گلایه هنرمندان از حمایت نشدن آثار آیینی و سنتی

به گزارش مجله پیامک مسعود، هنرمندان بسیاری در نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی شرکت کردند که هر کدام از حمایت نشدن این آثار در طول سال گلایه داشتند.

گلایه هنرمندان از حمایت نشدن آثار آیینی و سنتی

به گزارش خبرنگار ، هنرمندان بسیاری از سراسر کشور در نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی شرکت کردند که هر کدام از نمایش ها نشان دهنده بخشی از سنت و فرهنگ ما است.

جشنواره نمایش های آیینی و سنتی فرصت خوبی برای هنرمندان است تا بتوانند نمایش های آیینی و سنتی را به روی صحنه بیاورند، اما مشکل بزرگ حمایت نشدن این نمایش ها در طول سال است یعنی بعد از ایام جشنواره نگاه ها از این نمایش ها برداشته می شود.

کیانوش بهروزپور کارگردان نمایش سیاه بازی عروسی ننه غلام که از شهر همدان در این جشنواره شرکت نموده و نمایش خود را در شهر کاشان به اجرا برده است، درخصوص نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در مصاحبه با خبرنگار گفت: پیش از این در دو دوره از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به عنوان بازیگر شرکت نموده بودم، اینکه تصمیم گرفته شد تا در کاشان و تهران نمایش ها اجرا شود خود نشان دهنده تمرکز زدایی است و انتخاب شهر کاشان نیز فکر خوبی بود، اما نباید آزمایش و خطا کرد، اگر تصمیم به انجام کاری داریم با کارشناسی شود تا کار ها به خوبی صورت گیرد، نمی دانم شهر کاشان تجربه ای در برگزاری جشنواره داشته است یا خیر، اما ما انتظار تبلیغات محیطی بیشتری در کاشان، به خصوص در محل اجرا و اسکان ها را داشتیم.

:

وی اضافه نمود: نمایش ما به صورت تخت حوضی در یکی از خانه های قدیمی کاشان اجرا شد و ما معنی واقعی نمایش های تخت حوضی را شاهد بودیم که این اتفاق خوبی بود، اما زمانی که همه اتفاقات در تهران صورت می گیرد و دبیرخانه در تهران قرار گرفته و در کاشان دفتری کوچک را برای دبیرخانه درنظر می گیرند، نمی تواند چهره ای از جشنواره ملی را نشان دهد. امیدوارم در سال های آینده این نواقص رفع شود.

بهروزپور با اشاره به اینکه دستاورد جشنواره آشنایی با نمایش های دیگر است، اما این امکان در این دوره از جشنواره وجود نداشت، گفت: در محل اجرای نمایش فرصتی کافی برای آماده کردن دکور در اختیار ما نبود و البته برنامه ریزی درستی برای آن صورت نگرفته بود. باید در کنار این جشنواره کلاس هایی نیز برای علاقه مندان و هنرمندان برگزار می کردند.

بهروزپور درخصوص کمبود اجرای آثار سیاه بازی در طول سال بیان نمود: در حق نمایش های مذهبی، ارزشی، آیینی و سنتی، نمایشنامه های فاخر ایرانی و حتی خارجی ظلم شده است، همه این ها به تغییر ذائقه مردم برمی شود. از نظر من عامل مهم آن گیشه است که ما سعی می کنیم با کار کودک به فروش خوبی برسیم که البته این هم به دلیل حمایت نشدن است.

وی گفت:باید ارگان هایی از کار های ارزشی ما حمایت نمایند و باید بگویم حمایت پرداخت پولی به اندازه هزینه چاپ پوستر نیست. این حمایت نشدن ها سبب می شود تا هنرمندان ذائقه مخاطب را تغییر دهند.

وی درخصوص استقبال مردم از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت: استقبال مردم بسیار خوب بود و ما انتظار آن را نداشتیم. علی رغم کمبود تبلیغات محیطی، استقبال مردم کاشان بسیار خوب بود.

منیژه داوری کارگردان نمایش اندر حکایت یوسف و زلیخا که از شهر تهران در جشنواره شرکت نموده است، در مصاحبه با خبرنگار گفت: از نظر من جشنواره سال جاری نسبت به سال های پیش پر بارتر و با کیفیت تر بود. نمایش ما در کارگاه نمایش تئاتر شهر به اجرا رفت که سال جاری همکاری مجموعه تئاتر شهر بیشتر از گذشته بود. نمایش ما درباره عشق یوسف و زلیخا نوشته داود فتحعلی بیگی است که ما آن را با سه پرسوناژ به اجرا بردیم که البته تمامی ژانر های نمایش ایرانی از جمله نقالی، پرده خوانی و سیاه بازی و تعزیه را در با اجرایی شاد به صحنه می بریم.

وی ادامه داد: در بداهه های نمایش از پیغام های روز جامعه را بیان می کنم که تاحدودی هم پیروز بوده آیم.

داوری درخصوص حمایت ها و اجرای نمایش های آیینی و سنتی در طول سال گفت: هنرمندانی که نمایش های آیینی و سنتی را اجرا می نمایند، در به اجرا بردن این اینگونه از نمایش ها مشکل دارند. زیرا سالنی برای نمایش به آن ها داده نمی شود و نمی توانیم نمایش ملی خود را به اجرا ببریم. مجموعه تئاتر شهر در طول سال به اجرای این نمایش ها سالن نمی دهد و فقط تماشاخانه سنگلج سالن در اختیار می گذارد، اما باید دو سالی در نوبت باشیم تا سالن بگیریم و اگر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی برگزار نشود نمایش ایرانی ازبین می رود.

داوری درخصوص استقبال مردم از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت: مردم از نمایش های ایرانی استقبال می نمایند، زمانی که تعزیه در ایام محرم اجرا می شود، مردم زیادی به تماشا می نشینند، ولی متاسفانه حمایت و تبلیغ زیادی برای آن نمی شود. لااقل زمانی که نمایشی اجرا می شود خانه تئاتر و تماشاخانه سنگلج برای آن تبلیغ نمایند این در حالی است برای یک نمایش پست مدرن حتی برای هنرمندان پیغامک زده می شود. درهر صورت باید از نمایش آیا آیینی و سنتی بیشتر حمایت شود تا هنرمندان راحت تر اینگونه نمایش ها را به اجرا ببرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 179

به "گلایه هنرمندان از حمایت نشدن آثار آیینی و سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه هنرمندان از حمایت نشدن آثار آیینی و سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید