چرا هنگام برخواستن از خواب بدن درد داریم؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، تهران (پانا) - هنگام به خواب رفتن، همه ما احساس خوبی داریم اما بعضی از ما وقتی از خواب بیدار می شویم، یک جرثقیل باید بیاید و ما را از زمین بکند و بدن ما خیلی درد می نماید . واقعا علت این بدن درد پس از بیدارشدن چیست؟

چرا هنگام برخواستن از خواب بدن درد داریم؟

هنگام به خواب رفتن، احساس خوبی داریم اما وقتی از خواب بیدار می شویم، یک جرثقیل باید بیاید و ما را از زمین بکند.صبح ها همه چیز دردناک است و دلیلش این نیست که در حالت بدی خوابیده اید یا بالشتان خوب نبوده.

تعیین شده است که وقتی می خوابید، بدن آغاز به سرکوب کردن التهاب ها می نماید. در نتیجه وقتی از خواب بیدار می شویم احساس درد می کنیم. به خاطر همین است که سخت از جایمان بلند می شویم و یا حتی به زور حرف می زنیم.

محققان سلول های انسان و موش ها را با بیماری التهابی آرتریت روماتوئید مورد آزمایش قرار دادند. مدت ها است معلوم شده بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در زمان های مختلف روز، علائم متفاوتی را تجربه می نمایند. بسیاری از این بیماران هنگام برخاستن از خواب، گرفتگی شدید عضلات را تجربه می نمایند.

اما درباره اینکه ریتم شبانه روزی مان ، ساعت درونی مان که به ما می گوید چگونه و چه زمانی به رخت خواب برویم ، چگونه نوسان ریتم درد را کنترل می نماید، هنوز چیز زیادی نمی دانیم. محققان می خواهند این موضوع را بفهمند.

آنچه محققان فهمیدند این است که وقتی موش ها در معرض نور ثابت قرار می گیرند، پنجه هایشان بیشتر متورم می گردد و سطح التهاب زاها در خونشان افزایش پیدا می نماید. در تاریکی این فراوری نمایندگان التهاب کاهش پیدا می نمایند.

هنگام شب این التهاب زاها به کمترین سطح خود می رسند و با آغاز روز به مرور دوباره افزایش پیدا می نمایند. این احساس درد در افراد مختلف فرق دارد و بستگی به میزان التهابی دارد که بدن هنگام صبح درگیرش می گردد.

نوعی پروتئین خاص در سلول هایمان وجود دارد که روی تیک تاک ساعت شبانه روزی بدن تسلط دارد. به نظر می رسد یکی از پروتئین هایی که درگیر ساعت درونی بدنمان است (به نام کریپتوکروم) التهاب را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

محققان بر این باورند که با آزمایش های بیشتر قادر خواهند بود بگویند تاثیر داروهای ضد التهاب چه موقع از روز بیشتر خواهد بود یا حتی درمانی را پیدا نمایند که این پروتئین ها را هدف قرار دهد تا سطح التهاب پایین بیاید. با این حال دانشمندان هنوز راه طولانی ای را برای رسیدن به این هدف در پیش دارند

در حال حاضر می دانید که ریتم شبانه روزی تان می تواند روی میزان درد اول صبح تاثیر داشته باشد پس به جای اینکه علیه آن عمل کنید روی بهبودش کار کنید، مخصوصا اگر همین حالا هم با درد مفاصل درگیر هستید.

داشتن ریتم منظم شبانه روزی به چه معناست؟

این یعنی ساعات تعیین و مرتبی برای خوابیدن داشته باشید و به آن پایبند بمانید. حتی در آخر هفته ها نیز این ریتم را حفظ کنید تا سطح التهاب پایین بماند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1995

به "چرا هنگام برخواستن از خواب بدن درد داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هنگام برخواستن از خواب بدن درد داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید