اولین کامپیوتر تاریخ که به خانه های مردم رسید، عکس

به گزارش مجله پیامک مسعود، دیجیاتو نوشت: رایانه شخصی IBM که اولین بار سال 1981 از راه رسید، محبوب ترین رایانه خانگی بود که کاربران در اوایل دهه 80 می توانستند خریداری نمایند.

اولین کامپیوتر تاریخ که به خانه های مردم رسید، عکس

رایانه شخصی IBM که به PC نیز معروف است، 42 ساله شد. رایانه شخصی در تاریخ صنعت فناوری اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا نه تنها باعث رشد بازار رایانش خانگی شد، بلکه تأثیرات مشخص نماینده ای برای چگونگی توسعه صنعت محاسبات به همراه داشته است.

درحالی که PC یا رایانه شخصی امروزه یک کلمه رایج برای توصیف تقریباً هر رایانه مجهز به ویندوز، لینوکس یا حتی مک است، اما این اصطلاح درواقع به وسیله IBM به عنوان یک نام تجاری ابداع شد. رایانه شخصی IBM که اولین بار سال 1981 راه اندازی شد، محبوب ترین رایانه خانگی بود که مردم در اوایل دهه 80 می توانستند خریداری نمایند.

عوامل موفقیت رایانه شخصی IBM

بعلاوه رایانه شخصی بسیار محبوب تر از دستگاه های دیگری مانند Apple II بود و همین امر باعث شد تا IBM دوبرابر اپل در بازار رایانه های شخصی عایدی داشته باشد.

چیزی که باعث شد PC در بلندمدت موفقیت آمیز باشد، زیست بوم باز آن بود. بیشتر رایانه های دیگر دارای زیست بوم بسته ای بودند و عمدتاً به وسیله شرکت سازنده آن پشتیبانی می شدند؛ به خصوص درزمینه سخت افزار. در مقابل، IBM کوشش کرد تا رایانه شخصی اش هم از نظر سخت افزار و هم نرم افزار به وسیله بسیاری از شرکت های شخص ثالث پشتیبانی گردد.

علاوه براین، فروش بالای رایانه شخصی حلقه ای از بازخوردهای مثبت را ایجاد کرد که به نفع زیست بوم سخت افزاری-نرم افزاری بود. بسیاری از شرکت هایی که IBM با آن ها همکاری نموده است، به موفقیت چشمگیری دست پیدا کردند و حتی تعداد کمی از آن ها حتی تا به امروز درزمینه محاسبات پیشرفته فعالیت دارند.

درزمینه سخت افزار، ستاره اصلی رایانه آی بی ام CPU بود و این شرکت با اینتل قراردادی بست تا یک نسخه مقرون به صرفه تر و 8 بیتی از تراشه 8086 خود را برای رایانه های شخصی بسازد.

رایانه شخصی IBM برای چندین سال به موفقیت خود ادامه داد و این شرکت در سال 1987 نسخه دیگری تحت عنوان Personal System/2 یا PS/2 را روانه بازار کرد. هرچند IBM درحال حاضر دیگر در بازار رایانه های شخصی فعالیت ندارد، اما میراث طولانی مدتی را با رایانه شخصی خود به وجود آورد که انتظار کاربران از رایانه های مدرن را ایجاد کرد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2146

به "اولین کامپیوتر تاریخ که به خانه های مردم رسید، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین کامپیوتر تاریخ که به خانه های مردم رسید، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید