واهمه روهینگیایی ها، بازگشت به میانمار را غیر ممکن می سازد

به گزارش مجله پیامک مسعود، فرایند انتقال صدها تن از مسلمانان روهینگیا از بنگلادش به میانمار که برای امروز (پنج شنبه) مقدمه چینی شده بود، به دلیل عدم موافقت پناهجویان منتخب برای بازگشت داوطلبانه، در عمل ناممکن به نظر می رسد. مردمِ از خانه گریزان، جهت بازگشت خواهان تضمین حق شهروندی و امنیت خود در میانمار هستند.

واهمه روهینگیایی ها، بازگشت به میانمار را غیر ممکن می سازد

خالد حسین، یکی از مقامات ارشد دفتر کمیساریای امداد و تجدید اسکان پناهجویان در بنگلادش می گوید: هنوز فردی ندیده ایم که با بازگشت موافقت کند؛ اما تمام مقدمات مان مهیا است.

اعضای دست کم 221 خانواده مسلمان روهینگیایی، در آستانه بازگشت به محل زندگی سابق خود، دیروز به مصاحبه با گزارشگران پرداختند. شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش به دولت خود گفت پناهجویان را مجبور به بازگشت ننمایند و این کار، تنها در صورت تمایل آن ها انجام گیرد.

دولت میانمار، 3450 پناهجو از 1056 خانواده را برای بازگشت به میانمار حائز شرایط مطلوب عنوان نموده است. این تعداد پناهجو در میان حدود یک میلیون روهینجایی، در منطقه کاکس بازار بنگلادش پناه گرفته اند.

در ماه اوت 2017، ارتش میانمار کمپینی ضد شورش علیه مسلمانان روهینگیا شکل داد. این رویکرد سرسختانه، در پاسخ به یک حمله صورت گرفت و حال بیش از 700 هزار تن از مردم این منطقه گریخته اند؛ رویکرد ارتش میانمار که پاکسازی قومیتی شناخته می گردد، شامل سوزاندن خانه ها، تجاوز و کشتار گسترده این مردمان بوده است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام نموده است در حال رایزنی با دولت های نگران جهت ایجاد شرایط مطلوب برای بازگشتن پناهجویان به خانه هایشان است. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اظهار کرد که بازگشت این آوارگان، باید به صورت داوطلبانه انجام بگیرد و این اساس رویه سازمان ملل است.

در همین خصوص، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل تاکید نموده است که پناهجویان باید اطلاعاتی که احتیاج دارند را در اختیار داشته باشند تا درخصوص بازگشت تصمیم بگیرند.

در نوامبر سال پیش، تلاشی مشابه برای بازگرداندن پناهجویان انجام گرفته بود اما به دلیل عدم تمایل مردم به بازگشت، بی نتیجه ماند. پناهجویان از دستگاه ها خواسته بودند تا رویه بازگردانی را متوقف نمایند و مکررا شعار می دادند که قصد بازگشت ندارند.

این بار، کمپ های پناهجویان عاری از نشانه های تظاهرات است و محمد ابو الکلام، کمیساریای پناه جویان بنگلادش از این موضوع راضی است. وی می گوید: این نشانه خوبی است و فکر می کنم که پیشرفت انجام شده است؛ سال پیش، آن ها (پناهجویان) از بازگشت به محل زندگیشان خودداری می کردند و از کمپ ها دور می شدند اما سال جاری مصاحبه می نمایند و آزادانه به صحبت می پردازند. به گفته این مقام، پناهجویان به آن ها اعتماد دارند.

کلیم الله، یکی از پناهجویانی است که نامش در لیست بازگشت آمده است؛ او می گوید که خانواده اش تمایل به بازگشت دارند اما میانمار باید متعهد گردد که به آن ها حق شهروندی و امنیت بدهد. این پناهجو هنگامی که محل مصاحبه را ترک می کرد، گفت: ما می خواهیم به خانه بازگردیم، بنگلادش کشور ما نیست اما تضمینی وجود ندارد که ما شکنجه یا کشته نشویم.

بسیاری از مردم عنوان نموده اند که تحت نظارت مستقیم سازمان ملل -و نه دولت میانمار- امکان بازگشت شان وجود دارد.

میانمار، روهینجایی ها را از دیرباز شهروند محسوب نمی کرد و نمی کند و این مردمان، با مسائل حاصل از تبعیض و تحریم روبرو اند. تحقیقات سال پیش سازمان ملل درباره این موضوع، حاکی از آن بود که مقامات بلندپایه ارتش میانمار به جرم نسل کشی، جرایم جنگی و ضد بشری در سرکوب روهینجایی ها تحت پیگرد قرار گیرند. دولت میانمار، این گزارش را رد نموده است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 192

به "واهمه روهینگیایی ها، بازگشت به میانمار را غیر ممکن می سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واهمه روهینگیایی ها، بازگشت به میانمار را غیر ممکن می سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید