همه چیز راجع به پیرگوشی

به گزارش مجله پیامک مسعود، پیر گوشی به معنی از دست دادن شنوایی به علت افزایش سن و پیری است. در پیرگوشی نوعی نارسایی حسی عصبی در شنوایی ایجاد می گردد و افت شنوایی بیشتر برای فرکانس های بالا دیده می گردد.جالب است بدانید که بسیاری از مهره داران مانند پرندگان و دوزیستان با افزایش سن دچار پیرگوشی نمی شوند زیرا بدن آن ها قابلیت بازسازی و احیای سلول های حسی شنوایی را دارد. اما پستاندارن از جمله انسان توانایی بازسازی اعصاب حسی را ندارند.

همه چیز راجع به پیرگوشی

پیر گوشی

با بالا رفتن سن شاهد تغییراتی در عملکرد بدن تان خواهید بود. کاهش قدرت شنوایی نیز یکی از همین تغییرات است. کاهش قدرت شنوایی مرتبط با سن یکی از شرایطی است که برای بسیاری از افراد مسن اتفاق می افتد. تقریباً از هر 2 سالمند بالای 65 سال یکی از آنها دچار درجه ای از افت شنوایی شده است.

نام دیگر کاهش قدرت شنوایی مربوط به سن پیر گوشی یا presbycusis است. اگرچه که از دست رفتن قدرت شنوایی یا کاهش آن تهدید جدی برای زندگی فرد به وجود نمی آورد ولی در صورت عدم درمان می تواند کیفیت زندگی او را تا حد زیادی کاهش دهد.1

علت پیر گوشی

کاهش قدرت شنوایی مرتبط با افزایش سن به مرور زمان بیشتر و بیشتر شده و میزان این کاهش افزایش خواهد یافت. تغییرات متعددی در داخل گوش میانی می تواند منجر به بروز این مشکل گردد. این تغییرات شامل موارد زیر می گردد:

تغییر در ساختار گوش داخلی فرد

تغییر در شرایط جریان خون گوش داخلی

اختلال در عصب های مسئول شنوایی

تغییر در شیوه پردازش کلام و صدا به وسیله مغز

آسیب رسیدن به مویین های بسیار کوچک داخل گوش که وظیفه انتقال صدا به مغز را دارند.

بعلاوه از دست رفتن قدرت شنوایی با بالا رفتن سن ممکن است به دلایل زیر باشد:

دیابت

جریان خون ضعیف

در معرض صداهای بلند نهاده شدن

استفاده از داروهای به خصوص

سابقه خانوادگی، کم شنوایی یا از دست رفتن شنوایی

سیگار کشیدن.1

علائم پیرگوشی

موارد شایع ترین نشانه های کاهش شنوایی مربوط به سن در زیر است:

شنیدن صدا به طور نامفهوم

تشخیص صدای س و و ت سخت است.

درک مکالمات سخت است، به ویژه هنگامی که صدای پس زمینه وجود دارد .

صدای مردان راحت تر از زنان شنیده میگردد.

بعضی از صداها به نظر می رسد بیش از حد بلند و آزار دهنده است.

وزوز گوش (زنگ در گوش) ممکن است در یک یا هر دو گوش رخ دهد.

علائم کاهش شنوایی مرتبط با سن ممکن است با سایر شرایط یا مسائل پزشکی شبیه باشد.همواره برای ارائه تشخیص به پزشک خود مراجعه کنید.2

توصیه هایی برای جلوگیری از پیرگوشی

پیرگوشی و افت شنوایی مرتبط با سن، کاهش شنوایی تدریجی در هر دو گوش اتفاق میافتد. این یک مشکل رایج مربوط به پیری است.

اگر دچار کم شنوایی ناگهانی شدید، به مراقب بهداشتی خود مراجعه کنید، زیرا ممکن است یک مشکل جدی برای شنوایی ایجاد گردد.

اجتناب از نهاده شدن در معرض انفجار و صدای بلند که می تواند به کاهش شنوایی یاری کند.

این یک شرایط برگشت پذیر نیست، بنابراین پیشگیری مهم است.

مراحل بعدی
قیل از مراجعه به پزشک سوالات خود را آماده کنید و در شرایط لازم شخصی را با خود همراه داشته باشید.

در دیدار، نام داروهای تازه، درمانها یا آزمایشات و هر دستورالعمل تازه را بنویسید.

اگر قرار دیدار دیگری احتیاج است، تاریخ، زمان و هدف بازدید بنویسید.2

تشخیص پیرگوشی

اگر فرد سالمندی دچار کم شنوایی تدریجی در هر دو گوش گردد، پزشک به احتمال زیاد به پیرگوشی مشکوک می گردد.

قبل از تشخیص پیرگوشی، پزشک ابتدا مجرای گوش و پرده گوش را معاینه می نماید تا انسداد در اثر تجمع جرم گوش، التهاب و عفونت در گوش نباشد. در صورت احتیاج به آنالیز های بیشتر، پزشک معمولاً فرد را به شنوایی شناس ارجاع می دهد.

شنوایی شناس با انجام تست شنوایی سنجی و سایر آزمون های شنوایی نوع و میزان کم شنوایی را تعیین می نماید و آنالیز می نماید که آیا فرد مبتلا به پیرگوشی است.3

درمان پیرگوشی

درمان موفقیت آمیز برای پیرگوشی معمولاً به زمان و صبر احتیاج دارد. رویکردی که متخصصان حوزه های مختلف سلامت را درگیر کند می تواند سودمند باشد.

افرادی که می توانند در تهیه و اجرای یک برنامه درمانی مؤثر و شخصی یاری نمایند، شامل متخصصان زیر می شوند:

پزشک متخصص گوش و حلق و بینی

شنوایی شناس

متخصص طب سالمندی

بسیاری از مبتلایان به بیماری پیرگوشی بعد از گذشت چند سال، به محض پیشرفت علائم، در پی درمان هستند. ممکن است افراد از میزان کم شنوایی خود مطلع نباشند زیرا این امر به تدریج اتفاق می افتد.

بعلاوه کم شنوایی اغلب اجتناب ناپذیر تلقی می گردد. بعضی افراد نمی دانند که می توان پیرگوشی را درمان کرد. بعضی از افراد به علت آنچه دیگران درباره آن ها فکر می نمایند تمایلی به استفاده از سمعک ندارند. در بعضی موارد هم افراد فقط در صورت اصرار اعضای خانواده در پی معالجه هستند.

هیچ داروی تأیید شده ای وجود ندارد که بتواند ضعف شنوایی به علت پیرگوشی را بازگرداند. نوع کم شنوایی در اثر پیرگوشی معمولا کم شنوایی حسی عصبی است. اثرات این نوع کم شنوایی بر زندگی روزمره را می توان با مدیریت علائم، استفاده از سمعک و در موارد شدید با جراحی کاهش داد.

شنوایی سنجی (ادیومتری)

گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تکنیک های مدیریت
افرادی که مشکل شنوایی دارند و از سمعک استفاده نمی نمایند، معمولاً بیشتر به نکات دیداری اعتماد می نمایند. این نکات می تواند شامل لب خوانی و تفسیر شرایط و حرکات باشد.

معمولاً هنگام صحبت کردن باید روبروی فرد مخاطب نهاده شد. دوری از موقعیت های پُر سر و صدا و اطمینان از روشنایی کافی می تواند با اطمینان خاطر مشارکت در گفت وگوها را آسان تر کند.

در خصوص مشکل شنوایی خود با خانواده و دوستان صحبت کنید و از آن ها بخواهید که از روش هایی که به ارتباط بهتر یاری می نمایند، استفاده نمایند تا برقراری ارتباط و زندگی راحت تر گردد.

وسایل یاری شنیداری
سمعک ها برای افرادی که شنیدن آن ها در موقعیت های پُر سر و صدا مشکل است می تواند مفید باشد. سمعک وسیله الکترونیکی است که در داخل یا پشت گوش قرار می گیرد.

سمعک دارای میکروفون، تقویت نماینده و رسیور (بلندگو) است. میکروفون صدا را دریافت می نماید، تقویت نماینده صدا را تقویت می نماید و رسیور آن را به گوش منتقل می نماید.

افراد مبتلا به پیرگوشی می توانند از سمعک های نامرئی و پشت گوشی استفاده نمایند. در مواردی که بینایی و مهارت دست فرد سالمند ضعیف است، سمعک پشت گوشی انتخاب بهتری است.

سایر وسایل یاری شنوایی که به این افراد یاری می نماید، عبارتند از؛ رابط تلویزیون، رابط موبایل، ریموت میکروفون و حلقه القایی (Loop).

حلقه القایی نوعی سیستم صوتی است که معمولاً در اماکن عمومی استفاده می گردد. این وسیله سیگنال مغناطیسی ایجاد می نماید، شخصی که از سمعک استفاده می نماید، می تواند این سیگنال را به صورت بی سیم دریافت کند.

حلقه القایی برای اماکن عمومی مانند دفاتر خدمات پیشخوان، اداره پست، فروشگاه، بانک یا سینما استفاده می گردد. بعلاوه می توان در کلاس های درس از آن استفاده کرد.

دستگاه هایی که صدا را به متن تبدیل می نمایند و زیرنویس برای تلویزیون و فیلم ها نیز می تواند یاری نماینده باشد.

کاشت حلزون
کاشت حلزون می تواند به افرادی که مشکل شنوایی شدید تا عمیق و عمیق دارند، یاری کند . از یک ردیف الکترود در گوش داخلی برای دور زدن قسمت آسیب دیده استفاده می گردد. سیگنال های الکتریکی به طور مستقیم سلول های عصبی به جای مانده در حلزون را تحریک می نمایند.

در بیشتر افراد مبتلا کم شنوایی عمیق، کاشت حلزون باعث بهبود شنوایی می گردد، به ویژه اگر سمعک بی اثر باشد.3

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.namnak.com

3.www.samaksaee.com

منبع: راسخون
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1760

به "همه چیز راجع به پیرگوشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به پیرگوشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید