مقایسه عملکرد و شارژدهی باتری اسنپدراگون 8 نسل 2 با اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و 8 نسل 1

به گزارش مجله پیامک مسعود، اسنپدراگون 8 نسل 2 به علت برخورداری از لیتوگرافی و پیکربندی نو، دارای عملکرد گیمینگ و عمر باتری بسیار بهتر نسبت به تراشه های اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و 8 نسل 1 است. ضمناً، نوترین تراشه اسنپدراگون کوالکام از کدک AVI و وای فای 7 نیز پشتیبانی می نماید.

مقایسه عملکرد و شارژدهی باتری اسنپدراگون 8 نسل 2 با اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و 8 نسل 1

اسنپدراگون 8 نسل 2 نوترین تراشه پرچمدار کوالکام محسوب می گردد، اما این چیپ در مقایسه با نسل قبلی و نسخه پلاس آن چه عملکردی دارد؟

اسنپدراگون 8 نسل 2 به علت برخورداری از لیتوگرافی و پیکربندی نو، دارای عملکرد گیمینگ و عمر باتری بسیار بهتر نسبت به تراشه های اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و 8 نسل 1 است. ضمناً، نوترین تراشه اسنپدراگون کوالکام از کدک AVI و وای فای 7 نیز پشتیبانی می نماید.

کوالکام سال گذشته با معرفی اسنپدراگون 8 نسل 1، شیوه نام گذاری تراشه های اسنپدراگون خود را تغییر داد. با وجود اینکه این تراشه نسبت به تراشه های نسل قبل خود به مقدار قابل توجهی ارتقا یافته است؛ اما دمای آن در حین فعالیت بیش از حد افزایش می یابد.

این شرکت در نیمه دوم سال 2022 نسخه تغییریافته تراشه نو خود را با نام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 روانه بازار کرد. در این تراشه به جای لیتوگرافی 4 نانومتری سامسونگ، از لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC استفاده شده که مصرف آن را به مقدار بسیار زیادی کاهش داده است. این تغییر باعث شد اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 هیجان انگیزتر از یک تراشه ارتقایافته معمولی گردد.

کوالکام تراشه نو خود با نام اسنپدراگون 8 نسل 2 را نیز با کمی تغییر عرضه نموده است. در پیکربندی نو این تراشه از چهار هسته کورتکس مجزا استفاده شده و از همان لیتوگرافی 4 نانومتری بهره می برد؛ اما افزایش دمای آن به مقدار قابل توجهی کمتر شده است.

در این مطلب قصد داریم عملکرد و عمر باتری تراشه های اسنپدراگون 8 نسل 1، 8 پلاس نسل 1 و 8 نسل 2 را با یکدیگر مقایسه کنیم. برای مقایسه این سه تراشه، گوشی آی کیو 11 مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 2 با فزونین پرچمداران اندروید 2022 مقایسه شده است.

مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 2 با 8 پلاس نسل 1 و 8 نسل 1: پیکربندی و ویژگی های سخت افزاری شاخص

اگرچه امروزه سخت افزار 32 بیتی منسوخ شده و سخت افزار 64 بیتی جایگزین آن شده، اما جالب است بدانید که هنوز هم در بعضی از موارد نیازمند استفاده از سخت افزار 32 بیتی هستیم. به همین علت در اسنپدراگون 8 نسل 2 هسته های کورتکس 32 و 64 بیتی در کنار یکدیگر استفاده شده اند.

کوالکام سال جاری برای نخستین بار در رویکرد جالبی از چیدمان هسته 1+ 4 +3 (از راست به چپ) استفاده نموده، در حالی که در 4 سال گذشته از پیکربندی 1+ 3 +4 با 4 هسته کم مصرف برای انجام بخش عمده ای از وظایف بسیار عادی استفاده نموده است؛ اما در پیکربندی نو یکی از هسته های در نظر گرفته شده برای انجام وظایف بسیار عادی، حذف شده است. چنین تغییری باعث بهینه تر شدن اسنپدراگون 8 نسل 2 و کاهش مصرف آن شده است.

پیکربندی نو هسته ها با افزایش تمرکز روی بهبود عملکرد جمعی، باعث شده عملکرد چندهسته ای اسنپدراگون 8 نسل 2 بسیار بهتر گردد. کوالکام برای اجرای اپلیکیشن های 32 بیتی ناگزیر به استفاده از هسته های 32 بیتی کورتکس A710 و A510 در تراشه نو خود بود.

اگرچه اپلیکیشن های 32 بیتی از گوگل پلی استور کاملاً حذف شده اند؛ اما این اپلیکیشن ها در چین که یکی از بازار های بزرگ دستگاه های مجهز به تراشه های کوالکام است، هنوز هم استفاده می شوند. در اسنپدراگون 8 نسل 2 از پردازنده گرافیکی آدرنو 740 استفاده شده که در مقایسه پردازنده قبلی یعنی آدرنو 730 عملکرد بسیار بهتری دارد.

یکی از ویژگی های جالب این پردازنده گرافیکی نو پشتیبانی از قابلیت ردیابی پرتو (ray tracing) است؛ بنابراین محتمل است در طراحی بازی های موبایل سال جاری، بهره مندی از این ویژگی نیز در نظر گرفته گردد.

از دیگر ویژگی های شاخص اسنپدراگون 8 نسل 2 می توان به پشتیبانی آن از کدک AVI اشاره نمود که فقدان آن در تراشه های سال گذشته کاملاً به چشم می خورد و ایجاد پشتیبانی از این کدک در نوترین تراشه کوالکام، خبر خوبی برای هواداران تراشه های اسنپدراگون است.

ضمناً این تراشه دارای مودم نو وای فای است که از وای فای 7 نیز پشتیبانی می نماید؛ البته با توجه به کمبود کنونی مودم های وای فای 7، بعید است سازندگان مختلف پشتیبانی از نسل نو وای فای را به دستگاه های خود اضافه نمایند.

درکل اسنپدراگون 8 نسل 2 تفاوت زیادی با تراشه های اسنپدراگون 8 نسل 1 و اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 ندارد و ساختار اصلی هر سه تراشه یکسان است.

مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 2 با 8 پلاس نسل 1 و 8 نسل 1: عملکرد

برای مقایسه عملکرد این سه تراشه از گوشی آی کیو 11 مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 2، ایسوس زدفون 9 با اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و گلکسی S 22 با اسنپدراگون 8 نسل 1 استفاده شده است.

اسنپدراگون 8 نسل 2 به لطف برخورداری از پیکربندی نو در زمینه عملکرد چندهسته ای فزونی محسوسی نسبت به دو تراشه دیگر دارد. هسته کورتکس X3 در زمینه عملکرد تک هسته ای نسبت به کورتکس X2 اندکی برتر است.

ضمناً وجود آدرنو 740 در اسنپدراگون 8 نسل 2 باعث شده عملکرد این پردازنده در پردازش گرافیکی در مقایسه با اسنپدراگون 8 نسل 1 بسیار بهتر باشد. علت این فزونی مطلق، کاهش مقدار افزایش دمای تراشه نو در حین فعالیت است که تراشه های 2022 کوالکام را شدیداً با مشکل روبرو نموده بودِ؛ البته در اسنپدراگون 8 پلاس 1 شاهد افزایش شدید دما نیستیم؛ به همین علت عملکرد آن در بنچمارک 3DMark Wild Life Extreme تقریباً نزدیک به اسنپدراگون 8 نسل 2 است.

البته با وجود اینکه اسنپدراگون 8 نسل 2 روی کاغذ به مقدار قابل توجهی نسبت به دو تراشه دیگر ارتقا پیدا نموده است؛ اما عملکرد دستگاه های مجهز به این تراشه، با عملکرد دستگاه های مجهز به دو تراشه دیگر تفاوتی ندارد. در یک آزمایش، گوشی ایسوس زد فون 9 تمام وظایف روزمره و بازی های تست شده را درست مانند آی کیو 11، کاملاً روان و بدون مشکل انجام داد و حتی در انجام وظایف و بازی های مذکور با گلکسی S 22 اولترا نیز کندی یا مشکل خاصی مشاهده نشد.

نزدیک بودن عملکرد تراشه های رده بالای اسنپدراگون به یکدیگر تعجب برانگیز نیست. جالب است بدانید که حتی در آنالیز عملکرد گیمینگ گوشی های مجهز به اسنپدراگون 888، نیز مشکل خاصی مشاهده نشده است؛ بنابراین اگر امیدوارید که دستگاه های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 2 در انجام فعالیت های روزمره سریع تر باشد، باید بگوییم نباید چنین انتظاری داشته باشید.

البته در خصوص عملکرد گیمینگ قضیه کاملاً فرق می نماید. اسنپدراگون 8 نسل 2 برای بازی عالی است و تمام بازی ها را با عملکردی پایدار و بی نقص اجرا می نماید. دمای این تراشه پس از بازی کردن طولانی مدت افزایش پیدا نمی نماید؛ بنابراین اگر زیاد با گوشی بازی می کنید و می خواهید گوشی تان را سال جاری عوض کنید، خرید گوشی های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 2 را به شما پیشنهاد می کنیم.

مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 2 با 8 پلاس نسل 1 و 8 نسل 1: عمر باتری

مهم ترین ویژگی متمایزنماینده اسنپدراگون 8 نسل 2 از دو تراشه دیگر، عمر باتری آن است. در آزمایشی تعیین شده عمر باتری آی کیو 11 در مقایسه با عمر باتری آی کیو 9 با الگوی مصرف مشابه، به مقدار قابل توجهی بیشتر است. به احتمال بسیار زیاد تمام گوشی های 2023 مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 2 نیز عمر باتری بالاتری نسبت به گوشی های مجهز به دو تراشه دیگر دارند.

آمار بسیار خوب عمر باتری دستگاه های مجهز به نوترین تراشه کوالکام حتی در صورت استفاده سنگین از آنها، نظر هر فردی را به خود جذب می نماید. بهره مندی از پیکربندی نو در اسنپدراگون 8 نسل 2 علاوه بر بهبود عملکرد آن، باعث افزایش قابل توجه عمر باتری آن نیز شده است؛ البته در طراحی اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 نیز بسیاری از مسائل مرتبط با عمر باتری رفع شده و برای ساخت تراشه نو کوالکام نیز از طراحی تراشه قبلی استفاده شده است.

آیا گوشی های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 2 ارزش خرید دارند؟

با وجود اینکه تعداد ویژگی های نو اسنپدراگون 8 نسل 2 نسبت به دو تراشه دیگر زیاد نیست؛ اما در زمینه عمر باتری و عملکرد گیمینگ، تفاوت زیادی با آن ها دارد. عملکرد گیمینگ نوترین تراشه کوالکام نسبت به دو تراشه دیگر، بسیار بهتر شده و در هنگام بازی عملکرد کاملاً پایداری دارد. ضمناً در هنگام بازی طولانی مدت با گوشی مجهز به این تراشه، افزایش دمای آن یا لگ در بازی نیستیم. در حالی که این مسائل در دستگاه های دارای اسنپدراگون 8 نسل 1 کاملاً محسوس هستند.

بالاتر بودن عمر باتری دستگاه های مجهز به نوترین تراشه اسنپدراگون، نیز می تواند علت قانع نماینده ای برای خرید آن ها باشد. عمر باتری دستگاه های دارای اسنپدراگون 8 نسل 2 در مقایسه با دستگاه های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 1 با استفاده یکسان، در حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت بیشتر است

ضمناً پشتیبانی اسنپدراگون 8 نسل 2 از کدک AVI و وای فای 7 نیز می تواند علت خوبی برای خرید دستگاه های مجهز به آن باشد؛ بنابراین اگر قصد خرید گوشی نو در سال میلادی جاری را دارید، گوشی های مجهز به نوترین تراشه اسنپدراگون گزینه های خوبی خواهد بود.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 17 بهمن 1401 بروزرسانی: 17 بهمن 1401 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2073

به "مقایسه عملکرد و شارژدهی باتری اسنپدراگون 8 نسل 2 با اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و 8 نسل 1" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه عملکرد و شارژدهی باتری اسنپدراگون 8 نسل 2 با اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و 8 نسل 1"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید