مداوای خانگی آلرژی

به گزارش مجله پیامک مسعود، آنالیز ها نشان داده است که بیش از 200 نوع آلاینده و مواد حساسیت زا در محیط داخل خانه وجود دارد. هرچند این مواد حساسیت زا برای افرادی که مبتلا به آسم و آلرژی هستند، بیشتر مشکل ایجاد می نماید اما در افراد دیگرهم ممکن است موجب تحریک پوست و مخاط تنفسی گردد. این یعنی حتی اگر حساسیت نداشته باشید، باز هم ممکن

مداوای خانگی آلرژی

مداوای خانگی آلرژی

هفت خوان پیشگیری از حساسیت

آنالیز ها نشان داده است که بیش از 200 نوع آلاینده و مواد حساسیت زا در محیط داخل خانه وجود دارد. هرچند این مواد حساسیت زا برای افرادی که مبتلا به آسم و آلرژی هستند، بیشتر مشکل ایجاد می نماید اما در افراد دیگرهم ممکن است موجب تحریک پوست و مخاط تنفسی گردد. این یعنی حتی اگر حساسیت نداشته باشید، باز هم ممکن است تحت تاثیر این آلاینده ها قرار بگیرید. اما سوال این است که چطور می توانید از این آسیب ها پیشگیری کنید. یک راه برای کنترل و کاهش خطر، این است که خطرات و آلاینده های هر قسمت خانه را بشناسید. این مقاله در انجام این کار به شما یاری می نماید.

1 . انباری

انباری و اتاق زیرشیروانی، نور کم و تهویه نامناسبی دارد و به طور معمول پر از میکروب، کپک قارچ و مواد حساسیت زاست. قارچ ها و کپک ها در وسایل مرطوب و کهنه رشد می نمایند و به سرعت تکثیر می شوند. لباس هایی که نمی پوشیم، روزنامه ها و کتاب های قدیمی و اسباب و وسایل کهنه و دور انداختنی که روی آنها گرد و خاک نشسته، به احتمال زیاد پر از کپک و قارچ و میکروب هم هست. به خصوص اگر مبلمان و لباس هایی را که در گذشته از آنها استفاده می کردید، در انباری نگه داشته باشید. لاتکس موجود در اسباب بازی ها و دوچرخه های قدیمی هم ممکن است حساسیت و مسائل پوستی ایجاد کند و موجب تحریک سیستم تنفسی و تشدید حمله های آسمی گردد. البته اگر انباری به خوبی تهویه گردد، احتمال رشد قارچ ها و میکروب ها کمتر می گردد.

2 . اتاق خواب

اگر می خواهید خواب راحتی داشته باشید، مواد حساسیت زا را از اتاق خواب تان بیرون کنید. قارچ ها در رختخواب، مبلمان و فرش و قالیچه ها وجود دارند. اگر به گرد و خاک و آلودگی و گرده گیاهان حساسیت دارید، بهتر است لباس هایی که بیرون می پوشید، در اتاق خواب نبرید. خشک کردن لباس های شسته شده در اتاق خواب هم موجب می گردد مواد حساسیت زای شوینده ها، ضدعفونی نماینده و نرم نماینده در هوای اتاق خواب وارد گردد.

3 . اتاق بچه

اگر در خانه کودکی دارید، حتما می خواهید بدانید چطور می توانید آسیب پذیرترین عضو خانه را در برابر آلرژی محافظت کنید؟ بعضی اسباب بازی های پلاستیکی و لاستیکی ممکن است حساسیت، درماتیت و تحریکات پوستی و تنفسی ایجاد کند. ملافه ها، روکش بالش ها و رختخواب ها را هم بهتر است هفته ای یک بار با مواد شوینده و آب داغ بشویید.

4 . اتاق پذیرایی

برای بیرون کردن قارچ ها و مواد حساسیت زا، اتاق پذیرایی را به طور مرتب تمیز کنید. پرده ها، مبلمان، فرش ها و کف پوش ها را جاروبرقی بکشید. دکوراسیون مجسمه ها و قاب عکس ها را هم گردگیری کنید. برای پیشگیری از رشد قارچ و آلودگی، پنجره ها را با آب گرم و صابون بشویید. مبلمان و جایگاه های تازه را هنگام خرید و پیش از وارد کردن به داخل خانه چند ساعت در هوای باز بگذارید تا هوا بخورد. چسب و فوم و مواد استفاده شده در کارخانه هر چند ممکن است حساسیت و آلرژی ایجاد نکند اما می تواند تحریکات پوستی و تنفسی ایجاد کند. برای پیشگیری از رشد قارچ ها و کپک ها بهتر است رطوبت را کمتر از 50 درصد تنظیم کنید.

5 . حمام

حمام هم یکی از محل های پرخطر است و بهتر است مواد حساسیت زایی که در کمین تان است، شناسایی کنید. برای پیشگیری از رشد و انتشار میکروب ها حداقل هفته ای یک بار دیوارها و کف سرویس بهداشتی را بشویید. هنگام استفاده از محلول های شوینده و ضدعفونی نماینده از دستکش بهره ببرید. پرده حمام را هرچند وقت یک بار با آب گرم بشویید و ضدعفونی کنید. محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی ترکیبات و موادی هستند که ممکن است ایجاد حساسیت نمایند. در صورت بروز آلرژی انواع ضدحساسیت شان را بهره ببرید.

6 . آشپزخانه

سطل زباله تان را تمیز نگه دارید و همواره در آن را ببندید. مواد غذایی را در ظروف شیشه ای، پلاستیکی و یا فلزی دردار نگهداری کنید. محفظه آب یخچال را تمیز کنید. کف آشپزخانه را فرش و موکت نکنید و هر هفته آن را با آب گرم و مواد شوینده بشویید.

7 . زیرزمین

محیط مرطوب و نمناک زیرزمین محل مناسبی برای رشد میکروب ها و قارچ ها است. لوله و شیرها را به موقع تعمیر کنید. روزنامه ها، جعبه ها و کاغذها را هم بردارید چون محل مناسبی برای زندگی سوسک ها و قارچ ها است.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1671

به "مداوای خانگی آلرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مداوای خانگی آلرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید