تظاهرات ضددولتی در هائیتی ادامه دارد

به گزارش مجله پیامک مسعود، هزاران معترض در هائیتی درحالی روز گذشته با پلیس این کشور درگیر شدند که اعتراض های ضد دولتی همچنان ادامه دارد و یک خبرنگار نیز به دنبال این ناآرامی ها به ضرب گلوله کشته شد.

تظاهرات ضددولتی در هائیتی ادامه دارد

هائیتی

به گزارش روز شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان دیروز قصد داشتند ضمن عبور از موانع ایجاد شده به محل اقامت جوونل مویز رئیس جمهوری این کشور حمله نمایند که پلیس مانع از این کار شد. این یکی از بزرگترین تظاهرات های اخیر علیه دولت هائیتی در پایتخت بود.

تظاهرات ضد دولتی

معترضان در حالی هفته هاست خواهان استعفای رئیس جمهوری این کشور شده اند که در تظاهرات روز گذشته نیروهای پلیس به سوی معترضان گاز اشک آور و تیر هوایی شلیک کردند.

همزمان با افزایش خشم عمومی نسبت به فساد فراگیر، افزایش تورم و کمبود کالاهای اساسی در فقیرترین کشور حوزه کارائیب، معترضان بر تداوم اعتراض ها تاکید دارند.

یکی از معترضان در تظاهرات روز گذشته گفت: اگر رئیس جمهور استعفا نکند، همه چیز را نابود می کنیم.

اعتراض های روز گذشته در حالی شدت گرفت که روز پنجشنبه جسد نهمی جوزف خبرنگاری که اعتراض ها را پوشش می داد در خودرواش کشف شد. وی پیشتر گفته بود که با تهدید سیاستمداران این کشور در خصوص پوشش دادن این اعتراض ها روبرو شده است.

جوزف سومین خبرنگاری است که ظرف کمتر از دو سال در هائیتی کشته می گردد.

همچنین گزارش شده است که در ناآرامی های اخیر تاکنون حدود 20 نفر کشته و 200 نفر دیگر زخمی شده اند. هفته هاست که کسب و کار در این کشور تعطیل بوده و حدود دو میلیون کودک نمی توانند به مدرسه بروند.

رئیس جمهور هائیتی از زمان به قدرت رسیدن در فوریه 2017، همیشه با اعتراض ها و انتقادهای مردمی روبرو بوده است. مخالفان نست به کوشش بعضی سازمان ها و کشورها و در راس آنها آمریکا برای یاری به ادامه حیات سیاسی رئیس جمهور هاییتی معترض هستند.

همزمان با اعتراض ها به سیاست های رئیس جمهوری هاییتی اخیرا هیاتی متشکل از نمایندگان سازمان ملل متحد، آمریکا، و نمایندگان بعضی کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا، جلسه ای با هدف یافتن راه حلی برای برون رفت از مشکلاتی که گریبان رئیس جمهوری را گرفته است، برگزار کردند.

این هیات سیاسی علاوه بر دیدار با بعضی مقامات هائیتی، با احزاب و گروه های مخالف دولتی نیز دیدار و گفت و گو کردند. مخالفان معتقدند که کشورها و سازمان های خارجی هیچگونه حقی ندارند که در امور داخلی کشورشان دخالت نمایند.

هائیتی کشوری در حوزه دریای کارائیب، با جمعیت بیش از 9 میلیون و 700 هزار نفر و تنها کشوردر قاره آمریکاست که دارای زبان فرانسوی است. سالانه چندین هزار نفر از مردم هائیتی برای فرار از فقر موجود در کشورشان، اقدام به مهاجرت غیرقانونی به آمریکا می نمایند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 382

به "تظاهرات ضددولتی در هائیتی ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تظاهرات ضددولتی در هائیتی ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید