کدام نمادهای بورسی دیروز طلا شدند؟ ، موج عرضه اولیه های جدید در راه است

به گزارش مجله پیامک مسعود، به گزارش تجارت نیوز، در جریان دادوستدهای دیروز شاهد گرایشی عمومی برای خرید سهام شرکت های عظیم بودیم. این موج علاوه بر تقاضای قوی در سهام عظیمان کامودیتی محور نظیر پالایشی ها، در صف خرید سهام شرکت های عظیم غیرکالایی هم حائز اهمیت و توجه بود. به طور مثال می توان به تشکیل صف خرید برای نماد شرکت های خدمات انفورماتیک(رانفور) و کشتیرانی جمهوری اسلامی(حکشتی) در روز گذشته اشاره نمود که حجم نسبتا قابل توجهی از کل تقاضا را به خود جلب کردند و در ردیف نمادهای پرمعامله شرکت های عظیم قرار گرفتند.

کدام نمادهای بورسی دیروز طلا شدند؟ ، موج عرضه اولیه های جدید در راه است

به طور کلی چرخش محور تقاضا روی این دسته از سهام که عموما از شناوری و حجم مبنای بالایی برخوردارند را علاوه بر جذابیت های تورم دارایی و جاماندگی از فرایند عمومی، می توان در پرتو تحولات سیاست های مالی هم دید که برای جذب نقدینگی موجود در بازار امید بیشتری به شرکت های عظیم بسته و از رشد سهام شرکت های کوچک تر نگران است.

به نظر می آید محافل بورسی در روزهای اخیر متوجه واکنش سیاست گذار کلان اقتصاد کشور به نحوه حرکت شاخص های سهام شده و این موضوع را در رفتار خود طی روز گذشته لحاظ نموده اند.

ماجرای صبا و موج عرضه اولیه های در راه

نماد صبا از هفته قبل به یکی از پربسامدترین نام و نشان های بازار سهام بدل شد و ضمن کسب لقب عرضه اولیه ای نسبتا عظیم، رکورد مشارکت کدهای معاملاتی در بازار اولیه را شکست. البته جذب 1800 میلیارد تومان از منابع موجود در بازار در روز عرضه اولیه نتوانست عطش تقاضا را فروبنشاند به طوری که دیروز یعنی طی اولین معاملات نماد صبا در بازار ثانویه، حدود 280 میلیارد تومان پول در صف خرید این سهم منتظر ماند.

ثبت تعداد کدهای مشارکت کننده در این عرضه اولیه نشان می دهد که باد بهاری اخبار مرتبط با سودهای جذاب و بدون ریسک عرضه های اولیه را به گوش آحاد جامعه رسانده است. حال باید منتظر ماند و دید که عرضه های در راه در کنار تصمیم دولت برای واگذاری سهام شرکت های تحت مالکیت خود می تواند مازاد کنونی تقاضا در بازار سهام را در خودش حل نماید و راستا قیمت ها را متعادل تر و آرام تر کند یا خیر.

بعضی معتقدند عرضه اولیه های پیش رو که شامل شرکت های عظیمی است ضمن جذب تقاضای جدید به وسیله ایجاد فشار بر سایر سهم های بازار از سرعت فرایند شاخص بکاهد.

همگام با بازیگران

در روزی که شاخص سهام با رشد 8/ 1 درصدی همراه شد، معامله گران خرد برای چهاردهمین روز متوالی خالص خرید مثبتی را ثبت کردند. به این ترتیب در خاتمه معاملات روز شنبه در مجموع حدود 749 میلیون سهم به ارزش 729 میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی ها افزوده شد. در میان 40 صنعت بورسی نیز دیروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه فرآورده های نفتی رقم خورد. از این رو پالایشی ها شاهد جابه جایی 286 میلیارد تومانی در راستا پرتفوی حقوقی به حقیقی بودند.

پس از آن نیز زیرمجموعه های گروه رایانه مورد توجه حقیقی ها نهاده شدند و خالص خرید 197 میلیارد تومانی را تجربه کردند. پتروشیمی ها نیز در این روز شاهد جابه جایی 146 میلیارد تومان نقدینگی در راستا حقوقی به حقیقی بودند. دو گروه دیگر کامودیتی محور بازار شامل فلزات اساسی و کانه های فلزی نیز در این روز شاهد جابه جایی 36 میلیارد و 750 میلیون تومان نقدینگی در راستا حقوقی به حقیقی بودند. در مجموع از 39 صنعت فعال بورسی روز گذشته 20 صنعت شاهد جابه جایی سهام خود از پرتفوی معامله گران حقوقی به سبد سهام حقیقی ها بودند. در مقابل اما 13 گروه بورسی شاهد ثبت خالص فروش مثبت از سوی معامله گران خرد بودند.

در میان شرکت های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت خدمات انفورماتیک در اولویت خرید معامله گران حقیقی بازار نهاده شد. دیروز بیش از 71 میلیون سهم رانفور به ارزش 173 میلیارد تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه جا شد. در شتران نیز روز گذشته افزون بر 166 میلیون سهم به ارزش 131 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی ها به سبد سهام معامله گران خرد افزوده شد. سهام شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در این روز با خالص خرید 73 میلیارد و 300 میلیون تومانی به سمت حقیقی ها همراه شد.

در آن سوی بازار اما این نمادهای زیرمجموعه دستگاه های برقی بودند که با خالص خرید 17 میلیارد و 500 میلیون تومانی مورد توجه معامله گران عمده بازار نهاده شدند. گروه فنی و مهندسی نیز طی معاملات روز گذشته شاهد جابه جایی حدود 16 میلیارد و 800 میلیون تومان نقدینگی در راستا حقیقی به حقوقی بودند. همچنین دیروز در گروه مواد و محصولات دارویی، 16 میلیارد و 500 میلیون تومان به پرتفوی حقوقی ها افزوده شد.

در میان شرکت ها نیز سهام ایران ترانسفو شاهد خالص تغییر مالکیت 6 میلیون و 400 هزار سهم به ارزش حدود 18 میلیارد تومان به سمت پرتفوی حقوقی ها بود. رمپنا نیز دیروز با خالص حقیقی 16 میلیارد و 200 میلیون تومانی از سوی معامله گران عمده روبرو شد. وتجارت دیگر نمادی بود که در خاتمه معاملات روز شنبه شاهد جابه جایی حدود 14 میلیارد سهم به ارزش 13 میلیارد تومانی در راستا پرتفوی حقیقی به حقوقی بود.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 824

به "کدام نمادهای بورسی دیروز طلا شدند؟ ، موج عرضه اولیه های جدید در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام نمادهای بورسی دیروز طلا شدند؟ ، موج عرضه اولیه های جدید در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید