دستگاه تشخیص سریع بیماری های عفونی ساخته شد

به گزارش مجله پیامک مسعود، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان گروه مهندسی پزشکی دانشگاه علم و صنعت پیروز به ساخت دستگاهی بر اساس روش های نوین تشخیص پزشکی شدند که توانایی سنجش دقیق و سریع بیماری ها را براساس روش های پیشرفته سلولی و مولکولی دارد. این محققان در این پروژه از دستگاه ساخته شده برای تشخیص نوعی بیماری قارچی استفاده کردند.

دستگاه تشخیص سریع بیماری های عفونی ساخته شد

برای انجام تست های تشخیصی در روش های آزمایشگاهی متداول معمولا از چندین دستگاه به منظور مراحلی شامل مرحله مانند جداسازی پلاسما و مخلوط سازی مواد بیوشیمیایی استفاده می گردد.

اما با استفاده از فناوری میکرو فلوئید تمام این مراحل را می توان روی یک تراشه انجام داد. با این کار علاوه بر افزایش سرعت انجام تست ها از مقادیر کمتر نمونه های سیالات بیولوژیک کمتری استفاده می گردد که خود هزینه ها را نیز کاهش می دهد.

نمونه های ابتدایی دستگاه میکروفلوئیدی دستگاه های اندازه گیری قند خون با یک قطره از خون است. اما با نمونه های پیشرفته آن پارامترهای پیشرفته تری را می توان اندازه گیری کرد.

به گفته اسماعیل پیش بین مجری این طرح پژوهشی، با انجام این پژوهش پیروز به ساخت دستگاهی شدیم که تمام مراحل تست آزمایشگاهی را می توان روی یک چیپ میکروفلویدی انجام داد. نمونه های این دستگاه می تواند برای تشخیص انواع بیماری ها کاربرد داشته باشد. اما در بیماری های عفونی وجود آن اهمیت بیشتری دارد زیرا یکی از راه های جلوگیری از شیوع این بیماری ها تشخیص سریع آن است.

این دستگاه از دقت بسیار بالایی برخوردار است و تست نمونه های خونی با استفاده از آن در چند دقیقه انجام می گردد. محققان دانشگاه علم و صنعت این طرح را با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری انجام دادند و نتایج آن در ژورنال های معتبر بین المللی منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 668

به "دستگاه تشخیص سریع بیماری های عفونی ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه تشخیص سریع بیماری های عفونی ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید