شمار واگن های مترو و اتوبوس ها کم شوند یا زیاد؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، رئیس شورای شهر تهران بر لزوم افزایش وسایل حمل ونقل عمومی در پایتخت به دنبال شیوع ویروس کرونا تأکید کرد.

شمار واگن های مترو و اتوبوس ها کم شوند یا زیاد؟

خبرنگاران - سید محمد فخار: کلاف سردرگم حمل ونقل عمومی تهران این روزها دستخوش مسائل کرونایی نیز شده تا وضع واگن های مترو و اتوبوس های پایتخت حادتر از گذشته باشد. مدیران حمل ونقل شهری تهران که طی هفته های سرانجامی سال 98 با پیشنهاد تعطیلی حمل ونقل عمومی شهر روبرو شده بودند، حالا از لزوم افزایش مترو و اتوبوس می گویند. هر چه هست در شرایط شیوع کرونا باید راه حلی کارشناسانه و جدی در دستور کار قرار گیرد.

  • راه حل کدام است؟

راه حل های انقباضی و انبساطی نه در روزهای اخیر که سال هاست در سطح حمل ونقل عمومی شهری مطرح می شود؛ اینکه مترو و اتوبوس در تهران افزایش یابند یا کاهش؟ اینکه خیابان ها مملو از وسایل نقلیه شود یا خالی بماند؟ این ایده ها و اختلافات ناشی از آن سابقه ای به درازی نیم قرن دارد و باید رویه ای کارشناسانه به عنوان الگو در نظر گرفته شود. بیشتر شهرهای بزرگ جهان در چنین شرایطی از 1980 به بعد ایده کاهش وسایل ترددی را در نظر می گیرند و در شرایط کرونایی نیز این راه حل شایع است.

  • ایده آقای رئیس

رئیس شورای شهر تهران درباره رویکرد شهری در برابر شرایط فعلی گفت که تعداد وسایل حمل ونقل عمومی در شرایط شیوع ویروس کرونا در پایتخت باید افزایش پیدا کند تا شاهد تراکم جمعیت نباشیم. پیشنهاد نخست شورای شهر تهران به ستاد ملی و استانی کرونا، لزوم تعطیلی حمل ونقل عمومی در پایتخت بوده که آنها قبول نکردند و ستاد گفت کاهش وسایل حمل ونقل عمومی به عنوان راه حل مناسب باید اتفاق بیفتد. این در شرایطی است که کاهش وسایل حمل ونقل عمومی از جمله تعداد قطارهای مترو عاملی برای افزایش جمعیت و ازدحام است.

محسن هاشمی در این باره گفت: در شرایط شیوع کرونا باید تعداد وسایل حمل ونقل عمومی افزایش یابد تا تراکم جمعیت کاهش پیدا کند اما در این باره به شیوه معکوس عمل می شود. از طرفی پیشنهاد تقسیم بندی شهروندان تهرانی به 10 دهک بر اساس شماره کد ملی آنها و تردد بر این اساس نیز مطرح شده است. این امر باعث کاهش جمعیت در وسایل حمل ونقل عمومی و خیابان ها می شود اما رئیس شورای شهر می گوید برای این منظور نیازمند همکاری همه از جمله شهروندان، شهرداری تهران و نیروی انتظامی هستیم.

  • شلوغی مترو و اتوبوس

طی روزهای گذشته و با به سرانجام رسیدن تعطیلات نوروزی تصاویری از وسایل حمل ونقل عمومی از جمله اتوبوس های بی آرتی و واگن های مترو در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می دهد تراکم جمعیت در وسایل حمل ونقل عمومی به هیچ عنوان با توصیه های ستاد ملی کرونا مبنی بر فاصله گذاری اجتماعی مطابقت ندارد. (از جمله فیلمی مربوط به BRT خط راه آهن به تجریش) با سرانجام یافتن تعطیلات نوروز، حجم تردد خودروها و مسافران حمل ونقل عمومی در تهران افزایش چشمگیری پیدا کرده اما بعد از هشدار دوباره مسئولان درباره لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و خانه نشینی تا حد امکان، موج تردد تا حدودی کاهش یافت. از 16 فروردین اما همه شلوغی ها و ترافیک ها به شرایط قبل کرونا بازگشته و این در ادامه حیات کرونا بسیار مؤثر است.

  • چه می شود؟

بر اساس تصمیم اخیر ستاد مبارزه با کرونا، قرار است فعالیت های اقتصادی تهران از 30 فروردین و فعالیت کسب وکارهای کم خطر در دیگر استان ها از 23 فروردین آغاز شود. همچنین از روز شنبه 23 فروردین ساعات کاری ادارات در کل کشور از 7 صبح تا 2 بعدازظهر خواهد بود. از طرفی برخی محدودیت های ترددی و کاری از اواخر فروردین کاهش می یابد و برخی دیگر تا سرانجام دوره شیوع ویروس ادامه خواهد داشت. در چنین شرایطی باید دید آینده این ویروس و شیوع بیماری تنفسی حاکی از آن تا چه زمانی دامن گیر کشور و شهروندان خواهد بود؟

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 811

به "شمار واگن های مترو و اتوبوس ها کم شوند یا زیاد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمار واگن های مترو و اتوبوس ها کم شوند یا زیاد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید