احتمال بهبود روابط سه جانبه چین، هند و پاکستان

به گزارش مجله پیامک مسعود، خبرنگاران: در حالی که تنش های مرزی پاکستان، هند و در بعضی موارد چین ادامه دارد، دولت پکن نیز پس از اعلام آمادگی دهلی نو- اسلام آباد برای از سرگیری مذاکرات، قرار است در 3 فروردین سال آینده مذاکراتی با مقامات هندی برگزار کند.

احتمال بهبود روابط سه جانبه چین، هند و پاکستان

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از اکنامک تایمز، مذاکرات نمایندگان ویژه هند و چین (SR) در 23 مارس (3 فروردین) سالجاری در دهلی نو برای نخستین بار در حکومت نارندرا مودی نخست وزیر هند در خصوص وضعیت منطقه و همچنین اختلافات مرزی دو کشور برگزار خواهد شد.

یکی از مقامات چین در گفت وگو با روزنامه هندی اکنامک تایمز گفت: پکن پیشقدمی هند برای از سرگیری مذاکرات با پاکستان را مثبت می داند و این اقدام دهلی نو را یاری به ثبات منطقه می داند.

وی اضافه کرد: هند و پاکستان برای خاتمه تنش ها دو کشور مذاکرات صلح را از سر گرفته و چین نیز می داند که این اقدام کار آسان نبوده اما این کشور بدلیل بهبود روابط پاکستان و هند از این اقدام حمایت می نماید.

روزنامه هندی می نویسد: یکی از کارشناسان پاکستانی نیز گفته که پکن و اسلام آباد برای گسترش همکاری ها و بهبود روابط همسایگان جنوب آسیا کوشش می نمایند.

به گفته اکنامک تایمز، این نخستین بیانیه از سوی مقامات چینی در خصوص بهبود روابط با پاکستان و هند است.

کارشناسان بر این باورند که چین نه تنها در خصوص رشد کابوس تروریسم در پاکستان بلکه در خاک خود همچون منطقه سین کیانگ نیز نگران است. و اظهارات مقام چینی از اهمیت برخوردار است که مذاکرات نمایندگان ویژه این کشور و هند (SR) در 23 مارس (3 فروردین) سال آینده در دهلی نو برای نخستین بار در حکومت نارندرا مودی نخست وزیر هند برگزار خواهد شد.

یاد آوری می گردد که ژنرال راحیل شریف رئیس ستاد ارتش پاکستان چندی قبل طی دیدار از پکن، در ملاقات با ژنرال فان چانگ لونگ نایب رئیس کمیسیون مرکزی نظامی چین درمورد گسترش روابط دو جانبه، همکاری استراتژیک و عملیات نظامی در مناطق قبایلی پاکستان گفت وگو کردند.

فان چانگ لونگ تاکید نمود که روابط پکن و اسلام آباد مستحکم است و تحت تاثیر بعضی مسائل قرار نخواهد گرفت.

یک مقام امنیتی پاکستانی نیز که نخواست نامش فاش گردد به روزنامه تریبون این کشور، گفت: روابط دوجانبه چین و پاکستان از اهمیت زیادی با تغییر پویایی منطقه ای برخوردار است.

اگرچه پاکستان هنوز بطور رسمی درباره معاملات دفاعی و بلند مدت هند و آمریکا عکس العمل نشان نداده است، اما این مقام امنیتی معتقد است که این حرکت می تواند پیامدهای گسترده ای داشته باشد.

وی اضافه کرد: تمایل هند برای دستیابی به تجهیزات دفاعی از آمریکا بیانگر هدف این کشور برای تبدیل به یک قدرت نظامی می باشد که چین و پاکستان نمی توانند از این مسئله چشم پوشی نمایند.

روابط پاکستان و هند پس از یک سال درگیری مرزی بین دو کشور بدلیل دیدار اس جی شنکر معاون وزیر امور خارجه این کشور در 12 اسفند ماه بهبود یافته است.

براساس منابع پاکستانی، محور گفت وگوی مقامات هند و پاکستان در این دیدار همکاری دوجانبه و تجارت بوده اما در خصوص از سرگیری مذاکرات صلح که از ژانویه سال 2013 میلادی بدلیل ملاقات دیپلمات های این کشور با رهبران کشمیر در دهلی نو به تعویق افتاده بود نیز توافق نموده اند.

منبع: تسنیم
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 464

به "احتمال بهبود روابط سه جانبه چین، هند و پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال بهبود روابط سه جانبه چین، هند و پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید