فاصله زیاد سرانه مصرف شیر در ایران با استاندارد جهانی

به گزارش مجله پیامک مسعود، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طی سال ها، مصرف لبنیات به ویژه شیر در کشور کاهش داشته است.

فاصله زیاد سرانه مصرف شیر در ایران با استاندارد جهانی

دکتر عباس رضائیان زاده با اشاره به نامگذاری آخرین چهارشنبه سپتامبر به نام روز جهانی شیر مدرسه از سوی سوی سازمان جهانی غذا (FAO)، هدف از این اقدام را تشویق بچه ها و نوجوانان به مصرف شیر به عنوان کامل ترین غذایی که می تواند احتیاج های تغذیه ای فرد را رفع کند، دانست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دسترسی به رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب برای رشد و نمو و ارتقای سیستم ایمنی کودک، حفظ بدن و محافظت از بیماری های عفونی و غیرواگیر در زندگی بزرگسالان لازم است.

به گفته رضاییان زاده، تغذیه مناسب و جمعیت مولد سالم به عنوان پیش احتیاج مهمی برای کاهش فقر و توسعه مالی و اجتماعی محسوب می گردد، بنابراین بهبود رژیم های غذایی خانواده و شرایط تغذیه بچه ها در سطح جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره مربوط به ریشه کنی فقر شدید و گرسنگی و افزایش آن، لازم است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در کشور ما متاسفانه سرانه مصرف شیر طی سال های گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استاندارد های جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است.

او گفت: بر اساس نتایج آنالیز مصرف غذایی خانوار های کشور، میانه مصرف سرانه شیر و لبنیات 190 گرم در روز است که با پیشنهاد های سبد غذایی مطلوب برای جامعه ایرانی مبنی بر مصرف روزانه 250 گرم لبنیات فاصله بسیار زیادی دارد.

معاون علوم پزشکی شیراز گفت: این امر می تواند زمینه ساز شیوع بیماری هایی همانند فشار خون بالا، سرطان، پوکی استخوان و حتی شکستگی های متعدد استخوان گردد. بعلاوه کاهش مصرف شیر در جامعه می تواند منجر به کوتاهی قد در نسل تازه گردد.

رضاییان زاده گفت: از فواید مصرف لبنیات می توان به تاثیرگذاری در پیشگیری از سرطان کولورکتال و تخمدان، تنظیم فشار خون، تامین کلسیم مورد احتیاج بدن، رشد و استحکام استخوان ها به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی، جلوگیری از بروز پوکی استخوان در بزرگسالان، کاهش خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند پوکی استخوان و احتمالاً سرطان روده بزرگ و دیابت نوع 2 است.

معاون علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به اهمیت مصرف کلسیم در رشد قدی مطلوب در نوجوانان، توصیه می گردد دانش آموزان روزانه دست کم سه واحد از شیر یا جایگزین های آن، مصرف نمایند. مصرف شیر به عنوان یک میان وعده سالم در مدرسه، می تواند نقش به سزایی در ایجاد عادت غذایی صحیح در دانش آموزان داشته باشد.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 مهر 1401 بروزرسانی: 7 مهر 1401 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2012

به "فاصله زیاد سرانه مصرف شیر در ایران با استاندارد جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاصله زیاد سرانه مصرف شیر در ایران با استاندارد جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید