فرانسه، بازیگر نقش پلیس بد در سناریو آمریکا

به گزارش مجله پیامک مسعود، در میان کشور های اروپایی به نظر می رسد فرانسه به نقش قدیمی خود هنوز علاقه دارد و می خواهد دوباره پلیس بد جریان میانجیگری بین تهران و واشنگتن باشد.

فرانسه، بازیگر نقش پلیس بد در سناریو آمریکا

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، با روی کار آمدن جو بایدن در ایالات متحده آمریکا، بحث بازگشت به برجام و تعهدات طرفین در این توافقنامه در مجامع بین المللی دوباره باب شده است. در این بین، به نظر می رسد فرانسه تمایل دارد دوباره نقش پلیس بد زمان اوباما را برای فشار بر ایران بازی کند.

با انتخاب جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا در انتخابات 3 نوامبر 2020، کشور های اروپایی از سرانجام یک جانبه گرایی و شروع همکاری های مختلف با آمریکا در زمینه های مختلف صحبت کردند. خوش حالی اروپایی ها از تغییر قدرت در آمریکا به حدی بود که نمی توانستند ذوق خود را در پیغام هایشان پنهان نمایند.

هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان که از دوران دونالد ترامپ به عنوان بدترین بحران بعد از جنگ یاد می نماید، از تغییر قدرت در آمریکا ابراز خرسندی نموده و اظهار داشت سیاست اول آمریکای ترامپ به معنای عدم هماهنگی و عدم مشورت بود.

همچنین شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در از روی کار آمدن جو بایدن استقبال نموده و اظهار داشت که اکنون زمان آن است که به عقل سلیم بازگردیم و مناسبات بین اتحادیه اروپا و آمریکا را تجدید کنیم.

دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای اروپایی ها مانند یک کابوس بود؛ زیرا ترامپ چهره وابسته اروپا را به همگان نشان داد و عیان شد که آن ها بدون اجازه آمریکا در مسائل سیاسی و مالی قادر به کنشی مستقل نیستند. حال اروپا با جو بایدن می تواند دوباره چهره خود را بهبود بخشد و وجهه ای مستقل و کنش گر به خود بگیرد.

* شروع نقش آفرینی اروپا در پازل آمریکا

در تاریخ 18 اردیبهشت 97 (8 می 2018) دونالد ترامپ از توافقنامه هسته ای بین ایران و 5+1 موسوم به برجام خارج شد. خروج آمریکا از برجام علاوه بر اعتراض کشور های عضو به این اقدام، باعث شروع گام های کاهش تعهد ایران نسبت به برجام شد، اما با قدرت دریافت جو بایدن در ایالات متحده، کشور های اروپایی صحبت از بازگشت آمریکا به برجام نموده و از ایران می خواهند تا فرایند گسترش فعالیت های هسته ای خود را معکوس کند.

با بیان صحبت هایی مبنی بر بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی به برجام، اروپایی ها فرصتی یافتند تا بتوانند کارآیی خود را به آمریکا ثبات نموده و فرایند برقراری ارتباط بین تهران و واشنگتن را تسهیل نمایند. خبرنگار اسکای نیوز عربی به نقل از مقامی در پنتاگون اظهار داشت بزودی دولت بایدن طرحی را به وسیله میانجی های اروپایی برای شروع مصاحبه های مستقیم با تهران به راه خواهد انداخت. به همین دلیل، لاورنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال در پیغامی توییتری خبر از سفر مدیران سیاسی سه کشور اروپایی عضو برجام به کشور های حاشیه خلیج فارس برای رایزنی درباره ایران و برجام داد.

* باز هم فرانسه، بازهم پلیس بد

در میان کشور های اروپایی به نظر می رسد فرانسه به نقش قدیمی خود هنوز علاقه دارد و می خواهد دوباره پلیس بد جریان میانجیگری بین تهران و واشنگتن باشد. در روز های اخیر مقامات فرانسوی بدون اشاره به خروج آمریکا از برجام و بدعهدی های اروپایی ها در انجام تعهدات خود، نه تنها ایران را به نقض برجام متهم نموده، بلکه صحبت از گنجاندن برنامه موشکی و منطقه ای ایران در مذاکرات می نمایند.

ژان لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه در تاریخ 28 دی (17 ژانویه) در اظهاراتی گستاخانه به تکرار حرف های بی اساس خود پرداخت و اظهار داشت: احیای توافق هسته ای کافی نیست. ضروری است مصاحبه های سختی درباره فعالیت های منطقه ای و موشکی بالستیک ایران داشته باشیم.

اظهارات مداخله جویانه مقامات فرانسوی به همنیجا ختم نشد و این کشور در واکنش به شروع غنی سازی 20 درصد در ایران که در پاسخ به بدعهدی های غرب بود، اظهار داشتند چنانچه ایران خواستار بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای 2015 باشد، باید از هرگونه اقدام تحریک آمیز دست بردارد و تعهدات خود مندرج در برجام را به مرحله اجرا گذارد.

یادآوری این نکته ضروری است که این فرانسه، همان فرانسه ای است که از توهین به پیغامبر اعظم (ص) حمایت کرد و امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور در پیغام توییتری اظهار داشت که هیچ چیزی هرگز باعث نمی گردد که عقب بنشینیم. ما به تمامی اختلافات با روحیه صلح احترام می گذاریم. هرگز سخنان تنفر آمیز را قبول ننموده و از بحث منطقی دفاع می کنیم. همیشه در کنار کرامت انسانی و ارزش های جهانی خواهیم ایستاد. دفاع دولت فرانسه از توهین به پیغامبر اعظم (ص) به پیغام امانوئل مکرون ختم نشد و دولت این کشور اجازه چاپ این کاریکاتور در ابعاد عظیم بر روی یکی از ساختمان های فرانسه را صادر کرد که باعث خشم مضاعف امت مسلمان شد.

فرانسه با بازی در نقش پلیس بد در سناریوی آمریکا برای ایران، به زعم خود می تواند چهره ای مستقل را به خود گرفته و فرانسه را بازیگری موثر و سخت در مناسبات بین الملل نشان دهد. با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به نظر می رسد فرانسه سودای رهبری اروپا را در سر دارد و سعی دارد بیشترین و موثرین نقش را در روابط بین ایران و آمریکا بازی کند.

* ایران در مقابل پلیس بد

در مقابل اینگونه اقدامات اروپا و به خصوص فرانسه، دولت جمهوری اسلامی ایران باید این نکته را به اروپا یادآوری کند که آن ها هیچگونه استقلال سیاسی و مالی نداشته و به تعبیر رهبر معظم انقلاب آویزان آمریکا هستند. ایران باید به اروپا گوشزد کند که دیگر نسبت به آن ها هیچگونه اعتمادی نداشته و امید کنشی مستقل و موثر را از آن ها ندارد و در تاریخ 3 اسفند 99 طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، ایران تعهدات هسته ای خود را موقف نموده و بازرس های آژانس به شدت محدود خواهند شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1298

به "فرانسه، بازیگر نقش پلیس بد در سناریو آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانسه، بازیگر نقش پلیس بد در سناریو آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید