توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت به توجه ویژه ای احتیاج دارد

به گزارش مجله پیامک مسعود، رییس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت در مراسم بزرگداشت روز پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی یزد عنوان نمود: توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت نیازمند توجه ویژه است.

توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت به توجه ویژه ای احتیاج دارد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محمدرضا منظم رییس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت گفت: در فراوری و تحقیق موانعی در کشور وجود دارد که احتیاج به رفع کردن آنهاست. بخش هایی از این موانع درون دانشگاه هاست و بخش هایی به وزارت بهداشت برمی گردد و بخشی هم در خارج از دانشگاه هاست.

منظم در ابتدا به نبود فضای نوآوری برای اساتید و دانشجویان در دانشگاه ها اشاره نمود و گفت: منظورفضای فیزیکی یا یک مرکز نیست منظور فضا و شرایطی است تا اساتید و محققان بتوانند آزادانه فکر نمایند، آزادانه تصمیم بگیرند و تحقیق نمایند و کار را پیش ببرند.

وی از دانشگاه ها دعوت کرد تا تجربیات پیروز خود را برای ایجاد فضای نوآوری و خلاقیت به اشتراک بگذارند.

منظم همینطور بر ارتباط دانشگاه با صنعت تاکید نمود و گفت: اگر دانشگاه با صنعت ارتباط نداشته باشد، انجام پژوهش کاربردی غیرممکن است. اگر قرار است دانشگاه ها مسئله ای از این جامعه رفع نمایند، باید این ارتباط وجود داشته باشد. در غیر این صورت نه دانشجو های ماهر خواهیم داشت و نه خدمات ارائه شده برای جامعه مفید است و فراوریات صورت گرفته هم به بازار راه نمی یابد.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: در زمان دفاع پروپوزال دانشجویان افرادی از صنعت حضور داشته باشند؛ زیرا صنعت است که باید مشارکت کند و به فراوری خدمات و محصولات بپردازد. اگر این ارتباط برقرار نگردد، مفهوم فناوری و فناور شدن دانشگاه ها پایه ریزی نخواهد شد.

منظم اضافه کرد: ارتباط با صنعت یعنی برداشتن دیوار ها یعنی باز کردن فضا برای ورود صنعت به داخل دانشگاه.

رییس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: افقی که برای سال 1404 فقط به منظور جذب منابع برای دانشگاه ها در نظر گرفته ایم، 2400 میلیارد تومان است که باید دانشگاه ها حداقل این اندازه جذب را داشته باشند. در سال 99 در حدود 114 میلیارد تومان جذب منابع داشتیم که نسبت به آن افق و انتظاری که داریم، دور است.

وی اضافه کرد: اگر دانشجویی انتها نامه دارد، دانشگاه خود را ملزم بداند که این انتها نامه را حمایت کنید. اما مشکل اینجا است که این حمایت همه از بودجه دولتی است و این یک مدل دولتی تخصیص منابع به گونه ای بر ضد ارتباط با صنعت است و باید اصلاح گردد.

منظم با اشاره به اینکه بسیاری از فناوران از امکانات و تسهیلاتی که می توانند بهره مند شوند، آگاه نیستند، گفت: کارگاه های مجازی تشکیل می گردد تا اساتید و فناوران در آن شرکت نمایند و در این حوزه توانمندتر شوند تا بدانند از کجا گرنت بگیرند، از کجا تسهیلات بگیرند و چگونه می توانند مجوز را تسریع نمایند و فرایند آن چیست. این بخشی است که می توانیم تعامل بین وزارتخانه و دانشگاه را داشته باشیم تا این موانع را کمرنگ تر کنیم.

رییس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: یکی از اقداماتی که در وزارت بهداشت در حال پیگیری آن هستیم، ساده کردن و برداشتن موانعی است که در جهت مجوز ها در سازمان غذا و دارو وجود دارد.

وی در ادامه به انتقال فناوری اشاره نمود و گفت: بحث دیگر، ایجاد شرکت به وسیله اساتیدی است که ایده را به محصول تبدیل نموده اند و باید وارد بازار گردد. البته باید این مدل را با تقویت دانشگاه ها و با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور انجام دهیم تا بتوانیم انتقال فناوری داشته باشیم و اساتید بتوانند با فراغ بال فراوری را افزایش دهند.

منظم در آخرین نکته به بحث بازار پرداخت و گفت: محصولات شرکت های دانش بنیان و سایر فناوران به بازار وارد گردد. امید است این اتفاق نیز در سطح ملی بیفتد. البته وزارت بهداشت بخشی از خرید ها را از محصولات فناورانه داخلی انجام می دهد که لازمه آن طی کردن مجوز های لازم و داشتن سطح کیفی حداقلی و ورود به بازار است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1827

به "توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت به توجه ویژه ای احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت به توجه ویژه ای احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید