توزیع نهاده های دامی به اموات!

به گزارش مجله پیامک مسعود، به گزارش خبرنگاران، اخیرا ابهاماتی درخصوص سامانه توزیع نهاده های دامی بازارگاه ایجاد شده است. مهم ترین این ابهامات کدامند؟

توزیع نهاده های دامی به اموات!

روزنامه خراسان در این خصوص نوشته است:

یکی از ابهامات مطرح شده، توزیع نهاده ها بین افراد مجهول الهویه یا فوت شده بود که گلایه های بعضی دامداران را در پی داشت البته متاسفانه هیچ کدام از مدیران جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان در این باره پاسخ روشنی ارائه نکردند و در نهایت تعیین نشد که تعداد دقیق دامداران و اعضای اتحادیه تعاونی دامداران بخش رضویه چه مقدار است و چند نفر از اعضای مجهول الهویه یا فوت شده اند یا اکنون صاحب دام نیستند ولی در لیست دریافت نهاده با ارز دولتی قرار دارند. بعلاوه سوال مهم دیگری که بدون پاسخ ماند این که، مقدار نهاده های دامی توزیع شده بین این افراد چقدر است؟

لیستی که تایید یا تکذیب نشد!

لیستی به وسیله یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نگردد به روزنامه خراسان ارسال شد. آن طور که ادعا شده بود این لیست شامل اعضای شرکت تعاونی کشاورزی دامداران بخش رضویه شهرستان مشهد بود که نام دو هزار و 421 نفر در آن آمده و در انتهای آن تعیین شده بود 236 نفر از آن ها فوت شده اند.

در خود لیست اما نام هایی وجود دارد که هیچ اطلاعات دیگری مانند کد ملی، شماره تماس، نام پدر، شماره شناسنامه و تعداد و نحوه عضویت آن ها نیز تعیین نشده و فقط یک نام هستند به طوری که فقط اطلاعات هزار و 353 نفر تکمیل بود.

در گام نخست از مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان، رئیس و مدیر روابط عمومی تعاون روستایی استان و بعلاوه از رئیس جهاد کشاورزی مشهد خواستیم صحت و سقم این لیست را تعیین نمایند اما هیچ کدام این لیست را تایید یا تکذیب نکردند، بعلاوه خواستیم لیست واقعی و مورد تایید از دامداران بخش رضویه را در اختیار ما قرار دهند تا با لیست فوق الذکر مقایسه گردد، اما متاسفانه با بیان مطالبی چون تهیه این لیست 15 روز طول می کشد، نداریم، در مسافرت هستم و … لیستی ارائه نشد.

پس از آن که به صورت رسمی نتوانستیم صحت این لیست را تعیین کنیم، روش دیگری برای راستی آزمایی افراد در لیست را انجام دادیم، به طوری که به وسیله شماره تماس های ذکر شده در لیست با آن ها گفت وگو کردیم که در صحبت های این افراد از نقاط تاریک دیگرِ توزیع نهاده ها پرده برداشته شد که در ادامه می خوانید.

حواله فروشی نهاده

وی در پاسخ به این سوال که این افراد به طوردقیق چه کسانی هستند، می گوید: نمی دانم که چه کسی هستند، همه اینها دلال اند و از حواله دیگران استفاده می نمایند، حالا نمی دانم با کسانی هم که توزیع می نمایند هم دست هستند یا نه اما حتی با ما تماس می گیرند و می گویند نهاده می فروشیم.

وی اضافه کرد: خیلی افراد هستند که الان دفترچه دامداری دارند که مربوط به دامداری پدر یا پدربزرگشان بوده و الان خودشان فقط از سهمیه ها استفاده می نمایند. مثلا می گویند ما هزار عضو داریم، به هر نفر سه تن می رسد اگر کسی سرزبان داشته باشد و داد و بیداد کند شاید حقش را بدهند اما برای تازه کارها از این خبرها نیست و یک تن می دهند و آن قدر امروز و فردا می نمایند که کلا بی خیال بشوند اما بقیه این نهاده کجا می رود خبر نداریم.

وی بعلاوه مدعی می گردد: این هایی که در بازار آزاد و جلوی درِ شرکت حواله خرید و فروش می نمایند چه کسانی هستند؟ به ما یک تن می دهند به یک نفر 10 تن ، آن فرد هم در بازار آزاد می فروشد بعدا هم چند دفترچه نشان می دهند جوری که گیر نیفتند. حتی من می خواستم چند بار بفهمم که ماجرا چیست اما تا سوال می کردم که این حواله ها از کجاست و چطور می گردد مثل خودتان خرید کرد نام ها را نمی گفتند و بعد هم تلفن را قطع می کردند و به ما نمی فروختند.

نامم را از لیست حذف نمی نمایند

در این لیست دو نام متفاوت با یک شماره تلفن نیز وجود داشت که وقتی با آن شماره تماس گرفتیم و پرسیدیم که شما دامدار هستید، تایید کرد اما وقتی خبرنگار خراسان خود را معرفی کرد، فرد پشت خط گفت دامدار نیست و فردی که می خواهید فرد دیگری است.

غ-ت، دامدار دیگری بود که تا خرداد ماه، 400 راس دام سبک داشته اما حالا دامی ندارد، او شرح می دهد: من هنوز دفترچه دارم و شما هم که می گویید نامم در لیست هست اما من از خرداد هیچ نهاده ای نگرفتم، چند باری از سمت شورای روستا و دهیار در مسجد اعلام کردند که بعضی از افرادی که نامشان در لیست جهاد هست اما نهاده نمی گیرند و دام ندارند اعلام نمایند و شنیدم که کارهایی اجرا شده ، برای همین چند بار با آن ها بحث و تاکید نمودم که نامم را از همه آمار خط بزنند تا در هیچ لیست آماری نباشم اما این کار را انجام ندادند.

وی مدعی می گردد: من با کارهایی که اینجا گاهی انجام می گردد مخالفم، خودم کسانی را دیدم که خرده مال هستند و تعداد دام کمی دارند و الا از این نهاده ها استفاده نمی نمایند اما … سه تن چهار تن به نام این ها و از سهمیه شان دریافت نموده و آورده ، حالا چه کار می نمایند نمی دانم ولی احتمالا این ها را می فروشند اگر هم نفروشند از این افرادی که کم زبان تر هستند یا دام کمتری دارند می گیرند و به یکی از اقوام خودشان می دهند.

مادرم فوت شده، دفترچه اش موجود است

در این لیست ،نام خانم ص-ش وجود داشت اما وقتی با او تماس گرفتیم آقایی تلفن را پاسخ داد و گفت: این خانم مادر من هستند که فوت نموده اند اما دفترچه از سال ها قبل داشته اند و نام مادرم الان در شرکت و در آمار ها همینطور هست دیگر، فقط شماره من را برای نامش ثبت کردند، من خودم هم دامدار هستم و دفترچه مستقل دارم. قرار بوده علوفه و خوراک دام ما را بدهند اما الان دو ماهی هست که توزیع نشده، یک وام 50 میلیون تومانی هم بود که هنوز خبری نیست.

پس از شنیدن صحبت های بعضی از دامداران بخش رضویه که نام شان در این لیست بود، بار دیگر برای روشن کردن ابهامات این موضوع به مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان مراجعه شده که اینبار احمد داوطلب، مدیریت امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، جوابگوی سوالات ما شد.

وی در ابتدا درباره شرایط پرونده شرکت تعاونی دامداران رضویه گفت: من از این موضوع اطلاعات جزئی ندارم ولی اطلاعات کلی که دارم این است که نارضایتی هایی درباره توزیع کنسانتره در این بخش وجود داشت که قرار شد جهادکشاورزی مشهد در کل شهرستان یک سامان دهی انجام بدهد نه فقط بخش رضویه.

تایید همه تخلف ها

وی اضافه کرد: ابتدا باید یک سامان دهی از نظر تعداد آمار دام، انجام گردد چون آماری که از دام ها وجود داشت و بر اساس آن توزیع نهاده انجام می شد مربوط به شش تا هشت ماه قبل و احتیاج بود که در کل شهرستان مشهد یک به روزرسانی اطلاعات انجام گردد که فکر می کنم اجرا شده.

او تاکید نمود: برای این که توزیع نهاده هم عادلانه گردد و دخالت شرکت ها در توزیع نهاده کم گردد، قرار بر این شد که سه شرکت به وسیله سازمان نظام مهندسی انتخاب شوند و این سه شرکت در بخش مرکزی، رضویه و احمدآباد حواله را بر اساس آن آمار دام واقعی صادر نمایند و فکر می کنم این مورد هم اجرایی شده و شرکت ها حواله را صادر می نمایند و دامداران یا به وسیله شرکت یا انبار، کنسانتره را دریافت می نمایند.

داوطلب بعلاوه در پاسخ به این سوال که اگر می گویید این آمار از هشت ماه قبل به روز نشده اما با وجود بیش از 200 نفر فوتی فقط در یک بخش به نظر می رسد این زمان بیش از این هاست، اظهار کرد: بله درباره فوتی ها درست است و من نمی گویم مسئله ای هست یا نیست اما وقتی دامداری هم فوت می نماید دام او تا چند ماه هست تا ورثه درباره آن تصمیم گیری نمایند و این که صرفا اگر کسی فوت کند نمی تواند نهاده بگیرد درست نیست چون نهاده برای افراد نیست و به دام تعلق گرفته و اگر دام الان در اختیار فرد دیگری است دیگر به کسی که فوت شده نهاده داده نمی گردد اما به آن دام که الان در اختیار یک فرد دیگر است تعلق می گیرد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1838

به "توزیع نهاده های دامی به اموات!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع نهاده های دامی به اموات!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید