بی اعتمادی، علت تعویق نشست صلح ترکیه برای افغانستان

به گزارش مجله پیامک مسعود، نشست استانبول ترکیه برای صلح افغانستان که قرار بود 24 آوریل،4 اردیبهشت برگزار شود به علت عمل نکردن آمریکا به توافقنامه دوحه در خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان و آنچه که بی اعتمادی بین طالبان ،آمریکا و دولت افغانستان عنوان شده به زمان دیگری موکول شده است.

بی اعتمادی، علت تعویق نشست صلح ترکیه برای افغانستان

سخنگوی طالبان گفته که با ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان ، برقراری صلح در کشور امکانپذیر نیست و به همین علت در هیچ نشستی برای تامین صلح شرکت نمی کند.

وی با اشاره به اهمیت نشست صلح استانبول شرح داد تا زمانی که خارجی ها بخواهند در امور افغانستان دخالت کنند ،آنها نشست های صلح را تحریم می کنند.

رسانه های افغانستان به نقل از مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نوشتند کنفرانس صلح افغانستان که قرار است در ترکیه برگزار شود به بعد از ماه رمضان موکول شده است.

وی گفت این گفت و گوها به دلیل مسائلی در مقدمه چینی عقب افتاده است، اما نگفت آیا طالبان شرکت در آن را پذیرفته است یا نه.

نشست استانبول که ترکیه، قطر و سازمان ملل میزبان آن خواهند بود قرار بود 24 آوریل آغاز شود تا فرآیند تلاش برای رسیدن به توافق صلح میان دولت افغانستان و طالبان را تسریع کند.

وزیر خارجه ترکیه در توییتی نوشت: ما با قطر، آمریکا و سازمان ملل رایزنی کرده ایم. ما تصمیم گرفته ایم کنفرانس استانبول در مورد فرآیند صلح افغانستان را به بعد از عید فطر موکول کنیم.

خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که دلیل تاخیر در آغاز گفت و گوها عدم مشارکت طالبان است.

یک مقام بلندپایه دولت افغانستان که خواست نامش فاش نشود گفت: نشست استانبول در تاریخ مقرر برگزار نخواهد شد چون طالبان از شرکت در آن خودداری می کند.

وزارت خارجه ترکیه قبلا گفته بود که طالبان به دلیل عدم خروج نیروهای آمریکایی تا اول ماه مه، از شرکت در نشست استانبول انصراف داده است.

با این حال محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، هفته پیش از طالبان خواست نشست صلح استانبول را فرصتی بداند که نباید از دست داد.

خبرگزاری افق نیوز به نقل از ضمیرکابلوف کننده ویژه روسیه در امور افغانستان نوشته است که تعویق نشست استانبول به دلیل عدم توافق طالبان با دولت افغانستان برسر یک راه چاره مشترک قابل پیش بینی بود.

ژنرال کنت مک کنزی، فرمانده مرکزی نیروهای مسلح آمریکا بتازگی گفته است که به تعهدات طالبان اعتماد ندارد.

وی در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفته که آمریکا توافقنامه ای با طالبان ندارد که تضمین کند جنگجویان این گروه پس از اول ماه می به نیروهای آمریکایی حمله نمی کنند.

این مقام نظامی آمریکا در باره خطر قدرت گیری دوباره القاعده و دیگر گروه های تروریستی در افغانستان گفت که تا انتها این ماه، طرحی را برای نیروهای ضد تروریسم در خارج از افغانستان به وزیر دفاع آن کشور ارائه خواهد کرد.

در دولت افغانستان نیز امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری این کشور پس از تصمیم نهایی جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا که در 14 آوریل اعلام کرد، تمام نیروهای خود را پیش از 11 ماه سپتامبر از افغانستان خارج می کند، گفت: با این تصمیم دیگر طالبان حاضر به گفت وگو در باره صلح نمی شود.

شماری از روزنامه های کابل نیز یکی از دلایل تعویق نشست استانبول را نداشتن طرح و برنامه برای شرکت در این نشست از سوی طالبان عنوان کردند.

روزنامه صبح کابل نوشت طالبان به دلیل نداشتن طرح و برنامه ای برای صلح نمی تواند در نشست استانبول شرکت کند .

این روزنامه در ادامه افزود شاید طالبان به این فکر است که پس از خروج کامل نظامیان خارجی می توانند با جنگ قدرت را بدست گیرند به همین دلیل تا خروج نظامیان آمریکایی وقت کشی می کنند.

سیدجواد حسینی استاد دانشگاه و آگاه امور بین الملل معتقد است جامعه جهانی و کشورهای همسایه باید به طالبان برای شرکت در نشست استانبول پیش از خروج نیروهای آمریکایی فشار بیاورند.

وی افزود:اگر پیش از ماه سپتامبر توافقی صورت نگیرد احتمال آغاز نبرد سنگین برای کنترل مناطق جغرافیایی بیشتری توسط طالبان وجود دارد.

دولت افغانستان اطمینان می دهد که با ادامه کمک های نظامی ،مالی و سیاسی ناتو و غرب از ارتش ،نیروهای افغان توان مقابله با طالبان را دارند.، ایرن

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1486

به "بی اعتمادی، علت تعویق نشست صلح ترکیه برای افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی اعتمادی، علت تعویق نشست صلح ترکیه برای افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید