عزم فیس بوک در ساخت عینک واقعیت افزوده
به گزارش مجله پیامک مسعود، بنابر گزارش ها فیس بوک همچنان در تلاش برای تولید عینک واقعیت افزوده است اما این بار از یک شرکت عینک سازی معروف ایتالیایی کمک گرفته است.
بنابر گزارش پایگاه خبری سی.ان.بی.سی شرکت فیس بوک برای طراحی یک عینک واقیت افزوده منحصر به فرد با شرکت عینک سازی ایتالیایی لوکساتیکا(Luxottica) همکاری کرده است. شرکت لوکساتیکا مالک پرفروش ترین برندهای عینک در جهان مانند ری-بن، اوکلی و پرسول است.
منابع نزدیک به این شرکت گفتند که کد نام این دستگاه اوریون(Orion) است و نه تنها به عنوان یک هدست واقعیت افزوده طراحی می شود، بلکه می توان از آن به عنوان جایگزینی برای تلفن های هوشمند شخصی نیز استفاده کرد.
گزارش ها نشان می دهد فیس بوک می خواهد دستگاهی توسعه دهد که کاربران بتوانند توسط آن تماس برقرار کنند، رسانه های اجتماعی خود را چک کنند و اطلاعاتی را در وب مشاهده کنند. این محصول به نوعی همانند محصول گوگل گلس(Google Glass) که شرکت گوگل آن را توسعه داد، است.
عینک گوگل در واقع یک کامپیوتر پوشیدنی به حساب می آید. گوگل با یک طراحی ساده و معمولی سعی بر آن داشته رغبت مضاعفی برای کاربران در استفاده از این فناوری نوظهور ایجاد نماید. عینکی با وزن کمتر از یک عینک آفتابی که به مدت یک روز باتری آن شارژ نگه می دارد. این عینک بدون شیشه است. در واقع یکی از چشم های کاربر کاملاً آزاد بوده و تصویر توسط یک منشور بر روی چشم دیگر تابش می شود. یک دوربین 5 مگاپیکسلی در جلوی عینک وظیفهٔ عکس برداری و فیلم برداری با کیفیت 720پی، از آنچه را که کاربر می بیند به عهده دارد. این دوربین به همراه صفحه نمایش، صفحه کنترل لمسی، باتری و سایر اجزا در یک سمت عینک قرار داشته و بقیه اجزای عینک را قاب آن تشکیل می دهد.
عینک در حال ساخت اوریون نیز همانند گوگل گلس یا شاید پیشرفته تر خواهد بود. گزارش ها نشان می دهد ممکن است اوریون مجهز به یک دستیار صوتی باشد که بتواند دستورات صوتی کاربران را انجام دهد.
اوایل سال جاری پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد که این غول رسانه های اجتماعی صدها نفر از کارمندان بخش آزمایشگاه مجازی فیس بوک(Facebooks Reality Labs)خود را به بخش جدیدی موسوم به سخت افزار واقعیت افزوده(augmented reality hardware) منتقل کرده است.
بنا بر گزارش ها، این تیم توسط مایکل ابراش(Michael Abrash) مدیر بخش واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و اندرو بازبوسورث(Andrew Boz Bosworth) معاون بخش واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فیس بوک رهبری می شود.
همان طور که گفته شده فیس بوک با شرکت عینک سازی معروف ایتالیایی همکاری کرده است بنابراین انتظار می رود که عینک های اوریون از هدست های واقعیت افزوده شرکت های دیگر مانند هدست هولولنز(Hololens) مایکروسافت یا هدست مجیک لیپ(Magic Leap) استارتاپ امریکایی مجیک لیپ، مدرن تر و سبک تر باشد.
از رونمایی آخرین نسل هولولنز، تقریباً چهار سال می گذرد. نسل جدید هولولنز در مقایسه با نسل اول آن، کوچک تر است. هولولنز 2(HoloLens 2) به جای داشتن دسته های مدل پیشین، مانند سایر هدست های جدید، ساختاری کش مانند دارد تا کاربر بتواند آن را به راحتی روی سر نگه دارد.
هدست هولولنز مایکروسافت
به نظر می رسد به کار بردن نسخه جدید هولولنز، بسیار ساده تر از مدل های قبلی باشد. تصاویر، نشان می دهند که دوربین و حسگر هولولنز جدید، مانند نسخه قدیمی آن است اما در شناسایی حرکات و واکنش های دست کاربر، قابلیت های بسیار بهتر و پیچیده تری دارد. قیمت هدست های مذکور 3 هزار و 500 دلار است. هولولنز 2 برای کارگران کارخانه، طراحان صنعتی و افراد نظامی طراحی شده است.
فیسبوک مدت طولانی است که علاقه به ایجاد عینک های واقعیت افزوده دارد و حتی مارک زاکربرگ موسس این شرکت در کنفرانستوسعه دهندگان اف 8(F8 developer) در سال 2017 نیز در این باره گفته بود.
بنابر گزارش ها اگر این عینک ها با موفقیت طراحی و توسعه داده شوند احتمالا بین سال های 2023 و 2025 برای فروش عرضه خواهند شد.،ایسنا
منبع: ایران آنلاین