ایران در دهه اخیر به لحاظ ازدواج کشور موفقی نبود

به گزارش مجله پیامک مسعود، آمارها 13میلیون مجرد در سراسر کشور را نشان می دهد که از این تعداد، 220 هزار نفر به تجرد قطعی رسیده اند و همچنین طبق اعداد و ارقام جامعه ما به طور متوسط سالانه با 5 تا 7 درصد کاهش سن ازدواج روبرو است.

ایران در دهه اخیر به لحاظ ازدواج کشور موفقی نبود

در این رابطه به تازگی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز اعلام نموده: در دهه اخیر ایران به لحاظ ازدواج کشور موفقی نبود! سیده فاطمه ذوالقدر گفت: این روزها با ازدواج های نامتعارفی در کشور روبرو هستیم، ازدواج هایی که به لحاظ سنی از سن متعارف ازدواج عبور نموده اند و یا در سن کودکی رخ می دهند، هر دو گونه ازدواج در کشور با آسیب هایی همراه است. امروز مسائل مالی از هزینه های ازدواج گرفته تا اجاره بهای مسکن دلیلی بر کاهش ازدواج در میان جوانان شده تا جایی که تنهازیستی را به دو تا شدن ترجیح می دهند، از این رو با ازدواج های نامتعارفی در کشور روبرو هستیم.

ازدواج هایی که به لحاظ سنی یا از سن متعارف ازدواج عبور نموده اند و یا در سن کودکی رخ می دهند. این نماینده اضافه نمود: هر دو گونه ازدواج با خود آسیب هایی به همراه دارد از کاهش ناباروری در جامعه تا افزایش سالمندی در کشور؛ در کنار این موارد آسیب هایی همچون مرگ زودرس مادران در سن پایین که ناشی از کودک همسری است تا آسیب های روحی که در سن کودکی رخ می دهد این ازدواج ها را تهدید می نماید. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در رابطه با افزایش سن ازدواج در کشور تأکید کرد:

به همین دلیل طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در 50ماده توسط نمایندگان مجلس جهت افزایش جمعیت و تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری تهیه شده و در کمیسیون فرهنگی به تصویب رسید است؛ در این طرح به سیاست های جمعیتی، میزان موالید، بحث اشتغال، نظام آموزشی، مسائل فرهنگی، آمایش سرزمین و... نیز پرداخته شد.

آخرین و معتبرترین آمارها نشان می دهد 174هزار و 578طلاق در سال 96 ثبت شده است. طبق تحقیقات مجلس30درصد طلاق ها ریشه مالی دارد. براساس این آمار رسمی، در سال 96، 609 هزار ازدواج ثبت شده و تعداد طلاق ها حدود 175 هزار مورد بوده است. هرچند تعداد طلاق ها تفاوت زیادی با آمار سال 95 نداشت، اما نسبت ازدواج به طلاق عدد معناداری بود. بر این اساس از هر 5 /3 ازدواج یکی به طلاق می انجامد که این نسبت در تاریخ کشور بی سابقه بود.

همچنین سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با ارائه اخرین آماردرباره ازدواج و طلاق در سال 97 و 98 اظهار کرد: 550 هزار و 565 رویداد ازدواج در سال 97 تا 15 تیرماه سال 98 ثبت شده و میانگین سن مردان در نخستین ازدواج 27.5 و میانگین سن زنان در نخستین ازدواج 23.4 است. وی با اشاره به آمار طلاق ثبت شده در این مدت بیان نمود: 175 هزار و 614 رویداد طلاق در سال 97 تا تیرماه 98 ثبت شده است و میانگین سن مردان 36.9 و میانگین سن زنان 32.1 در طلاق بوده است. این آمارهای معنی دار همچنان گویای این واقعیت تلخ است که از هر سه ازدواج یکی به طلاق ختم می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 251

به "ایران در دهه اخیر به لحاظ ازدواج کشور موفقی نبود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در دهه اخیر به لحاظ ازدواج کشور موفقی نبود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید