میدل ایست آی: ایران و عربستان به زودی تفاهم نامه امضا می نمایند

به گزارش مجله پیامک مسعود، ایالات متحده آمریکا موافقتش را با مذاکره میان تهران و ریاض اعلام نموده است. فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق هم اکنون در آمریکاست تا دربارۀ تاریخ این ملاقات مصاحبه کند.

میدل ایست آی: ایران و عربستان به زودی تفاهم نامه امضا می نمایند

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، مصطفی ابوسنینه و سیمون هوپر در یادداشتی مشترک در وبسایت میدل ایست آی، به تشریح دلایل تغییر لحن عربستان سعودی در برابر ایران و چراغ سبز محمد بن سلمان برای مصاحبه با تهران پرداخته است. در این یادداشت آمده است:

محمد بن سلمان بالاخره به عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق چراغ سبز نشان داد و به وی مأموریت داد تا مقدمات مذاکره میان ایران و عربستان را فراهم کند. اتفاقی که می تواند گامی مهم برای کاهش تنش در منطقه باشد. عباس الحسناوی، یکی از مسئولان دفتر نخست وزیر عراق به میدل ایست آی گفت عادل عبدالمهدی درباره میانجی گری میان ریاض و تهران اطمینان خاطر داده و شرایط دو کشور برای مذاکره را مورد آنالیز قرار داده است. این در حالی است که یکی از مقامات ایرانی طی روزهای اخیر اعلام نموده بود که عربستان سعودی پیغام هایی را برای حسن روحانی به وسیله کشورهای همسایه ارسال نموده است. الحسناوی دربارۀ نحوه میانجی گری میان تهران و ریاض می گوید: با دو کشور ارتباطات گسترده ای داریم. برادران سنی ما در دولت با برادران سعودی و برادران شیعه ما با ایرانی ها ارتباطاتی دارند. دو طرف شرایطی را معین نموده اند. پای میز مذاکره آوردن دو طرف کار آسانی نیست؛ آنهم دو جریان متضاد ایدئولوژیک..

الحسناوی به میدل ایست آی می گوید: عادل عبدالمهدی پیشنهاد ملاقات میان مقامات ایرانی و سعودی با مدیریت دولت عراق را مطرح نموده، و این ملاقات قاعدتاً باید در دفتر شخص میانجی باشد که احتمالا در بغداد خواهد بود. سعودیها موافقت شان را با این مسئله اعلام نموده اند و نخست وزیر در حال فراهم کردن مقدمات ملاقات است و از همین رو عربستان سعودی و شخص محمدبن سلمان طی روزهای اخیر لحن شان را در برابر ایران ملایمتر نموده اند.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا موافقتش را با مذاکره میان تهران و ریاض اعلام نموده است. فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق هم اکنون در آمریکاست تا دربارۀ تاریخ این ملاقات مصاحبه کند.

الحسناوی می گوید: در صورتی که توافقی میان تهران و ریاض با موضوعیت یمن، سوریه و عراق میان دو طرف منعقد گردد، این مسئله هیچ تعارضی با منافع آمریکا نخواهد داشت. بغداد بهترین مکان برای ملاقات میان دو طرف است؛ اما هنوز نمی توانیم به صراحت مکان ملاقات را تأئید کنیم. قرار است مسئولان دو طرف در ابتدا با یکدیگر ملاقات و مصاحبه داشته باشند و در سرانجام یک توافقنامه میان طرفین امضاء گردد.

نویسنده این مطلب عنوان می نماید که عربستان شروطی را برای ایران معین نموده است، مثلا اینکه:

- ایران نقش خود را یمن و سوریه کم کند، دست از حمایت حوثی ها بردارد.

- دولت سوریه مسائلش را با گروههای مخالف حل نماید و گام های عملی بیشتری برای نگارش قانون اساسی با حضور همه گروههای سیاسی بردارد.

پیشنهاد مذاکره میان ایران و عربستان، به وسیله کانال عراق، با حمله به تأسیسات عربستان در دو میدان نفتی قوت گرفت. عربستان و آمریکا، ایران را مسئول این حملات می دانند در حالی که ایران آن را رد می نماید.

این در حالی است که محمد بن سلمان در تازه ترین مصاحبه با شبکه سی بی اس، اعلام نموده است که یک راهکار مسالمت آمیز بسیار مطلوب تر از گزینه نظامی است و از ایران دعوت نموده است که از حمایت حوثی ها دست بردارد. محمد بن سلمان تلویحا اعلام نمود جنگ میان ایران و عربستان؛ به معنای سقوط کامل اقتصاد دنیا است.

متعاقب همین سخنان ولیعهد سعودی، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز در مصاحبه با شبکه الجزیره از سخنان محمد بن سلمان و اراده وی برای مصاحبه استقبال کرد. وی گفت: تبریک می گوییم که محمد بن سلمان تمایل دارد مسائل را به وسیله مصاحبه با ایران حل نماید.

محمد جواد ظریف نیز تلویحا ضمن استقبال از این مسئله، اعلام نموده است که ایران به مذاکرات چندجانبه با حضور امارات متحده عربی خوشامد می گوید.

ترجمه: زهرا خدایی/ اول اکتبر 2019

31052/23

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 344

به "میدل ایست آی: ایران و عربستان به زودی تفاهم نامه امضا می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدل ایست آی: ایران و عربستان به زودی تفاهم نامه امضا می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید