یک مشکل قدیمی در بیمارستان ها ، تنزل درجه چند بیمارستان خصوصی تهران

به گزارش مجله پیامک مسعود، معاون درمان وزارت بهداشت با اعلام بازنگری در سنجه های اعتباربخشی بیمارستان ها و طراحی 130 سنجه ضروری در حیطه ایمنی بیمار، گفت: برخلاف گذشته، اعتباربخشی بیمارستان ها به صورت دوره ای انجام می گردد و در هر بازدید گزارش ها اعلام و بلافاصله نتیجه آن بر درجه بیمارستان اعمال می گردد.

یک مشکل قدیمی در بیمارستان ها ، تنزل درجه چند بیمارستان خصوصی تهران

به گزارش خبرنگاران، قاسم جان بابایی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت، برگزار گردید، گفت: در معاونت درمان اجرای قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه مانند تدوین راهنماهای بالینی و استانداردهای خدمت، سطح بندی خدمات، پزشک خانواده و سیستم ارجاع، پیشگیری و کاهش هزینه های کمرشکن در حوزه بیماران خاص و... دنبال کردیم و توانستیم اقداماتی را در این حوزه ها انجام دهیم.

تدوین 600 راهنمای بالینی برای خدمات پرهزینه

وی ادامه داد: به طوری که 600 راهنمای بالینی برای خدمات پر هزینه تدوین و این راهنماها بالینی به بیمه ها ها ابلاغ شد که خدمات تصویربرداری پر هزینه و تجویز 30 داروی گران قیمت نیز با این راهنماهای بالینی مدیریت می گردد که هزینه ها را تا حدی کنترل نموده است.

سند درمان کشور، راهگشایی برای دانشگاه های علوم پزشکی

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه سند درمان در سال 95 ابلاغ و در سال 97 بازنگری شد، گفت: یکی از مفاد قانونی برنامه ششم توسعه، بحث سطح بندی خدمت بود. ما یکسال وقت گذاشتیم و برای تمام بیماری ها خدمات را به صورت سطح بندی شده، مشخص کردیم. متناسب با این سطح بندی، نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی بر اساس این سند درمان مشخص می گردد. این سند، راهگشایی برای دانشگاه های علوم پزشکی کشور است؛ چرا که متناسب با تخت های بیمارستان خدمات داده می گردد.

بازنگری در بعضی بسته های طرح تحول نظام سلامت

جان بابایی با بیان اینکه بعضی بسته های طرح تحول سلامت مانند مقیمی، ماندگاری، پرداخت از جیب و...مورد بازنگری نهاده شد، گفت: همچنین در پیوند و بیماری های خاص اقدامات خوبی اجرا شده است. باید توجه کرد که پیوند، نجات بخش ترین طب محسوب می گردد و در بعضی بیماری ها تنها راه درمان است. در اهدای عضو گام هایی خوبی برداشتیم و مرگ مغزی و اهدای عضو ترویج داده شد و رشد خوبی داشتیم. در عین حال برای اولین بار در کشور دستورالعمل اهدای عضو از زنده نیز ابلاغ شد.

کاهش مصرف داروی تزریقی بیماران تالاسمی

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در خصوص بیماران خاص نیز دستورالعمل هایی ابلاغ و در بعضی، آزمایش های ژنتیکی برایشان تعریف شد. همچنین در زمینه داروهای بیماران متابولیک هم صرفه جویی زیادی داشتیم. در بیماران تالاسمی ضمن تدوین استانداردها، از انجمن خون و سرطان اطفال درخواست کردیم برنامه آموزشی برای کل کشور به ما بدهند و مصرف داروی تزریقی کاهش پیدا کرد.

جان بابایی با اشاره به نحوه نظارت بر عملکرد بر مراکز درمانی گفت: برای نظارت بر مراکز درمانی، بازدیدها سرزده انجام می گردد و نتایج در سایتی برخط گزارش داده می گردد.

130 سنجه در حیطه ایمنی بیمار برای اعتباربخشی بیمارستان ها

وی ادامه داد: سنجه های اعتباربخشی را هم بازنگری کردیم و اکنون130 سنجه ضروری و واقعی داریم که در حیطه ایمنی بیمار هستند. برخلاف گذشته اعتباربخشی به صورت دوره ای انجام می گردد و در هر بازدید گزارش ها اعلام و بلافاصله نتیجه آن بر درجه بیمارستان اعمال می گردد. در همین زمینه در تهران چند بیمارستان خصوصی از درجه یک به درجه چهار تنزل درجه پیدا کردند که نتیجه بازرسی های دوره ای است.

اضافه شدن 6هزار تخت بیمارستانی با اولویت مناطق محروم تا سرانجام سال جاری

جان بابایی گفت: در امور بیمارستانی سیاست ما تجهیز بیمارستان های مناطق محروم است و تا سرانجام سال6 هزار تخت بیمارستانی با اولویت مناطق محروم به حوزه درمان اضافه می گردد. در زابل سه پروژه بیمارستانی، در زاهدان یک بیمارستان 300 تختخوابی و در سراوان یک بیمارستان 250 تختخوابی داریم که امیدواریم تا سرانجام سال به صورت رسمی افتتاح شوند.

ایجاد 250 کلینیک ویژه در دستور کار

وی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت ایجاد 250 کلینیک ویژه در دستور کار نهاده شد، گفت: 100 کلینیک ویژه تا سرانجام سال افتتاح خواهد شد و 100 مورد از اورژانس های بیمارستانی نیز آماده بهره برداری هستند. بنا داریم کلینیک های ویژه و اورژانس های بیمارستانی را بیشتر توسعه دهیم؛ زیرا بیشترین مراجعه مردم به این بخش هاست و با توسعه این بخش ها، خدمت رسانی به مردم بهتر خواهد شد.

مشخص تکلیف بیمار در اورژانس؛ مشکل قدیمی بیمارستان ها

جان بابایی با بیان اینکه مشخص تکلیف بیمار در اورژانس یک مشکل قدیمی در بیمارستان هاست، گفت: به عنوان مثال از بیمارستان لقمان تاکنون سه بار بازدید نموده ایم و از اورژانس های شلوغ اما خدمت رسان، قدردانی و به متخلفان تذکر می دهیم.

جان بابایی همچنین درباره عدم پوشش بیمه یکی از داروهای وارداتی بیماران ام اس گفت: اولا داروی این بیماران در کشور فراوری می گردد. در عین حال هر دارویی برای پوشش بیمه ای ابتدا باید هزینه- اثربخشی و منابع اقتصادی اش آنالیز گردد. زمانی که ثابت شد آن دارو هزینه اثربخش است، اجازه مصرف آن در کشور داده می گردد. گاهی پزشکی بر اساس مقاله ای که درباره اثربخشی یک دارو خوانده، نسخه می نویسد، بیمار هم نسخه را می گیرد و فکر می نماید که با این نسخه می تواند بیماری اش را درمان کند. حال از آنجایی که آن دارو پوشش بیمه ای ندارد، خلاء ایجاد می گردد. بر همین اساس ما با سازمان غذا و دارو هماهنگ کردیم که هر داروی قبل از اینکه مجوز ورود به کشور پیدا کند، ابتدا مشخص گردد که آیا مجوز مصرف در کشور دارد یا خیر؟.

وی اضافه کرد: قرار است در حوزه داروهای تک نسخه ای هم ورود کنیم. زیرا در بعضی از آن ها واقعاً فقط نفع شخصی در میان است. بر این اساس شرکت های وارد نماینده بیشترین نفع را می برند. بعضی از این داروها شاید یک میلیارد در سال به ازای هر بیمار هزینه بر باشند. در حالی که با این میزان پول می توان تخت های بیمارستانی زیادی را ایجاد کرد. حال اگر واقعاً اثربخش باشد، ما برایش فکر می کنیم، اما درباره اثربخشی بعضی از این داروها اطمینانی وجود ندارد و ممکن است فقط سه ماه بیمار از آن سود برد. در عین حال در جایی که دارویی نجات بخش است، برایش اقدام می کنیم.

درمان بیماران هموفیلی

جان بابایی درباره یک داروی برند در حوزه هموفیلی که گفته می شد تنها درمان بیماران هموفیلی است، گفت: ما در کشور استانداردهای درمان داریم. این طور نیست که بگوییم یک دارو تنها درمان بیماران هموفیلی است. این حرف ها برای کشور هزینه ایجاد می نماید و یک شرکت می آید و میلیاردها تومان از منابع کشور را می برد و بیمار می ماند با کیسه خالی دولت. درمان های بیماران هموفیلی مشخص است. در این زمینه هم درمان پلاسمایی وجود دارد و هم درمان با داروهای نوترکیب.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماران تالاسمی و هموفیلی ما با درمان های پلاسمایی بیماری شان کنترل می گردد. در عین حال در مواردی هم به داروهای نوترکیب احتیاج است که خوشبختانه این داروها در کشور فراوری شده اند . به طوری که در حال حاضر فاکتور 8 نوترکیب را در کشور فراوری نموده ایم و اصلاً احتیاجی به واردات داروهای نوترکیب برای این بیماران نداریم. درباره این داروی مورد نظر هم پیشنهاد شده که در کنار داروهای تک نسخه ای قرار گیرد .

مشخص تکلیف چگونگی نسخه پیچی داروهای تک نسخه ای

جان بابایی درباره نحوه تجویز داروهای تک نسخه ای، گفت: در حال اصلاح فرایند تجویز این داروها هستیم، اما اجازه تجویز داروهای تک نسخه ای به افراد خاص را نمی دهیم، بلکه می خواهیم فرایند تجویز داروهای تک نسخه ای را اصلاح کنیم نه اینکه فقط پزشکان خاصی اجازه داشته باشند که این داروها را تجویز نمایند. در حال حاضر برای بیماران خاص شرایطی ایجاد شد که نسخه هایشان به صورت الکترونیک صادر گردد. به این ترتیب مرکز درمانی نسخه را وارد کند و داروخانه هم آن را به وسیله شناسه مشخص کند و ما در ستاد این نسخ را رصد می کنیم و مشخص می کنیم که هر پزشک چه دارویی را تجویز نموده است. بنابراین در حوزه داروهای تک نسخه ای هم فرایند تجویز دارو اصلاح می گردد، اما اجازه نمی دهیم افراد خاص اجازه تجویز داروهای گرانقیمت را داشته باشند. زیرا می تواند فضایی برای سوء استفاده ایجاد کند. بنابراین در حال حاضر پزشکانی که در این رشته هستند و با شرایط و محدودیت هایی که اعلام نموده ایم می توانند این دارو را برای بیماران هموفیلی تجویز نمایند.

وی اضافه کرد: در عین حال درباره داروهای تک نسخه هم قرار است فرمت هایی را ایجاد کنیم که این فرم ها باید توسط پزشک یا مرکز تجویز نماینده پر شوند در این صورت می توانیم این داروها را رصد کنیم. این کار را برای تمام داروهای تک نسخه ای انجام خواهیم داد.

جان بابایی درباره وضعیت تخت های روان پزشکی در کشور نیز گفت: در حال حاضر 10 هزار تخت روان پزشکی در کشور وجود دارد. البته همچنان در بعضی شهرها شرایطشان مناسب نیست. یکی از برنامه های ما توسعه خدمات سرپایی روان پزشکی است که سندش آماده شده و به زودی آن را اجرا می کنیم.

وی درباره حضور بعضی از روسای دانشگاه ها در کمپین های انتخاباتی با توجه به نزدیکی انتخابات، گفت: طبق قانون حضور هر یک از مسوولان اجرایی کشور در مسائل انتخاباتی ممنوع است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 254

به "یک مشکل قدیمی در بیمارستان ها ، تنزل درجه چند بیمارستان خصوصی تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک مشکل قدیمی در بیمارستان ها ، تنزل درجه چند بیمارستان خصوصی تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید