و کنکور ندارند و حالا اظهار نظر های متعددی و گا ها نگران نماینده ای برای دانش آموزان و داوطلبان کمتری مطرح می گردد که در ادامه چند و چون ماجرا را آنالیز می کنیم.

بعد از چند مدت بلاتکلیفی و نگرانی که داوطلبان کنکوری در پی سرگردانی تاریخ برگزاری کنکور داشتند، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش گفت که تعویق زمان برگزاری کنکور مسئله ای نیست که بتوان الان برای آن تصمیم گیری کرد و اگر تقویم آموزشی آموزش و پرورش عوض گردد زمان برگزاری کنکور سراسری هم به تبع آن تغییراتی دارد، اما با توجه به این شرایط هنوز تصمیم برای تغییر تقویم آموزشی از سوی آموزش و پرورش مطرح نشده است تا ستاد کرونا در این مورد تصمیم گیری کند و آموزش و پرورشی ها هم مدتی است از آنالیز سناریو های مختلف برای تغییر تقویم آموزشی سخن می گویند، اما هنوز اعلام رسمی نشده است.

بر همین اساس هامون سبطی کارشناس حوزه آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار اعلام کرد: تقویم آموزشی عرفی در میان دانش آموزان کنکوری (پیش دانشگاهی و سال دوازدهم) در سه دهه اخیر اینگونه بوده که یاددهی - یادگیری درس های سال آخر به همراه دوره جدی تر و عمیق تر درس های سال های قبل، از نیمه دوم تیر ماه هر سال شروع می شده است و در اواخر اسفند عملا درس مدارس به انتها می رسید، در فروردین ماه کلاس هایی برای برطرف عقب ماندگی های موردی یا دوره و برطرف اشکال ادامه داشته و از انتها فروردین عملا در مدارس چه دولتی و چه غیردولتی آموزش خاصی اتفاق نمی افتاده است و بچه ها رها گذاشته می شدند.

او ادامه داد: با تعطیلی مدارس در نیمه های اسفند سال گذشته، به شکل میانگین 20 درصد مباحث کتاب های سال دوازدهم باقی مانده و در مدارس آموزش داده نشده است، البته چیدمان درس ها در کتاب های درسی به شکلی است که معمولا فصول انتهای سبک تر هستند و آموزش های صوتی و تصویری در صدا و سیما تا حدی این 20 درصد بازمانده را پوشش داده و می دهد، اما خلاصه ماجرا این است که در سال دوازدهم بر خلاف یازده سال دیگر، اواسط اسفند مساوی با اواخر تقویم آموزشی مدارس است.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش معتقد است شاید باقی ماندن حدود 20 درصد انتهای کتاب های سال دوازدهم برای موفقیت در امتحانات نهایی دانش آموزان مشکل ساز باشد، اما در رقابت داوطلبان کنکور 99 تاثیرش چشمگیر نیست، از سویی بسیاری از دانش آموزان کنکوری ترجیحشان خودآموزی در خانه یا در کلاس های ویژه کنکور است که این تعطیلات زودرس امکان آن را بیش از پیش فراهم آورده است و تمام این توضیحات درباره نیمی از داوطلبان کنکور 99 است.

سبطی ادامه داد: حدود 50 درصد داوطلبان آزمون سراسری سال 99، فارغ التحصیل سال های گذشته هستند که تعطیلی مدارس هیچ تاثیری بر فرایند کاری آن ها نمیگذارد، اما 2 موضوع اصلی وجود دارد که باید به آن در این حوزه توجه گردد اول آنکه همه گیری کرونا در کشور، یک بحران است و همه جنبه های زندگی دانش آموزان و خانواده ها از جمله جنبه های آموزشی و آمادگی برای شرکت در رقابت کنکور را تحت تاثیر قرار می دهد که پس سازگار شدن با شرایط جدید احتیاجمند چند هفته فرصت است.

او افزود: آکادمی های ویژه کنکور هم تعطیل شده اند و تبدیل فرایند یاددهی - یادگیری از حالت حضوری به حالت مجازی احتیاجمند چند هفته فرصت بود که خوشبختانه اغلب آکادمی های بااصالت و مجوزدار از عهده آن برآمده اند.

تغییر زمان سال تحصیلی انجام می گردد؟

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش بار ها به تصمیم ستاد مدیریت کرونا برای تغییر تقویم آموزشی و آنالیز چندین سناریو در آموزش و پرورش برای معین تکلیف شرایط دانش آموزان اشاره داشته است، اما همین فرایند آرام در تصمیم گیری موجب شد که بهارستانی ها گام رو به جلوتری برداشته و وارد عمل شوند تا آنجا که از اعضای کمیسیون آموزش مجلس پیشنهاد استفاده از سوابق تحصیلی و حذف آزمون کنکور را داشته اند، اما این موضوع جوانب بسیاری دارد و در شرایط فعلی کفه عواقب آن بر مزایا سنگینی می نماید.

سبطی در این مورد اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که کرونا ویروس آشنایی نیست، هنوز نمی دانیم که دچارشدن به آن ایمنی موثر و درازمدت در انسان پدید می آورد یا نه، هنوز نمی دانیم که گرم شدن تدریجی هوا باعث کمرنگ و محو شدنش می گردد یا نه. رسیدن به دارو های اختصاصی یا واکسنی که در سطح جهانی در دسترس باشد نیز احتیاج به چند تا چندین ماه زمان دارد، بنابراین در این شرایط ناشناخته و بحرانی پیشنهاد های ناپخته یا اظهارنظر های شخصی بی مسئولیتی مطلق است و اگر از زبان مسئولان رسمی باشد نابخگرددنی است.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش تاکید نمود: بی شک برگزاری کنکور در شرایط کرونایی کم خطرتر از برگزاری امتحانات نهایی است، زیرا کنکور در یک روز و امتحانات نهایی در 10 روز یا بیشتر برگزار می گردد.

سبطی با تاکید بر اینکه پیشنهاد برگزارنشدن کنکور سراسری برای حفظ سلامت داوطلبان به طریق اولی برگزار نشدن کنکور های کارشناسی ارشد و دکتری و بویژه امتحانات نهایی را در پی دارد، گفت: این یعنی به تعطیلی کشاندن کل نظام آموزشی کشور که اظهارنظر و آنالیز درمورد آن فقط در محدوده دانش و اختیارات استادان عظیم همه گیرشناسی و ستاد ملی مقابله با کروناست.

او اعلام کرد: متاسفانه حرف زدن از حذف کنکور دستاویزی پوپولیستی بوده و هست تا جایی که در شعار های تبلیغاتی نامزد های ریاست جمهوری دو دهه اخیر تا نامزد های مجلس شورای اسلامی و غیره خوش می درخشد، رقابت علمی با یک میلیون و 200 هزار نفر برای رسیدن به کمتر از 30 هزار رشته - محل که آینده شغلی دارد، رقابت سخت و طاقت فرسایی است، و همه از آن واهمه دارند یا خاطراتی تلخ در خاطره، پس هر کسی که بیاید و بر طبل حذف کنکور و بدگویی از آن بکوبد، خوش لحن و نیک خواه جلوه می نماید، اما این یک مردم فریبی آشکار و نسبتا نخنماست.

سال هاست از حذف کنکور صحبت می گردد و آنقدر این موضوع مطرح شده است که به جرات از آن می توان به عنوان نوستالژی بی ثمر دوران تحصیل نام برد، همان آزمونی که بهترین دوران عمر هر نوجوان را در خوف و رجای کسب کرسی دانشگاه های برند هدر داد و قریب به اتفاق افراد از این دوران چندان دل خوشی ندارند چه آن ها که راهی دانشگاه های برند شدند و چه آن هایی مسیرشان به سمتی دیگر رفت.

در شرایط فعلی که برگزاری کنکور هزاران، اما و اگر به دنبال دارد زمزمه حذف کنکور بیشتر شده است، اما سوال اینجاست در شرایط کنونی این تصمیم که بعد از 2-3 دهه هنوز عملیاتی نشده است در مدت زمانی کوتاه چطور محقق می گردد؟!

سبطی در این باره معتقد است که حذف این رقابت باعث اضافه نموده شدن بر تعداد آن جایگاه ها یا کاهش داوطلبان خواستار آن جایگاه ها نمی گردد، حذف این رقابت فقط باعث می گردد که آن جایگاه ها به وسیله رانت های گوناگون به افراد و اشخاص ویژه برسد و این یعنی فاجعه ملی و همین کورسوی امید فعلی هم در دل چند میلیون نوجوان و جوان ایرانی که به حلقه های بسته رانت راهی ندارند، خاموش می گردد و ناامیدی و خشم در وجود چندین میلیون ایرانی به این ترتیب نطفه می بندد.

او ادامه داد: از سوی دیگر فراوری علم و فناوری در کشور به دست رانت خواران می افتد و به زودی با متخصاصانی رو به رو می شویم که هیچ تخصصی ندارند نه آکادمیک نه کاربردی و این نباید بگردد و نمی گردد همچنان که در سال 95 و به ویژه 97 با وجود شبکه درهم تنیده کاسبان حذف کنکور و جایگزینی معدل به جای آن، با اقدام قاطع دانش آموزان و خانواده هایشان و همراهی بیش از 170 نماینده مجلس و دفتر ریاست جمهوری و غیره جلوی این فاجعه ملی گرفته شد.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش تاکید نمود: اما چرا هنوز بعضی بر این طبل توخالی می نوازند و رعشه به پیکر مضطرب دانش آموزان و داوطلبان کنکور و خانواده هایشان وارد می نمایند؟ به هر حال کنکور حدود 15 میلیون ایرانی را به شکل مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر خود قرار می دهد بنابراین می بینیم که افرادی که در حوزه های خارج از وزارت علوم و سنجش دانش آموزان و دانش جویان هستند بیش از متولیان رسمی این نهاد ها در همین یک ماهه اخیر درمورد کنکور سراسری اظهار نظر نموده اند و باعث سردرگمی دانش آموزان و دبیران شده اند.

او گفت: گاهی میزان نا آگاهی بعضی مسئولان درمورد کنکور و امتحانات نهایی به حدی است که جز تاسف و تعجب توصیفی به زبان نمی آید، اخیرا هم یکی از مسئولان حوزه آموزش پیشنهاد نموده است که سال جاری به جای کنکور بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور در دانشگاه ها پذیرش شوند.

سبطی به ذکر چند مورد درباره این اظهار نظر پرداخت و گفت: داوطلبان مشغول به تحصیل کنکور 99 (دانش آموزان سال دوازدهم سال جاری) سابقه تحصیلی با تعریفی که در قوانین مجلس آمده است ندارند، زیرا 2 سال است که زمان امتحانات نهایی از سال یازدهم (سوم دبیرستان) به سال دوازدهم منتقل شده است.

او افزود: امتحانات نهایی که لازمه ایجاد سوابق تحصیلی برای این گروه از داوطلبان کنکور است، در 10 روز برگزار می گردد و کنکور در یک روز، پس میزان مخاطره آمیز بودن امتحانات نهایی در شرایط شیوع کرونا و ادامه یافتن آن، چندین برابر کنکور سراسری است و درصورت توجه به این ملاحظات بهداشتی برگزار نشدن امتحانات نهایی بسیار واجب تر است، علاوه بر آن از همان داوطلبان پشت کنکوری هم بسیاری سابقه تحصیلی ندارند، زیرا دیپلمه سال 84 به قبل هستند.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش اعلام کرد: در میان همین داوطلبان صاحب سابقه تحصیلی بیش از 10 هزار نفر معدل بیست دارند و همگی می خواهند بر جایگاه های پزشکی تهران یا کامپیوتر شریف یا حقوق تهران و غیره بنشینند، چه معیاری را برای رتبه بندی این 10 هزار نفر در نظر می گیرید؟ مصاحبه حضوری؟ این یعنی به فساد کشیدن مدرسه و دانشگاه تکلیف افرادی با معدل 19.90 چه می گردد؟ 100 معدل 19 به بالا داریم، آن ها چه نمایند؟

سبطی متدکر شد: دانش آموزی با معدل 18 در این شیوه، طرد شده تحصیلی به شمار می آید مگر آنکه رانت داشته باشد یا پول داشته باشد تا اگر دستش رسید و دست جایگاه فروش ها قطع نشد، جایگاه بخرد و اگر نه، در دانشگاه های روسیه و ژاپن و ترکیه و مجارستان و غیره به یاری دلال هایی که در ایران دفتر هم دارند پذیرش بگیرد و اگر در این حد پول نداشت، دانشجوی پولی دانشگاه های پولی گردد که سهامداران و مدیرانش معرف حضورند و این سومین انگیزه برای برانداختن کنکور و جایگزینی معدل و سابقه تحصیلی به جای آن است.

آخرین تمهیدات برای برگزاری امتحانات انتها سال دانش آموزان

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش به بیان راه حل هایی برای بهبود شرایط بلاتکلیفی داوطلبان اشاره نمود و گفت: همراهی وزارت فناوری و اطلاعات با داوطلبان کنکور و در دسترس قراردادن تدریس دبیران صاحب سبک کنکور که صلاحیت علمی و اخلاقی آن ها از مراجع رسمی احراز شده باشد، به وسیله سایت ها و اپلیکیشن ها با اینترنت رایگان به گونه ای که ذائقه دانش آموزان کشور دگرگون گردد.

او ادامه داد: داوطلبان به جای شنیدن تکنیک های ساختگی و راه های میانبر تستی که در عمل کار نمی نماید، با آموزش عمیق و مفهومی مباحث علمی در حد کنکور آشنا شوند و بساط هرزآموزان و کلاهبرداران آموزشی برجیده گردد، در واقع کسانی که هنرشان در این است که بگویند بدون حل مساله یا اصلا بدون خواندن صورت سوال، می گردد به پاسخ تست رسید که سرتاپا شیادی و کلاهبرداری است و تبدیل علم به شبه علم و دانش آموز به متفعت جویی نادان را دنبال می نمایند.

سبطی به تشریح راه حل دوم پرداخت و اظهار کرد: در صورت کاهش فرایند پیشرفت بیماری تا انتها فروردین، آزمون سراسری با چند هفته تاخیر (برای جبران فرصت سازگاری با شرایط تازه) برگزار گردد، امتحانات نهایی می تواند پس از کنکور نیز برگزار گردد. به هر ترتیب بهتر است دست کم نیمی از بارم سوالات مربوط به نیم سال نخست باشد و از فصل های انتهای نیم سال دوم هم سوالی طرح نگردد یا به میزان کمتری طرح گردد.

این کارشناس آموزشی تاکید نمود: درصورت پیشرفت گسترش بیماری و بروز پیک هایی عظیمتر در اردیبهشت ماه، تصمیم گیری درمورد برگزاری یا عدم برگزاری هر نوع آزمونی که به تجمع افراد زیر یک سقف احتیاجمند است باید به ستاد کرونا، مسئولان بلندپایه کشور و دانشمندان علم همه گیرشناسی و روانشناسی اجتماعی، اقتصاد، جامعه شناسی و نظایر آن سپرده گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 805

به "سرگردانی کنکوری ها میان تصمیم های متغیر؛ راه چاره جبران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگردانی کنکوری ها میان تصمیم های متغیر؛ راه چاره جبران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید