آیا می دانید تفاوت خلبان هواپیمای مسافربری با دیگر هواپیماها چیست؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، خلبان هواپیمای مسافربری

خلبانی دنیای عجیب و جالبی دارد که واقعا هم برای کسانی که آن را انجام می دهند و هم برای کسانی که تنها امکان و علاقه این را دارند که آن را دنبال نمایند، بسیار مجذوب کننده است. با این تفاسیر، اگر شما یکی از افرادی هستید که به خلبانی علاقه دارید؛ آیا این نکته را می دانستید که یک خلبان هواپیمای مسافربری با خلبان هواپیمای باربری و جنگنده فرق دارد؟ ما امروز در خبرنگاران می خواهیم تا به اتفاق شما تفاوت های این دو طیف را با یکدیگر آنالیز کنیم پس، با ما تا به انتهای این مطلب همراه باشید.

آیا می دانید تفاوت خلبان هواپیمای مسافربری با دیگر هواپیماها چیست؟

اگر در هر کدام از موتورهای جستجو واژه خلبان را وارد نمایید و تایید برای جستجوی این مطلب را انجام دهید، معمولاً اطلاعات مختلف و متنوعی راجع به خلبان های مسافربری در فضای اینترنت پیدا می شود و به همین خاطر مردم کم و بیش با آن ها آشنا هستند اما در مقابل آن ها، خلبان های باربری و خلبانان هواپیماهای جنگنده نیز به همان مقدار کوشش می کنند و تفاوت های مختصری با خلبان های مسافربری دارند اما چون مردم بیشتر کارشان با خلبانان هواپیماهای مسافربری است، طبیعتا این قشر در پیش چشم آنان ویژه تر به نظر می رسند.

البته با این که واژه خلبان اشاره مستقیمی به نوع هواپیمای خاصی ندارد اما با این حال، وقتی صحبت از خلبان و شغل خلبانی می شود احتمالاً اولین تصویری که به فکر هر کسی می آید، فردی است که شغلش راهنمایی و پرواز هواپیمایی پر از مسافر می باشد.

در این میان تا به حال به این فکر نموده اید که پس تکلیف خلبان هایی که مسافر جا به جا نمی کنند چه می شود و چرا از آنان اسمی به میان نمی آید؟ برای حمل بارهای هوایی نیز احتیاج به خلبان است و ایرلاین های باربری نیز همانند ایرلاین های مسافربری، جزو هوانوردی تجاری به حساب می آیند اما، از آن جایی که مردم معمولاً با خلبان های حمل بار رو به رو نمی شوند، کمتر پیش می آید برایشان که سؤال هایی راجع به شباهت ها و درعین حال، تفاوت کار و مقدار عایدی آن ها با خلبان های هواپیماهای مسافربری و مدارک مورد احتیاج این شغل و بعلاوه تجربه مورد احتیاج آن پیش بیاید که ما امروز در این مطلب و با یاری از دیگر مطالب موجود در این رابطه، مطالبی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اولین تفاوتی که میان یک خلبان هواپیمای مسافربری با یک خلبان هواپیما جنگنده و یا یک خلبان هواپیمای باربری وجود دارد این است که، برای این که فردی بتوانید خلبان شود، قبل از هر چیزی به گواهی پزشکی درجه یک آژانس ایمنی هوانوردی اروپا احتیاج دارد.

البته در این زمینه نیز توضیحاتی وجود دارد از جمله این که، این گواهی سلامت برای تمامی خلبان های هواپیماهایی با اهداف بازرگانی لازم است. در نهایت این گواهینامه هم برای خلبان های مسافربری و هم باری و هم علی الخصوص به صورت ویژه برای خلبانان هواپیماهای جنگی، الزامی و مهم است و آن ها می بایست آن را به دست بیاورند.

الزام برای داشتن این گواهی برای خلبانان از این سو است که از آن جایی که خلبان ها باید به طور مرتب در جلسات ارزیابی و معاینه پزشکی حاضر شوند، باید سبک زندگی خوب و سالمی داشته باشند تا بتوانند دوره کاری خود را با کیفیت تر و البته طولانی تر کنند و مدت زمان بیشتری در این شغل دوام بیاورند.

تفاوت بعدی که بین یک خلبان هواپیمای مسافربری با یک خلبان هواپیما جنگنده و یا یک خلبان هواپیمای باربری وجود دارد این است که، نوع هواپیماهای آنان با یکدیگر فرق دارد.

معمولا ایرلاین های مسافربری و باری و جنگی، هر دو از هواگردهای ثابت بال استفاده می کنند و نوع دقیق این هواپیماها، به شرکتی بر می شود که برای آن کار می کنید. برای مثال بیشتر شرکت های حمل و نقل، معروف ترین مدل های هواپیمای بوئینگ و ایرباس را برای پرواز ترجیح می دهند که قبل تر ها برای جا به جایی مسافر از آن ها استفاده می شد.

امروزه این هواپیماها بعد از طراحی، به گونه ای تغییر پیدا می کنند که بیشتر برای جا به جایی محموله مناسب باشند تا مسافر و اصلا این ظرفیت در ان ها وجود ندارد که بخواهند مسافر جا به جا کنند. شرکت های حمل و نقل میانه در اروپا، برای مسیرهای کوتاه و میانه بیشتر از هواپیمای بوئینگ 737 یا هواپیمای ایرباس A380 استفاده می کنند و همانطور که می بینید، جالب است که نوع هواپیما برای ایرلاین های مسافربری و باری مشترک است.

تفاوت دیگری که میان یک خلبان هواپیمای مسافربری با یک خلبان هواپیما جنگنده و یا یک خلبان هواپیمای باربری وجود دارد این است که، خلبان های هواپیماهای مسافربری و باری و جنگی هر 3 مأموریت و هدفی یکسان دارند که در نهایت آن ها سالم رساندن مسافر، بار به مقصد و به انتها رساندن ماموریت با موفقیت است.

به همین علت هر 3 طیف، آموزش ها و مهارت های یکسانی را آموزش می بینند. بعد از این که افراد تصمیم گرفتند به کدام نوع خلبانی علاقه مند می باشند، باید مجوز و گواهی نامه لازم آن را به دست بیاورند. از میان 3 راهی که برای کسب این گواهی نامه وجود دارد، شاید بتوان گفت که دانشجو و کارآموزی در دانشکده های افسری مربوط به نیروی هوایی، برترین گزینه برای تمرین تماشا به حساب می آید و موقعیت شغلی تان با شرکت هواپیمایی مربوطه ضمانت می شود.

تفاوت دیگری که میان یک خلبان هواپیمای مسافربری با یک خلبان هواپیما جنگنده و یا یک خلبان هواپیمای باربری وجود دارد این است که، بی شک تجربه و ساعت های پرواز آنان نیز با یکدیگر فرق دارد. هر شرکت هواپیمایی، پیش احتیاجهای مخصوص به نوع فعالیت خود را شامل می شود اما از لحاظ قانونی، حمل بارهای مهم به همان مقدار تجربه ای احتیاج دارد که برای پروازهای مسافربری احتیاج است.

برای مثال یکی از بزرگ ترین ارائه دهنده خدمات حمل و نقل هوایی در سراسر جهان یعنی شرکت DHL، ترجیح می دهد که داوطلبان یاری خلبان ارشد که حداقل هزار ساعت تجربه پرواز حرفه ای را در پرونده خود داشته باشند را در ناوگان هوایی خود بپذیرد.

البته این عدد حداقلی با توجه به خطوط هوایی مختلف تغییر می کند اما با این حال برای خلبان های باربری بیشتر هم می شود. دریافت لقب کاپیتان در هواپیمای باری به 5 هزار ساعت زمان کلی پرواز و 500 ساعت تجربه به عنوان خلبان یک هواپیما و یا همان کاپیتان احتیاج دارد و همانطور که می بینید، برای حمل هواپیمای پر از جعبه هم باید ساعت های پرواز زیادی را در رزومه کاری خود داشته باشد.

تفاوت دیگری که میان یک خلبان هواپیمای مسافربری با یک خلبان هواپیما جنگنده و یا یک خلبان هواپیمای باربری وجود دارد این است که، خلبان های شرکت های حمل و نقل نیز می توانند برنامه کاری متنوعی داشته باشند که این برنامه، پروازهای داخلی و بین المللی، روزانه و شبانه را در برمی گیرد.

فرق اساسی بین دسته های آن ها و خلبان های مسافربری این است که خلبان های باربری معمولاً شب ها پرواز دارند. این موضوع می تواند ساعت بیولوژیکی بدن را از حالت عادی خارج کند و گاهی کنترل مقدار خستگی در این شرایط، کار چندان آسانی به نظر نخواهد بود.

خوشبختانه به علت این شرایط سخت، به خلبان های باری مدت زمان بیشتری برای استراحت داده می شود و برای مثال یک هفته کار می کنند و یک هفته هم در استراحت هستند.

این ویژگی کارشان به آن ها اجازه می دهد تا نیرویشان را دوباره به دست بیاورند و از یک لحاظ هم می توانند مدت زمان بیشتری را در خانه و با خانواده خود بگذرانند. از جمله تفاوت های دیگری که میان یک خلبان هواپیمای مسافربری با یک خلبان هواپیما جنگنده و یا یک خلبان هواپیمای باربری وجود دارد این است که، مقدار عایدیه های این خلبانان با یکدیگر فرق می کند. اگر تا به حال برایتان سؤال پیش آمده است که عایدی خلبان مسافربری بیشتر است یا باربری، باید گفت این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد.

مقدار عایدی خلبان ها به مقدار تجربه و درجه آن ها و نوع هواپیما و ساعت های پرواز آنان بر می شود. کنترل هواپیماهای بزرگ تری که از اقیانوس ها عبور می کنند، طبیعتاً سود بیشتری را برای خلبان ها به همراه دارد. از این لحاظ، ممکن است تفاوت اندکی بین خلبان های مسافربری و باربری وجود داشته باشد که عایدیشان از 72 هزار تا 77 هزار یورو در سال متغیر باشد.

اما در مجموع، هر شرکت هواپیمایی، قوانین مخصوص به خود را دارد و تجربه افراد در این شغل نیز نقش مهمی را در افزایش عایدی خلبان ایفا می نماید. در نهایت به آخرین مورد از تفاوت های خلبان مسافربری با باربری و جنگنده یعنی امتیازات ویژه آنان می رسیم.

پر واضح است که خلبان های مسافربری و اعضای خانواده آن ها، امتیازات ویژه ای همانند پرواز رایگان یا مقرون به صرفه تر تعلق می گیرد و این در حالی است که فقط تعداد معدودی از به طور مثال خلبانان باری علاوه بر هواپیمای حمل و نقل، خلبانیِ شرکت های مسافربری مختلفی همانند لوفتهانزا و امارات را نیز برعهده داشته باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1873

به "آیا می دانید تفاوت خلبان هواپیمای مسافربری با دیگر هواپیماها چیست؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "آیا می دانید تفاوت خلبان هواپیمای مسافربری با دیگر هواپیماها چیست؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانید تفاوت خلبان هواپیمای مسافربری با دیگر هواپیماها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید