سران جی 7 نتوانستند ترامپ را راضی نمایند

به گزارش مجله پیامک مسعود، تهران (پانا) - اجلاس سران گروه 7 در کانادا در حالی انتها یافت که اخبار منتشر شده حاکی از افزایش تنش بین اروپا و آمریکا در انتها این اجلاس است، تنشی که علاوه بر موضوع تجارت، از نارضایتی اروپا از آمریکا در قبال توافق هسته ای ایران خبر می دهد.

سران جی 7 نتوانستند ترامپ را راضی نمایند

بیانیه خاتمهی اجلاس جی 7 صبح امروز منتشر شد، بندی از این بیانیه به برنامه هسته ای و موشکی ایران تعلق گرفت و کشورهای جی 7 از ایران خواستند که برنامه هسته ای خود را صلح آمیز حفظ کند.

به گزارش رویترز، در بند 20 این بیانیه اعضای جی 7 مدعی شده اند که با شناخت تهدید برنامه موشکی بالستیک ایران برای صلح و امنیت دنیای، از ایران می خواهیم که از دست یابی به موشک های بالستیک خودداری کند و همه اقدامات دیگر خود که در تناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت - از جمله تمام ضمیمه ها- است و باعث بی ثباتی منطقه می گردد متوقف و از تکثیر تکنولوژی موشکی خودداری کند.

ما به طور دائم متعهد هستیم که از مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای ایران مطابق با تعهدات بین المللی و اینکه هر گز به دنبال سلاح هسته ای و گسترش آن نباشد مطمئن شویم.

ما همه حمایت های اقتصادی از تروریسم، از گروه های تروریستی که مورد حمایت ایران هستند را محکوم می کنیم. ما همچنین از ایران می خواهیم که نقش سازنده ای در کوشش برای مبارزه با تروریسم و همچنین دست یابی به راهکار سیاسی برای مصالحه و صلح در منطقه ایفا نماید.

سران جی 7 در حالی این بیانیه را منتشر کردند که این نشست نتوانست به موفقیت چشم گیری در حوزه های دیگر نیز دست یابد و طرف ها درگیر چالش های جدی در موضوع تجارت بودند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ملاقاتی داشت که بسیاری از رسانه ها رفتار دو طرف در این ملاقات را بر خلاف سفر مکرون به واشنگتن که پیش از خروج آمریکا از برجام انجام شد و بسیار محبت آمیز به نظر می رسید بدون نشانه ای از دوستی دانستند.

مکرون البته بار دیگر در کانادا درباره توافق هسته ای ایران با ترامپ گفت و گو کرد. گفت و گویی که به نظر نمی رسد نتیجه ای در بر داشته است.

دونالد ترامپ در حالی که زودتر از دیگران اجلاس را ترک کرد و راهی سنگاپور شد در نشستی خبری گفت: ملل گروه 7 به مهار بلندپروازی های هسته ای ایران متعهد می مانند. با همراهی آنها یا بدون آنها، آن بلندپروازی ها مهار خواهند شد.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای قدرت های دنیای دیگر، به خصوص آلمان، فرانسه، بریتانیا و چین و روسیه، از تصمیم دونالد ترامپ انتقاد نموده و می گویند توافق هسته ای ایران به شکل فعلی حفظ گردد.

دونالد ترامپ تهدید ایران را یکی از موضوعاتی خواند که رهبران گروه 7 در چهارچوب تهدیدهای موجود علیه امنیت ملی این کشورها درباره آن صحبت نموده اند.

او گفت مسایل امنیتی دیگری که درباره آن صحبت شده، شامل کوشش برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و مبلغان آن ایدئولوژی مرگبار می گردد.

البته رئیس جمهوری آمریکا به مذاکرات پیش روی خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شاقتصادی و همچنین مساله تعرفه های تجاری نیز پرداخت و با انتقاد از روابط تجاری موجود میان آمریکا و دیگر کشورهای دنیا گفت این وضع تغییر خواهد نمود.

به گزارش بی بی سی، با وجود این، دونالد ترامپ در حالی در هواپیما راهی سنگاپور بود با انتشار توئیتی گفته از بیانیه خاتمهی اجلاس جی 7 حمایت نمی کند و آمریکا آن را امضاء نخواهد نمود. ترامپ گفته پس از اظهارات ناصادقانه جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا که میزبان این اجلاس هم بود تصمیم به پس دریافت امضایش گرفته است.

ترامپ گفته سایر کشورها تعرفه های کلانی علیه محصولات آمریکایی وضع می نمایند و از این کشور به عنوان یک قلک فربه سود می برند.

در بیانیه خاتمهی اجلاس جی 7 گفته شده بود ترامپ هم به امضای آن رضایت داده بر محور وفاداری به نظام تجارت دنیای تنظیم شده بود.

با این حال، پس از خاتمه این اجلاس، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در کنفرانس خبری وعده داد که از ابتدای ماه آینده (ژوئیه) تعرفه های جدیدی علیه محصولات آمریکایی وارداتی به کشورش وضع خواهد نمود.

پس از ترک زودهنگام اجلاس از سوی رئیس جمهوری آمریکا رهبران شش کشور دیگر یکی پس از دیگری برابر دوربین ها سخن گفتند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا که میزبان این اجلاس بود گفت کشورش به دیگران امتیاز نخواهد داد و مرعوب نخواهد شد.

ترزا می ، نخست وزیر بریتانیا هم گفته اروپا به فکر اتخاذ تمهیدات مقابله جویانه در برابر آمریکاست. تهدیدی که اگر عملی گردد می تواند رسما شروع بر جنگ تجاری میان اروپا و ایالات متحده تلقی خواهد شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که گفته شده رهبری اروپاییان در انتقاد از آمریکا را در این اجلاس بر عهده گرفته بوده، ضمن پرتنش و صریح خواندن گفت وگوها از اجماع هر هفت رهبر حاضر بر سر بیانیه نهایی اظهار رضایت نموده و نسبت به اصلاحات در نظام تجارت دنیای خبر داده ست.

هر چند که به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی اختلافات در اجلاس سران گروه 7 موضوع تجارت بوده است اما رسانه ها از نارضایتی اروپا از رفتار آمریکا در قبال توافق هسته ای ایران خبر داده اند و این موضوع را نیز یکی از دلایل اصلی افزایش تنش در کانادا دانسته اند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 831

به "سران جی 7 نتوانستند ترامپ را راضی نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سران جی 7 نتوانستند ترامپ را راضی نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید