چگونه بودجه خود را مدیریت کنیم؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، خبرنگاران: شاید بتوان گفت که یکی از سخت ترین کار ها در دنیا یکی کردن دخل و خرج است! اینکه بتوانید با توجه به بودجه ای که دارید دست به خرید و پرداخت هزینه های مختلف بزنید کمی کار سختی است و باید برای آن دقت بالایی به کار برد.

چگونه بودجه خود را مدیریت کنیم؟

بسیاری از افراد توصیه می نمایند که پول خود را از کارت اعتباری بیرون آورده و به صورت نقد خرج کنید. این کار باعث می گردد که ترس از خرج کردن یا بهتر است بگوییم ولخرجی در شما شکل بگیرد و دست به خرج تمامی پولتان نزنید، اما باید اعتراف کرد کمی که این کار را انجام دهید، در خواهید یافت که شاید خرج کردن پول نقد خیلی راحت تر از کارت اعتباری خواهد بود!

پس چه باید کرد؟ در این مطلب همراه ما باشید تا ببینیم که چگونه می توان بودجه خود را مدیریت کرد.

دریافتی های خود را یادداشت کنید

اگر دقیقاً نمی دانید که دریافتی هایتان چقدر است طبیعتاً نمی توانید دخل و خرجتان را با هم یکی کنید، پس هر چه زودتر دفترچه ای تهیه کنید و پایه حقوق و درآمدی را که هر ماه دریافت می کنید یادداشت نمایید، یادتان باشد این میزان، پایه حقوق و درواقع کمترین دریافتی شما در طول ماه است، پس اگر هر چقدر بیشتر از این نیز دریافت کنید طبیعتاً شرایطتان بسیار بهتر از چیزی که برنامه ریزی می کنید خواهد بود، بنابراین بهتر است که دریافتی هایی که در طول هرماه کمتر و بیشتر می شوند را لحاظ نکنید و فقط و فقط به پایه حقوقتان بپردازید.

مخارج و هزینه هایتان را بنویسید

یادداشت های خود را کامل کنید. در یک ستون اجاره خانه ماهیانه، اجناسی که باید در طی ماه خریداری کنید، پرداختی های ماشین، هزینه های رفت وآمد، قسط ها و هر هزینه ثابت ماهیانه ای که دارید را به طور دقیق یادداشت نمایید. سعی کنید هیچ چیزی را کم و زیاد نکنید و دقیقاً به همان اندازه ای که هست بنویسید تا مخارج به صورت دقیق و برنامه ریزی شده ای برایتان تعیین باشند.

حالا به سراغ ستون دوم بروید. در این ستون مخارج و هزینه های غیرضروری تان را یادداشت کنید. این موارد دقیقاً همان هایی هستند که می توانید بی خیالشان شوید، اما نمی خواهید! چیز هایی مثل هزینه باشگاه، تفریحات و...

در ستون سوم یا همان ستون آخر به سراغ هزینه هایی بروید که تقریباً بی فایده هستند و می توانید آن ها را در صورت لزوم کنار بگذارید، چیز هایی مثل رستوران، بلیط سینما و... این موارد را در طول ماه آنالیز کنید و هزینه ای که باید بابتشان بپردازید را به صورت دقیق یادداشت نمایید.

همه چیز را بسنجید

حالا به سراغ لیستی که تهیه نموده اید بروید و مجموع هر کدام از ستون ها را پایین آن ها یادداشت کنید. بعد به سراغ دریافتی و حقوق پایه تان بروید و ببینید که آیا با آن همخوانی دارد یا نه؟ اگر ندارد باید کمی در برنامه ریزی هایتان دست ببرید. اگر هزینه ها و پرداختی هایتان از چیزی که در طول ماه دریافت می کنید بیشتر است باید به سراغ لیست پرداختی هایتان بروید و کمی با آن ها بازی کنید. موارد غیرضروری را حذف نموده و یا تغییراتی در آن ایجاد کنید. اگر نمی خواهید از باشگاه خود بزنید می توانید به جای آن به مقدار کمتری به رستوران بروید. اگر برنامه تئاتری در این ماه هست که تصمیم دارید حتماً به تماشای آن بروید، می توانید در ازای آن اشتراک های اینترنتی خود را حذف کنید.

شما می توانید لیست خود را بالا و پایین کنید تا به دخل و خرجی همخوان برسید. البته موضوع به همین جا ختم نمی گردد و هنوز کار های دیگری نیز هست که باید انجام دهید.

اینکه فقط دخل و خرجی یکسان داشته باشید کافی نیست! شما باید مخارجتان را به گونه ای تنظیم کنید که در انتها ماه مقداری پول برای پس انداز برایتان باقی مانده باشد، بنابراین باید یک بار دیگر به لیست خود برگردید و تا جای ممکن هزینه های غیرضروری را حذف کنید. ببینید که در ماه چقدر می خواهید که پس انداز کنید. آیا می خواهید که پول خود را جمع کنید تا یک خانه بخرید و یا همین که یک برنامه مناسب برای سفر بچینید برایتان کفایت می نماید؟ انگیزه و هدف خود را به طور کامل تعیین کنید و بعد وارد مرحله پس انداز کردن بشوید.

بهتر است با خودتان سخت گیر باشید و آن چیزی را که ضروری نیست واقعاً نادیده بگیرید. شاید بتوانید به جای آنکه با خودروی شخصی تان بروید از وسایل حمل ونقل عمومی بهره ببرید. شاید بتوانید به جای استفاده از تاکسی هزینه ها را صرفه جویی نموده و با اتوبوس به مقصد خود برسید، پس با خودتان صادق باشید و با برنامه پیش بروید.

دست به کار شوید

اکنون که آنالیز ها را انجام داده اید و اعداد و ارقام مخارجتان را در دست دارید وقت آن می رسد که وارد عمل شوید. اولین کاری که باید انجام دهید آن است که صورت حساب های ضروری را پرداخت کنید و بعد هر چه باقی ماند را پس انداز نمایید. توصیه ما این است که برای پس انداز کردن دو حساب بانکی جداگانه داشته باشید، یکی را برای حساب پرداختی های ضروری کنار بگذارید و دیگری را برای سرگرمی ها و پرداختی های غیرضروری. با این کار می توانید مدیریت بهتری بر روی هزینه ها و پرداختی هایتان داشته باشید.

وقتی پرداختی های ضروری را انجام دادید می توانید مقداری از باقی مانده دریافتی خود را به حساب پس انداز و یا پرداختی های غیرضروری مثل سرگرمی هایتان واریز کنید. با این کار تکلیفتان تعیین خواهد شد که تا چه میزان می توانید به حساب خود دست ببرید و پولتان را خرج کنید.

صرفه جویی کنید

طبیعتاً اگر بخواهید پول خود را خرج کنید حتی می توانید به قران آخر آن هم رحم نکنید! اما باید کمی هوشمندانه تر عمل کنید و مدیریت و صرفه جویی در پرداخت هزینه ها را از یاد نبرید، برای مثال شما می توانید از خیر خریدن یک گلدان گران قیمت بگذرید و به جای آن یک شام لذت بخش و به مراتب کم هزینه تر در کنار خانواده تان داشته باشید.

خوبیِ کارت های اعتباری آن است که هزینه دقیقی از پرداختی ها و البته مانده حساب شما ارائه می دهد و با این کار تکلیف شما را روشن می نماید. توصیه ما این است که از این امکانات استفاده نموده و تا جای ممکن از هزینه های اضافی دست بکشید. صرفه جویی کردن به شما یاری می نماید که بتوانید بعد ها پول خود را صرف هزینه های لذت بخش تری مثل سفر، خرید وسایل خانه و... کنید.

بهتر است با خودتان صادق باشید و سعی کنید که با آنالیز دقیق تر در رابطه با بودجه و دریافتی های خود و البته کنترل مخارجتان برای داشتن زندگی راحت تر و آسوده تری کوشش کنید. قطعاً با وجود هزینه های بالای زندگی در این روز ها و البته گرانی محصولات، این کار کمی سخت به حساب می آید، اما قطعاً شدنی است!

منبع: livingly

منبع: برترین ها
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 422

به "چگونه بودجه خود را مدیریت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بودجه خود را مدیریت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید