سفر داخلی یا سفر خارجی، کدام به صرفه تر است؟

به دلیل اینکه سطح قیمت پایین در بلیط هواپیما مفهومی ندارد و قیمت پروازهای خارجی به آسمان می رسد، تمایل مردم به سفرهای داخلی روز به روز بیشتر خواهد شد.

سفر داخلی یا سفر خارجی، کدام به صرفه تر است؟

امیر پویان رفیعی شاد با به چالش کشیده شدن قیمت پروازهای داخلی از سوی سازمان تعزیرات گفت: آنالیز ها نشان می دهند حجم سفرهای هوایی توریستی کاهش یافته و سفرهای هوایی بیشتر جنبه غیر توریستی، تجاری و کاری پیدا نموده اند.

او روند افزایش قیمت پروازهای خارجی را عاملی برای گرایش بیشتر مردم به پرواز داخلی دانست و اظهار کرد: هنگامی که افزایش قیمت پروازهای داخلی با قیمت بلیت یک مقصد خارجی برابری می نماید، طبیعتا اقبال هموطنان به آن مقصد خارجی بیشتر می گردد. وقتی نرخ بلیت در راستا هوایی تهران مشهد با راستا هوایی عتبات عالیات و شهر نجف برابری می نماید، واضح است که آن راستا در اولویت مشتاقان سفرهای زیارتی قرار می گیرد.

در حال حاضر، نرخ بلیت راستا تهران چابهار به همراه هزینه اقامت با سفر آنتالیا، استانبول یا گرجستان برابری می نماید. طبیعی است که در این شرایط مردم سفرهای خارجی را انتخاب می نمایند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که معتقدیم خروج ارز در شرایط فعلی به ضرر کشور است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، التهاب قیمتی در پروازهای داخلی را تا حدی متاثر از شروع سفر حج و اختصاص ظرفیتی از ناوگان هواپیمایی داخلی در این راستا دانست و گفت: با توجه به اینکه در فصل سفرهای حج تمتع قرار داریم و کشور عربستان نیز قوانین محدود نماینده ای را وضع نموده مبنی بر اینکه سال جاری تنها هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران عهده دار عملیات پروازهای زائران ایرانی در حج باشد، بنابراین بیشتر هواپیماهای غول پیکر ایران در این راستا در حال اجرا وظیفه هستند و طبیعتا ناوگان هوایی متاثر از این شرایط شده و بازار عرضه و تقاضا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

رفیعی شاد ادامه داد: قیمت های سیستمی پرواز داخلی را که آنالیز می کردم، متوجه شدم در رویه قبلی، شرکت های هواپیمایی برای هر راستا کلاس های قیمتی متفاوتی در حد فاصل نرخ کف و سقف اعلام می کردند، مثلا اگر قیمت بلیت یک پرواز داخلی از 200 تا 400 هزار تومان بود، بین آن ها بلیت 250، 300 و 350 هزار تومانی هم عرضه می شد، اما حالا چون تعداد جایگاه ها و ناوگان پرواز داخلی محدود شده، شرکت های هواپیمایی کلاس های پایین قیمتی را در دسترس قرار نمی دهند، معنی این کار گران فروشی نیست، بلکه ترتیب قیمت پروازهای داخلی رعایت نشده، چون عرضه و تقاضا هماهنگی ندارد.

این اتفاق درباره هواپیماهای کوچکتر و در افزایش قیمت پروازهای خارجی بیشتر اتفاق افتاده که علت آن تامین هزینه ها به وسیله فروش بلیت جایگاه های کلاس قیمتی بالا است. وی اضافه نمود: این رویه مدتی است که جریان پیدا نموده، اما از وقتی که پروازهای حج شروع شده و بخش زیادی از ناوگان هواپیمایی در آن راستا به کار گرفته شده، مساله افزایش قیمت پروازهای داخلی مشهودتر شده است.

او تایید کرد که فروش کلاس های پایین قیمتی در پرواز داخلی تقریبا از بین رفته و مسافر مجبور است جایگاه با کلاس های قیمتی بالا را خریداری کند. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران اعلام کرد: ما حامی بخش هواپیمایی نیستیم، اما نباید یک طرفه به قاضی رفت، واقعیت این است که آن ها هم هزینه هایی دارند که یا باید توسط دولت تامین گردد یا خودشان که معمولا به وسیله فروش بلیت و عرضه جایگاه با کلاس قیمتی بالا این کار را انجام می دهند.

رفیعی شاد درباره نقش متولی گردشگری در تنظیم این وضعیت که سفرهای هوایی گردشگری را نیز تحت تاثیر قرار داده، گفت: گردشگری صنعتی چند وجهی است و رونق آن جز با همکاری سازمان ها و عناصر دخیل در سفر میسر نیست. پس از اعلام دامنه نرخ پرواز داخلی و افزایش نرخ ها در سال 98، سخنگوی سازمان تعزیرات، قیمت بلیط هواپیما در برخی راستاها را به چالش کشید که واکنش سازمان هواپیمایی را برانگیخت و انجمن شرکت های هواپیمایی را به دفاع وا داشت.

سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات گفته بود: هر چه مصاحبه می کنیم و فریاد می زنیم راه به جایی نمی بریم و شرکت های هواپیمایی آزادسازی را با رهاسازی اشتباه گرفته و برای چندمین بار می گویم وضع قیمت بلیت هواپیما در برخی خطوط پرمصرف رها شده و هیچ نظارتی نمی گردد. این ظلم به مردم است و در شرایطی که قیمت بلیط هواپیمای تهران - مشهد حداکثر 350 هزار تومان است، چرا برخی روزها به یک میلیون و 500 هزار تومان می رسد.

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی این اظهارات را نقد کرد و گفت که تعبیر آزادسازی به رهاسازی و اینکه برخی اوقات خبری منتشر می گردد که به اشتباه نرخ یک بلیط بیزینس کلاس که نوعاً تعداد قابل توجهی هم نیست، به بلیط های اکونومی تعمیم داده شده و موجبات نگرانی افکار عمومی را فراهم می آورد. بی تردید، این گونه اخبار که حتی صراحتا هم گفته شده که تا شش برابر اضافه شده و هیچ نظارتی هم نیست نه منصفانه است و نه کارشناسی. بعد از آن مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوی واکنش نشان داده و گفته است: به هیچ عنوان فروش بلیط هواپیما رهاسازی نشده و شرکت های هواپیمایی سقف و کف قیمتی را رعایت می نمایند. به هیچ عنوان در بلیت های اکونومی چنین قیمتی وجود ندارد این رقم، برای بلیط های بیزینس کلاس است که بلیت های بیزینس مشمول رعایت کف و سقف قیمتی نیست.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز مسائل ارزی شرکت های هواپیمایی را گوشزد نموده و گفته است: به نظر می رسد که اطلاعات غلط در اختیار سازمان تعزیرات پیرامون افزایش قیمت پروازهای خارجی قرار گرفته و دستگاه های نظارتی می توانند براساس نرخ های موجود در تمام راستاها بر عملکرد شرکت های هواپیمایی نظارت نمایند و اگر نرخی بالاتر از سقف مشخص شده، با آن برخورد نمایند، چرا که هیچ شرکت هواپیمایی مجاز نیست بالاتر از این نرخ بلیت فروشی کند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: بروزرسانی: 1 آبان 1398 شناسه مطلب: 303

به "سفر داخلی یا سفر خارجی، کدام به صرفه تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر داخلی یا سفر خارجی، کدام به صرفه تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید