گروسی: به بیشترین سطح دسترسی و بازرسی از ایران احتیاج داریم

به گزارش مجله پیامک مسعود، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگویی به سوالاتی درباره آخرین شرایط فعالیت های آژانس در ایران با توجه به تحولات احیای توافق هسته ای پاسخ داد.

گروسی: به بیشترین سطح دسترسی و بازرسی از ایران احتیاج داریم

به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه شبکه پی بی اس، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخشی از مصاحبه با این شبکه در پاسخ به این سوال که آیا ایران پاسخ لازم را در شرح وجود مواد هسته ای در محل هایی که ادعا می گردد محل هایی هستند که اعلامشان ننموده، به آژانس ارائه نموده است یا نه، گفت: آن ها می دانند که باید این کار را انجام بدهند. ما بر سر سازوکاری در این زمینه توافق نموده ایم. وقتی آژانس اثری از مواد هسته ای در یک محل پیدا کند که به عنوان محلی اعلام نشده باشد که در آن فعالیت هسته ای انجام می گیرد، وظیفه قانونی من این است که در این باره سوال کنم.

گروسی ادامه داد: ما باید شرح کافی در این باره داشته باشیم که آیا فعالیتی در آنجا صورت گرفته، چه نوع فعالیتی بوده و چه نوع ماده ای داشته ایم.

او در ادامه در پاسخ به این که آیا فکر می نماید پیش از امضای هرگونه توافق سیاسی میان آمریکا و اروپا و ایران به شرحات کافی در این زمینه احتیاج دارد یا نه، گفت: این سوالی سیاسی است که باید از آن ها پرسیده گردد نه من. آنچه ما احتیاج داریم همکاری از سوی ایران است. ما بعلاوه به بیشینه سطح دسترسی و بازرسی احتیاج داریم. هرچه بیشتر محدودیت داشته باشیم، [شرحمان]به جامعه دنیای در زمینه شرایط فعلی مواد هسته ای در ایران از باورپذیری و اطمینان کمتری برخوردار خواهد بود.

در ادامه این مصاحبه، مدیرکل آژانس در پاسخ به این که آیا با توجه به درخواست ایران در مذاکرات مبنی بر خاتمه یافتن این تحقیقات آژانس پیش از بازگشت آن به توافق هسته ای، آمریکا و اتحادیه اروپا او را برای خاتمه دادن به این تحقیقات تحت فشار گذاشته اند یا نه، شرح داد: آمریکا به من هیچ فشاری نیاورده است. ممکن است از سوی هر یک از طرفین مذاکرات فشاری بر دیگری اعمال گردد که یا مشهود است یا نیست. اعمال فشار در این مسائل هسته ای همواره وجود خواهد داشت. متاسفانه بخشی از این فرایند است. اما اگر ما به کار خودمان ادامه دهیم، اگر آژانس کار بازرسی اش را انجام دهد و اجازه دهند که انجامش دهد، به آن نقطه می رسیم، من واقعا مطمئنم.

گروسی در شرح این که آیا با توجه به خاموش کردن تعدادی از دوربین های آژانس در ایران در حدود دو ماه گذشته، این امر به این معنا بوده است که آژانس توان این را که آگاه گردد آیا ایران در این مدت در حال ساخت سانتریفیوژ های نو بوده است یا نه، گفت: این اقدامی جدی بود. این 27 دوربینی که خاموش شدند، در حال پوشش دادن نقاط مهمی از تاسیسات ساخت سانتریفیوژ و دیگر موارد بودند و ما این تداوم اشرافمان بر آنچه رخ می داد را از دست دادیم. اگر توافق هسته ای احیا گردد و دوربین ها دوباره روشن شوند، لازم خواهد بود که با همکاران ایرانی مان بنشینیم و ببینیم چطور می توانیم شکاف های موجود میان آن زمان و الان را پر کرد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به این که آیا از نظر او آژانس می تواند به وسیله این توافق های هسته ای در بازه زمانی مطرح شده از سوی کشور های دنیا فعالیت های هسته ای ایران را کشف کند، گفت: من فکر می کنم اگر آژانس دسترسی درست و لازم را داشته باشد، بازرسان آن همواره در موقعیتی خواهند بود که به موقع هر گونه انحراف مواد هسته ای در ایران یا در هر جای دیگری را کشف نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1992

به "گروسی: به بیشترین سطح دسترسی و بازرسی از ایران احتیاج داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروسی: به بیشترین سطح دسترسی و بازرسی از ایران احتیاج داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید