مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به آسم

به گزارش مجله پیامک مسعود، آسم یک بیماری التهابی و رایج مجاری تنفسی است که متأسفانه گریبان خیلی ها را گرفته و نفس شان را به شماره انداخته است. خوشبختانه بعضی مواد غذایی می تواند از بروز این مشکل پیشگیری کند.

مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به آسم
آسم یکی از بیماری های جدی و مزمن ریوی بوده که با التهاب مجاری هوایی همراه است؛ در این بیماری به دلیل فراوری بیش از مقدار مخاط، راه های تنفسی تنگ و متورم می گردد در نتیجه مسائل تنفسی مانند سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس در فرد بروز پیدا می نماید.

عوامل ژنتیکی و محیطی مهم ترین دلایل ایجاد نماینده بیماری آسم هستند؛ آسم به سه نوع آلرژی، شغلی و فیزیکی تقسیم بندی می گردد؛ آسم آلرژی ناشی از آلودگی هوا، ریزگردها، عفونت های تنفسی و دود است؛ آسم شغلی بر اثر مصرف دارو های شیمیایی و استشمام بعضی گاز ها و ذرات گرد و خاک بروز پیدا می نماید؛ ورزش کردن در هوای سرد و خشک هم سبب ایجاد آسم فیزیکی می گردد.درادامه به آنالیز اینکه مصرف چه مواد غذایی برای مبتلایان به آسم مفید است می پردازیم.1

قهوهبا وجود اینکه نمی توان به قهوه به چشم یک جایگزین برای تئوفیلین نگاه کرد اما کافئین موجود در آن نیز باعث گشاد شدن مجاری هوایی می گردد. یک یا دو فنجان قهوه غلیظ باعث کاهش سریع حملات آسم می گردد. البته نباید این مقدار قهوه را به همراه تئوفیلین مصرف کنید. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که مصرف منظم قهوه می تواند به کاهش حملات آسم یاری کند. این نوشیدنی حاوی منیزیم و آنتی اکسیدان ها نیز می باشد که نقش موثری در مقابله با آسم دارند. با این حال اگر قهوه بی خواب تان می نماید از مصرف آن بپرهیزید.

شما می توانید در صورت احتیاج یک تا دو فنجان قهوه برای مقابله با حملات آسم و یا همین مقدار را به صورت روزانه برای پیشگیری از بروز مشکل مصرف کنید.

ماهی آزاد، ماهی خال مخالی و دیگر مواد غذایی سرشار از امگا 3امگا 3 موجود در ماهی های چرب و بعضی مواد غذایی دیگر باعث کاهش التهاب بدن از جمله التهاب های مجاری تنفسی می گردد. افرادی که تغذیه ای سرشار از این اسیدهای چرب دارند در مقایسه با افرادی که کمتر از این مواد غذایی استفاده می نمایند بهتر می دوند. از این گذشته این مواد غذایی برای افرادی که دچار آسم هستند مفید است.2

پیازمصرف منظم پیاز باعث کاهش حملات آسم می گردد. این ماده غذایی حاوی ترکیبات ضدالتهابی از جمله کرستین است که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می گردد. نتایج پژوهش های آزمایشگاهی نشان می دهد که کرستین مانند بعضی از داروهای ضدآسم مانع از ترشح ترکیبات التهاب زا می گردد. علاوه بر این پیاز حاوی ایزوتیوسیانات است که از التهاب ناشی از آسم در حیوانات پیشگیری می نماید. به عقیده متخصصان، مواد غذایی تند مانند پیاز، فلفل و خردل باعث تشکیل مایعاتی می گردد که مخاط را روان می سازند. البته ضروری است که جانب احتیاط رعایت گردد چون بعضی از افراد مبتلا به آسم با مصرف پیاز دچار حمله می شوند.

اگر با مصرف پیاز دچار مشکل خاصی نمی شوید آن را در هر زمان ممکن مصرف کنید. پیاز را به سوپ و غذاهای دیگر اضافه کنید.

سیب و توت هاسیب نیز مانند پیاز حاوی کرستین است و بنابراین به کاهش حملات آسم یاری می نماید. این ترکیب در پوست سیب جایی که حاوی مقدار زیادی فلاوونوئید هست تمرکز دارد. بهتر است بدانید که کمپوت سیب حاوی نیمی از کرستین موجود در سیب است. این ترکیب بعلاوه در توت ها نیز وجود دارد. محققان انگلیسی بر این عقیده هستند که خطر ابتلا به آسم در افرادی که هر هفته 5 عدد یا بیشتر سیب مصرف می نمایند به مقدار 40 درصد کمتر است. توصیه می کنیم هر چه میل تان می کشد سیب و توت میل کنید.3

هویجمطالعه ای که در نشریه Journal of Allergy and Clinical Immunology منتشر شد، نشان داد، زنان مبتلا به آسم که بتاکاروتن، آنتی اکسیدانی موجود در هویج، بیشتری مصرف می کردند از کیفیت زندگی بهتری برخوردار بودند.

مطالعه ای دیگر نشان داد که سطوح کم بتاکاروتن نه تنها با شیوع هرچه بیشتر آسم، بلکه با شدت بیشتر علائم بیماری مرتبط بوده است.

از دیگر منابع غذایی سرشار از بتاکاروتن می توان به سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگدار، بروکلی و اسفناج اشاره نمود.

موزموز منبعی عالی برای پتاسیم است. مطالعه ای در سال 2007 که در نشریه European Respiratory Journal منتشر شد، نشان داد که مصرف موز ممکن است به کاهش خس خس سینه در بچه ها مبتلا به آسم یاری کند. این ارتباط را نتایج مطالعه ای دیگر تایید کرد که نشان می داد سطوح کم پتاسیم با اختلال در عملکرد ریه بچه ها مرتبط بوده است.

از دیگر منابع خوب برای پتاسیم می توان به آووکادو، کدو بلوطی، اسفناج، سیب زمینی شیرین، کیوی و سالمون وحشی اشاره نمود.4

ویتامین Dبراساس گزارشی، دریافت کافی ویتامین D به مقدار کافی می تواند باعث کاهش تعداد حملات آسم در بچه ها گردد.

منابع ویتامین D، عبارتند از:ماهی سالمون - شیر غنی شده - آب پرتغال غنی شده - تخم مرغ

ویتامین aیک مطالعه موردی نشان داد که بچه ها مبتلا به آسم نوعاً دارای سطوح پایین ویتامین A در خون خود هستند تا بچه ها سالم.

منابع خوب ویتامین A عبارتند از:هویج - طالبی- سیب زمینی شیرین - برگ های سبز، مانند کاهو، کلم و اسفناج - بروکلی5

چای سبزچای سبز نیز مانند پیاز و سیب سرشار از کرستین و بعلاوه اپیگالوکاتچین است. مصرف روزانه دو فنجان چای سبز حداقل در مواقعی که حمله ای وجود ندارد یاری نماینده است. چای سیاه تازه دم کشیده نیز حاوی مقدار کمی کرستین می باشد.

برای کاهش تلخی چای سبز از آب گرم به جای آب جوش برای دم کردن آن استفاده نموده و بیش از 2 دقیقه آن را دم نکنید. می توانید از چای سفید نیز بهره ببرید.

مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C ،E و سلنیومدر حین حملات آسم، بدن رادیکال های آزاد بیشتری ترشح می کند که باعث تشدید التهاب می شوند. خوشبختانه آنتی اکسیدان هایی مانند سلنیوم و ویتامین C و E خطر بروز این بیماری را کاهش می دهند. این ترکیبات بعلاوه باعث بهبود عملکرد ریه های افراد آسمی می شوند.6

طرز تهیه ترکیب آب میوه های مفید برای مبتلایان به آسمافراد دچار این عارضه برای برطرف مشکلشان باید یک لیوان انگور حبه شده، یک عدد گلابی، پنج عدد زردآلو، یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیمو ترش تازه را با هم داخل مخلوط کن بریزند و روزانه سه لیوان آب آنها را میل نمایند.

مبتلایان به آسم بعلاوه می توانند یک لیوان انگور حبه شده، یک عدد کیوی، یک عدد پرتقال، یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیمو ترش تازه با هم داخل مخلوط کن بریزند و روزانه سه لیوان آب آنها را میل نمایند.

پرهیزات غذایی برای مبتلایان به آسمافراد دچار این عارضه باید از نوشیدن آب سرد، یخ و کلردار پرهیز؛ مبتلایان به آسم بعلاوه باید از پرخوری کردن و خوابیدن پس از صرف غذا هم خودداری نمایند؛ مصرف مواد غذایی مانند سرکه، شکر و نمک برای مبتلایان به آسم مضر است؛ افرادی که دچار آسم هستند باید از مصرف هر دارو، گیاه یا مواد غذایی که نسبت به آن آلرژی دارند، امتناع نمایند.1

پی نوشت:

1.www.yjc.ir

2.www.article.tebyan.net

3.www.hamshahrionline.ir

4.www.beytoote.com

5.www.namnak.com

6.www.jadidtarin.com

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1724

به "مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به آسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به آسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید