طرز تهیه کیک یزدی با پیمانه و همه رازها و ترفندها

به گزارش مجله پیامک مسعود، کیک یزدی که از خوشمزه ترین کیک های ایرانی برای پذیرایی در جشن ها و عزاداری ها محسوب می گردد را می توان به راحتی با ساده ترین مواد در منزل درست کرد. ما در مطالب قبلی دستور ساده کیک یزدی با آب را گفته ایم و حال طرز تهیه کیک یزدی را با پیمانه به همراه تمام ترفندهایش برایتان خواهیم گفت تا در منزل آن را برای عزیزان تان آماده کنید.

طرز تهیه کیک یزدی با پیمانه و همه رازها و ترفندها

مواد لازم در طرز تهیه کیک یزدی با پیمانه

  • آرد دو و نیم پیمانه
  • جوش شیرین یک دوم قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
  • شکر یک دوم پیمانه
  • تخم مرغ چهار عدد
  • وانیل یک قاشق چای خوری
  • زعفران دم نموده یک قاشق چای خوری
  • شیر یک چهارم پیمانه
  • کره نرم شده 150 گرم
  • خلال پسته 50 گرم

طرز تهیه کیک یزدی با پیمانه

1. قالب های کیک را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با پیمانه باید تمامی مواد را با پیمانه اندازه گیری نموده و در دمای محیط قرار دهید. سپس به سراغ قالب های کیک یزدی بروید و آن ها را با اسپری یا روغن کمی چرب کنید. قالب را در فر با دمای 175 درجه سانتی گراد بگذارید تا کمی گرم شوند. حال دیگر مراحل آماده سازی کیک را پیش ببرید. برای اطلاع پیدا کردن از اندازه کالری کیک یزدی می توانید به کتاب کاله رجوع نموده و مطلب کالری کیک یزدی چقدر است را بخوانید.

2. آرد و بیکینگ پودر را مخلوط کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با پیمانه ، آرد، بیکینگ پودر و جوش شیرین را با یکدیگر سه بار الک نموده و کنار بگذارید. کاسه ای مناسب و مقاوم نسبت به حرارت انتخاب کنید تا تخم مرغ و شکر را با یاری هم زن در آن بزنید. حال کاسه را روی حرارت آب جوش گذاشته و تا آب شدن شکر آن را هم بزنید. دقت داشته باشید که آب جوش در حال جوشیدن نباشد. مخلوط را مجدد به کاسه هم زن منتقل کنید و با سرعت میانه برای هفت دقیقه بزنید تا مواد سبک و حجم شان سه برابر گردد. شیرینی کشمشی را هم به عنوان یکی دیگر از شیرینی های سنتی ایرانی می توانید امتحان کنید.

3. وانیل و زعفران را اضافه کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با پیمانه باید وانیل و زعفران دم نموده را به مخلوط اضافه کنید. دقت داشته باشید که در این مرحله مخلوط را باید خوب هم بزنید تا زعفران و وانیل به خورد آن ها برود. در ادامه پیش بردن مراحل پخت کیک یزدی، کره نرم شده را با هم زن بزنید تا یک دست و کرمی رنگ گردد. ظرف را کنار بگذارید. طرز تهیه کیک یزدی با ماست را در خانه حتما امتحان کنید.

4. آرد و شیر را اضافه کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با پیمانه ،نوبت به آرد و شیر می رسد که باید با سرعت کم و پیوسته به مخلوط تخم مرغ اضافه گردد. در آخر کره نرم شده را هم اضافه نموده و تا یک دست شدن کامل هم بزنید. تنها هنگام اضافه کردن شیر و آرد دقت داشته باشید که این مرحله با آرد آغاز و با آن تمام گردد. پیشنهاد ما به شما امتحان کردن کیک یزدی با شیر در سه سوت است.

5. مخلوط را داخل قالب بریزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با پیمانه از یک اسکوپ بستنی یا قیف یاری بگیرید تا مخلوط را داخل قالب ها بریزید سپس روی آن ها کمی خلال پسته و بادام بپاشید. قالب ها را درون فر بگذارید. دما روی 175 درجه سانتی گراد و مدت زمان پخت را روی 15 دقیقه تنظیم کنید. بعد از طلایی شدن لبه های کیک، آن ها را بیرون بیاورید و روی یک توری سیمی قرار دهید تا خنک شوند. در میهمانی ها می توانید آن ها را به همراه چای ماسالا پذیرایی کنید.

نکات تکمیلی پخت کیک یزدی با پیمانه

طرز تهیه کیک یزدی با پیمانه راحت تر از اون چیزی است که فکرش را بکنید با این حال هنگام پخت احتیاج است نکات بیشتری را بدانید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

ظاهر زیبای کیک یزدی

هنگام پخت کیک در فر، مواد پف نموده و از قالب بیرون می زند که ظاهر زیبایی به خود نمی گیرد پس بهتر است با یاری قیف یا ملاقه تنها سه چهارم قالب را پر کنید. در ادامه با چاقویی چرب شده یک علامت + روی کیک بزنید. سپس کمی کنجد روی آن ها بپاشید و در نهایت درون فر بگذارید. یادتان باشد هربار قبل از انداختن به علاوه چاقو را چرب کنید. با ساده ترین مواد تهیه کاپ های شکلاتی خیس را در برنامه خود قرار دهید.

استفاده از فر برقی برای تهیه کیک یزدی

کیک یزدی دستورهای فراوانی دارد و به راحتی با انواع وسایل مانند فر، توستر و فربرقی پخته می گردد. طرز تهیه کیک یزدی با توستر را می توانید در کتاب کاله بخوانید. در صورت استفاده از فر برقی دقت داشته باشید که هنگام پخت کیک از هوای چرخشی داغ آن بهره ببرید. هفت دقیقه اول باید دمای آن را روی 210 درجه سانتی گراد و سپس آن را برای ده دقیقه روی دمای 180 درجه سانتی گراد بگذارید تا کامل پخته گردد.

گنبدی شدن کیک یزدی

اگر دمای فر پایین باشد کیک هایتان سرریز شده و حالت گنبدی به خود نمی گیرد. از سویی برای گنبدی شدن کیک یزدی باید شکر، تخم مرغ و وانیل را به مدت پنج دقیقه خوب هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند. طرز تهیه شیرینی نارگیلی با پیمانه لیوان را حتما بخوانید.

سفت نشدن کیک یزدی

استفاده بیش از حد از شیرین کننده هایی مانند شکر، بافت کیک را سفت خواهد نمود. علت دیگر برای سفت شدن کیک یزدی ماندن بیش از حد در فر و از دست دادن رطوبت شان است. از سویی دیگر تخم مرغ ها را به اندازهی که در مواد لازم گفته شده بهره ببرید تا بافت کیک سفت و خشک نگردد. شیرینی نخودچی هم از یگر شیرینی های مخصوص سفره عید ایرانی های است که می توانید آن را به راحتی درست کنید.

پخت کیک یزدی بدون تخم مرغ

برای پخت این کیک خوشمزه به جای تخم مرغ می توانید آب ولرم را جایگزین و دو قاشق عسل به مخلوط اضافه کنید. برای تهیه آن می توانید در کتاب کاله طرز تهیه آن را بخوانید. با مواد کیک یزدی به راحتی می توانید کیک اسفنجی با آب را هم برای یک بار امتحان کنید.

پف نکردن کیک یزدی

مهم ترین علت پف نکردن در تهیه کیک یزدی با پیمانه استفاده بیش از حد از روغن در خمیر و چرب کردن قالب ها است که کیفیت آن را تا حدممکن پایین می آورد. علت دیگر آن که دمای فر در پخت دومرحله ای اشتباه تنظیم شده است. از سویی باز و بسته کردن در آن هم هنگام پخت می تواند یکی دیگر از دلایل پف نکردن کیک یزدی باشد. از دیگر دلایل پف نکردن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اندازه موادی که در تهیه کاپ کیک ها استفاده نموده اید نسبتشان را کامل رعایت ننموده اید.
  • زمان گفته شده برای هم زدن مواد را در نظر نگرفته و آن را کمتر یا بیشتر هم زده اید.
  • مواد را به ترتیب آن چه که در بالا گفته شده است، اضافه ننموده اید.
  • قالب ها زیادی چرب شده اند و روغن به وسیله کیک ها جذب شده است.
  • قالب کیک ها خیلی بزرگ تر از محتوای داخلش است.
  • تخم مرغ ها به دمای محیط نرسیده اند.

سرو کیک یزدی

پخت کیک یزدی معمولا برترین بهانه برای دور هم شدن در روزهای سرد پاییزی است. در کنار این کاپ کیک های خوشمزه می توانید شیر، چای یا یکی از انواع قهوه ها را سرو کنید. قهوه یونانی را کنار کیک یزدی حتما امتحان کنید. طرز تهیه قهوه یونانی را قبلا در کتاب کاله آورده ایم. با گرم شدن هوا می توانید شربت آلبالو را هم کنار کیک های یزدی خود سرو کنید. طرز تهیه شربت آلبالو را در کتاب کاله بخوانید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 6 آبان 1402 بروزرسانی: 6 آبان 1402 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2163

به "طرز تهیه کیک یزدی با پیمانه و همه رازها و ترفندها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک یزدی با پیمانه و همه رازها و ترفندها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید