پردازنده های نسل 14 اینتل برای رقابت با اپل به وسیله TSMC فراوری می شوند

به گزارش مجله پیامک مسعود، اینتل هفته گذشته بخشی از برنامه های خود را برای پردازنده های نسل 14 خود موسوم به Meteor Lake اظهار داشت ولی حالا به نظر می رسد در برنامه های این شرکت یک تغییر کلیدی ایجاد شده است. به طور تعیین اینتل اعلام نموده بود که این تراشه ها به وسیله کارخانه های این شرکت با بهره گیری از فناوری ساخت 7 نانومتری فراوری خواهند شد. اما حالا بر اساس گزارش یک منبع معتبر، ظاهرا مدیران اینتل تصمیم گرفته اند برای رقابت بهتر با تراشه های اپل، ساخت این تراشه ها را به شرکت تایوانی TSMC بسپارند تا مانند تراشه های سری M1، فناوری ساخت 5 نانومتری مورد استفاده قرار بگیرد.

پردازنده های نسل 14 اینتل برای رقابت با اپل به وسیله TSMC فراوری می شوند

همانطور که احتمالا می دانید، اپل سال ها برای تمام کامپیوترهای مک خود از پردازنده های اینتل استفاده می کرد. اما مدیران این شرکت از محدودیت هایی که این تراشه ها در زمان بندی عرضه نسل تازه مک ها ایجاد می کردند، راضی نبودند. بعلاوه مسائل متعدد تراشه های سری Skylake اینتل در سال 2015 هم حجم این انتقادها را افزایش داد و در نهایت تصمیم گرفتند حرکت به سمت بهره گیری از تراشه های اختصاصی را شروع نمایند.

اگرچه اینتل از سال ها قبل می دانست که اپل مشغول انجام چنین کاری است، ولی در این زمینه کار چندانی انجام نداد تا بتواند از رقابت تا حد زیادی عقب نماند. به نظر می رسد مدیران اینتل انتظار نداشتند که نسل اول تراشه های اختصاصی اپل برای کامپیوترهای مک تا این حد عالی باشند و در نتیجه برنامه مشخصی برای مقابله با این شرایط نداشتند.

اینتل در ابتدا در تبلیغات مختلف کوشش های اپل در این حوزه را به سخره گرفت و مدتی بعد اظهار داشت که می خواهد وارد حوزه تراشه های ARM گردد. بعلاوه این شرکت حتی مدعی شد که می تواند بار دیگر نظر اپل را برای استفاده از پردازنده های این شرکت جلب کند. تمام این اقدامات نشان می دهد مدیران اینتل برای مقابله با شرایط ایجاد از استراتژی مشخصی بهره نمی بردند. با این حال در بین این خبرها، مدیران اینتل بارها به واگذاری تمام ظرفیت فراوری تراشه های خود به شرکت تایوانی TSMC اشاره نموده اند که تمام تراشه های اپل را فراوری می نماید.

سال گذشته اینتل برای اولین بار اظهار داشت که پردازنده های نسل 14 این شرکت با برند Meteor Lake معرفی خواهند شد. مدیران این شرکت می گفتند که تراشه های موردنظر با استفاده از فناوری 7 نانومتری کارخانه های اینتل فراوری خواهند شد. البته اینتل برای این فناوری از اصطلاح اینتل 4 استفاده می نماید تا در ظاهر پیشرفته تر از فناوری 5 نانومتری TSMC به نظر برسد.

این شرکت آمریکایی هفته گذشته از ساخت اولین مدل یکی از تراشه های نسل 14 اطلاع داد. گفته می گردد Meteor Lake اولین پردازنده های مصرفی اینتل با طراحی موسوم به چیپلت هستند. این یعنی اینتل برای ساخت پردازنده های موردنظر چندین قطعه سیلیکونی را با فناوری انحصاری Foveros به هم وصل می نماید تا یک تراشه بزرگ تر ایجاد گردد. گفته می گردد تعداد هسته های پردازنده گرافیکی این تراشه ها بیش از 2 برابر سری Alder Lake و Raptor Lake است که این یعنی از نظر گرافیک حرف زیادی برای گفتن دارند.

روی هم رفته اگر اینتل واقعا فراوری تراشه های خود را به طور کامل به TSMC واگذار کند، چنین اقدامی نشان می دهد که این شرکت از این پس تراشه های قابل مقایسه با تراشه های ساخت TSMC برنمی آید. اگر این خبر به واقعیت تبدیل گردد، باید ببینیم تراشه های موردنظر اینتل از نظر مصرف انرژی و عملکرد تا چه حد با تراشه های اپل قابل مقایسه خواهند بود.

باید خاطرنشان کنیم اپل در حال حاضر روی تراشه های سری M2 و M3 هم کار می نماید و با توجه به اینکه مهم ترین مشتری TSMC محسوب می گردد، زودتر از شرکت های دیگر می تواند از فناوری های ساخت تازه استفاده کند. بنابراین اینتل برای رقابت با این تراشه های تازه نفس باید چالش های زیادی را پشت سر بگذارد.

منبع: 9To5Mac

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1941

به "پردازنده های نسل 14 اینتل برای رقابت با اپل به وسیله TSMC فراوری می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پردازنده های نسل 14 اینتل برای رقابت با اپل به وسیله TSMC فراوری می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید