کمبود علوفه چالش جدی عشایر فارس است

به گزارش مجله پیامک مسعود، خبرنگاران/فارس مدیرکل امور عشایر فارس به موضوع کمبود علوفه عشایر در استان به اسم یک چالش جدی اشاره و تاکید کزد: اگر به این موضوع توجه جدی نشود، جامعه عشایر فارس در فراوری گوشت قرمز دچار مشکل می شوند.

کمبود علوفه چالش جدی عشایر فارس است

روح الله بهرامی یکشنبه 18 مهرماه در جمع خبرنگاران بیان نمود: اداره کل امور عشایر فارس به اسم یک سیستم پشتیبانی وظیفه دارد مباحث فراوری را آنالیز و نیازسنحی کند و سایر دستگاه ها هم مکلف هستند در راستای حل مسائل آنها کوشش نمایند.

او، تامین امنیت غذایی کشور را یکی از مهمترین نقش های عشایر اسم و افزود: عشایر استان 30 درصد گوشت قرمز را با مدیریت و نگهداری 3 میلیون راس دام تامین می نمایند.

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه سال جاری با توجه به شرایط استان، کاهش شدید بارندگی، تداوم خشکسالی، خشک شدن چشمه ها و عدم رویش گیاهان مرتعی موجب سخت شدن زندگی عشایر شده است، گفت: به همین علت هزینه های فراوری افزایش یافته و نگرانی در جامعه عشایری ایجاد شده است.

بهرامی ادامه داد: برای ساماندهی این موضوع و مقابله با خشکسالی حدود 45 هزار تن انواع علوفه و کنسانتره تامین و با قیمت مصوب دولتی در اختیار عشایران قرار دادیم.

او اظهار کرد: حدود 21 میلیارد و 800 میلیون تومان تسهیلات زنجیره فراوری گوشت قرمز برای تامین علوفه به وسیله بانک کشاورزی برای عشایران مصوب شد.

مدیرکل امور عشایر فارس توضیح داد: به مناسبت روز ملی روستا و عشایر پروژه بزرگی در شهرستان خنج بهره برداری شد که حدود 2 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

بهرامی گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه تا اواخر شهریورماه 1400 به وسیله اداره پشتیبانی حدود 8 هزار راس دام به قیمت مصوب 31 هزار تومان از جامعه عشایری استان خریداری شده است.

او بعلاوه از بیمه شدن بیش از 10 هزار و 500 خانوار عشایری اطلاع داد و افزود: ضمن حفظ کرامت انسانی، جامعه عشایری از مزایای بازنشستگی و مستمری بگیری بهره مند خواهند شد.

مدیرکل امور عشایر فارس بعلاوه با بیان اینکه عشایر استان سالانه 260 هزار تن انواع محصولات زراعی را فراوری می نمایند، مجموع فراوریات عشایران فارس را بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعلام نمود.

آبرسانی به حدود 35 درصد جامعه عشایری فارس

بهرامی بعلاوه از آبرسانی به حدود 35 درصد جامعه عشایری اطلاع داد و گفت: برای عشایران منطقه ها ییلاقی و قشلاقی که به آب پایدار دسترسی ندارند، دسترسی آسان فراهم خواهد شد.

او با اشاره به کوچ پاییزه عشایر گفت: سال جاری با توجه به خشکسالی و کاهش باران کوچ متفاوت تری با سال های قبل خواهیم داشت که بر اساس تقویم زمانبندی عشایر از هشتم مهرماه کوچ آنها شروع شده و تا نیمه آبانماه ادامه دارد.

مدیرکل امور عشایر فارس از همکاری پلیس راهور، نیروی انتظامی و حوزه حمل و نقل برای جا به جایی عشایر سخن گفت و افزود: کرایه حمل دام و عشایران خارج از عرف گرفته می گردد و از شرکت های حمل و نقل تحت پوشش راهداری میخواهیم که طبق تعرفه ها نرخ را رعایت نمایند و اجحافی به عشایر نگردد.

بهرامی اظهار کرد: با توجه به اینکه توزیع علوفه بر اساس هویت و پلاک گذاری دام انجام می گردد 2 میلیون و 500 راس دام به وسیله کارگزاری ها پلاک کوبی نموده ایم.

او بعلاوه از واکسیناسیون بیش از 65 درصد از جمعیت عشایری فارس در مقابل بیماری کرونا اطلاع داد و گفت: عشایر استان به علت مناسبت های خاص اجتماعی، مالی و ارتباط با جامعه شهری در معرض تهدید بیماری کرونا قرار دارند.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: حدود 83 درصد جامعه عشایری استان از نعمت سواد برخوردار هستند و طی سالیان اخیر هم اقدامات مطلوبی در این راستا اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1705

به "کمبود علوفه چالش جدی عشایر فارس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود علوفه چالش جدی عشایر فارس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید